Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

mer socker vid första omtappning?

Utrustning och teknik.
Vanilla
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 31, 2016 11:39

mer socker vid första omtappning?

Inlägg av Vanilla »

Hej! Nu är första omtappningen avklarad rent tekniskt och vinet står nu i en 10 l dunk. Oeshelevikten ligger på -3. Ska jag sätta till mer socker nu för att få igång jäsningen igen eller ska det bara stå och klarna?
Hade:
5,4 kg vindruvor
7,5 l vatten
5 g lalvin jäst
500 g socker

Har nu jäst så fint i en vecka men slutade pluppa igår. Pinsamt att inte veta hur man går vidare men jag har verkligen letat information överallt. Kan någon hjälpa mig vidare? :?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: mer socker vid första omtappning?

Inlägg av latmasken »

Du får räkna ut hur mycket socker det var i från början så ser du om du behöver tillsätta mer socker för att få tillräckligt med alkohol. Jag tror inte druvorna innehöll så mycket socker så troligen är du inte ens uppe i 10% alkohol.

17 socker per liter ger 1%, så om du vill ha 12% i 7,5 liter (du har väl mer än så) så behövs 12x17x7,5=1530 gram socker. Du har haft i 500 g som rent socker och jag tvivlar på att druvorna hade 20% socker i sig.

Enligt Livsmedelsdatabasen innehåller vindruvor 15,7% kolhydrat, allt detta är antagligen inte heller socker. Så du kan räkna med att druvorna hade max 800 g socker i sig. Du har då cirka 1300 g socker, men du har väl större volym än 7,5 liter nu så du lär behöva mer än 200 g socker extra för att komma upp i 12 %.

http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall/H ... etails/587
Vanilla
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 31, 2016 11:39

Re: mer socker vid första omtappning?

Inlägg av Vanilla »

När jag mätte bara de krossade druvorna och vattnet vid en temp. på 20 gr så var värdet 20. Glömde tyvärr mäta efter att sockret var tillsatt. Men druvorna var ganska söta så jag tänkte att det räckte med 500 g socker. Hur som helst så har jag nu 10 liter i en dunk +2 liter som inte fick plats i en annan dunk. Den "skvätten" kan jag offra men hur mycket socker ska jag tillsätta till 10 liters dunken?
Vanilla
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 31, 2016 11:39

Re: mer socker vid första omtappning?

Inlägg av Vanilla »

Nu har jag räknat lite. 12x17x10=2040 2040-1300= 740 g
Så nu håller jag på och gör en sockerlösning på 740 g socker och lite vatten (värmer sakta på spisen). Har jag gjort rätt?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: mer socker vid första omtappning?

Inlägg av latmasken »

Med krossade druvor och vatten har du ju inte fått ut allt socker från druvorna. Beräkningen verkar rätt om min uppskattning av druvornas sockerhalt stämmer.
Vanilla
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 31, 2016 11:39

Re: mer socker vid första omtappning?

Inlägg av Vanilla »

Nu har jag tillsatt sockret och låtit det stå en stund. Oecshlevärdet ligger nu på 24. Borde det inte bli mer nu när allt sockret är tillsatt? :unsure:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: mer socker vid första omtappning?

Inlägg av latmasken »

Tillsatte du sockret som sockerlag eller hällde du bara i socker? Har du rört om så det har blandats?

Om jag inte minns fel så ger 1 gram socker per liter 1 oechsle.

Du har 780 gram på 10 liter, 78 gram per liter, det ger då 37,5 oechsle. Sen påverkar alkoholen lite också, den alkohol som hunnit bildas sänker oechsle (därför föredrar jag att räkna gram socker istället för att mäta oechslegrader). Du hade iofs -3 innan, så ungefär 34,5 borde du ha kommit upp i. Men om allt socker inte är löst ännu eller du inte har blandat om så kan det bli lite ojämna värden.

Edit:
Ah, men vänta nu, du har tagit bort 2 liter från din ursprungliga brygd!

Vi räknade med 1300 g socker, men då hade du 12 liter. Det blir 108 gram per liter.

I de 10 liter du tagit undan nu hade du då 1080 gram socker, inte 1300. 2040-1080=960 borde det bli du ska tillsätta. Men du kan ju börja med de där 780.
Vanilla
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 31, 2016 11:39

Re: mer socker vid första omtappning?

Inlägg av Vanilla »

Då stämmer det bra med min senaste uträkning. Hittade en bra sida där det stod hur mkt socker det är i olika bär o frukter.

http://www.mabra.com/listan-sa-mycket-s ... r-frukten/

Här framgår det att det är 11,7 g socker i 100 g blåa vindruvor (som är det jag har satt på)
117 (g socker/1000g druvor) X 5,4 kg druvor= 632 g
800 (som vi räknade med innan) - 632 = 168 g

Då har jag visserligen inte tagit med att jag "tagit undan" 10 l av ursprungliga 12, men det verkar ändå som att det blir ca. 160-180 g socker som ska tillsättas ytterligare. Kan jag tillsätta det vid nästa omtappning? Nu pluppar det så fint i dunken! :P
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: mer socker vid första omtappning?

Inlägg av latmasken »

Du behöver inte tappa om för att tillsätta mer socker, men det går bra att tillsätta socker i flera mindre omgångar. Oftast är det just bättre att göra så, att hålla sockerhalten på en relativt jämn nivå för att jästen ska ha ungefär lika mycket mat hela tiden så att säga.
Vanilla
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 31, 2016 11:39

Re: mer socker vid första omtappning?

Inlägg av Vanilla »

Ok, ska jag göra en sockerlag varje gång eller kan jag bara hälla i sockret som det är? Om jag gör sockerlag, måste den svalna innan jag häller i den (märkte att den vill kristallisera sig när den svalnar) ?? Ska jag vänta med att sätta till sockret tills pluppandet minskar?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: mer socker vid första omtappning?

Inlägg av latmasken »

Sockerlag löser sig enklare, häller du i socker kan en del hamna på botten och bli liggande där och göra att det tar lång tid innan det jäst bort.

Den bör svalna lite, men om du häller i 1 liter sockerlag i 10 liter must så påverkas inte temperaturen så mycket.

Är sockerlagen 60 grader och musten 20 så blir det väl typ 25 grader varmt.

Jag skulle vänta tills pluppandet avtar, för att låta jästen jobba lite i lugn och ro så att säga. Men inte tills det slutar helt (för då kan jästen vara trög att komma igång igen).
Vanilla
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 31, 2016 11:39

Re: mer socker vid första omtappning?

Inlägg av Vanilla »

Tack så jättemycket för all hjälp! Blir vinet bra är det din förtjänst! :clap:
Vanilla
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån okt 31, 2016 11:39

Re: mer socker vid första omtappning?

Inlägg av Vanilla »

Hej igen! Jag tillsatte 180 gram socker den 11 nov. Oechslevärdet innan var -5 efter sockret +2. Nu pluppar det bara var 7:e minut. Nu är oechslevärdet -7. Vinet smakar jäst och har kolsyra. Och alkohol...Ska jag sätta till mer socker eller är det bara att låta det stå och jäsa ut nu?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: mer socker vid första omtappning?

Inlägg av latmasken »

Tillsätta mer socker behöver du bara göra om du vill att vinet ska bli starkare (mer alkohol). På -7 har det troligen jäst ut, är du nöjd med alkoholhalten kan du skaka på kärlet för att få bort den lösta kolsyran (så klarnar det snabbare).

Vill du ha sötare vin så kan du inte tillsätta socker nu, för jästen kommer troligen bara jäsa upp det. Då måste du istället söta antingen genom att tillsätta jässtopp (som dödar jästen och konserverar vinet) först eller söta med nåt som jästen inte äter (latos eller sötningsmedel är vanligast).

Jag rekommenderar att eftersöta, eftersom då kan man låta vinet klarna och provsmaka det utan jästsmaken. Häller man upp 4-6 små nubbeglas med vin och har i olika mängd socker så kan man prova sig fram till vad som blir lagom.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: mer socker vid första omtappning?

Inlägg av Weinkeller »

latmasken skrev:Tillsatte du sockret som sockerlag eller hällde du bara i socker? Har du rört om så det har blandats?

Om jag inte minns fel så ger 1 gram socker per liter 1 oechsle.

Du har 780 gram på 10 liter, 78 gram per liter, det ger då 37,5 oechsle. Sen påverkar alkoholen lite också, den alkohol som hunnit bildas sänker oechsle (därför föredrar jag att räkna gram socker istället för att mäta oechslegrader). Du hade iofs -3 innan, så ungefär 34,5 borde du ha kommit upp i. Men om allt socker inte är löst ännu eller du inte har blandat om så kan det bli lite ojämna värden.

Edit:
Ah, men vänta nu, du har tagit bort 2 liter från din ursprungliga brygd!

Vi räknade med 1300 g socker, men då hade du 12 liter. Det blir 108 gram per liter.

I de 10 liter du tagit undan nu hade du då 1080 gram socker, inte 1300. 2040-1080=960 borde det bli du ska tillsätta. Men du kan ju börja med de där 780.
2.7g (eg 2.61) socker ger 1 oechslegrad i 1l vätska. Kanske därför beräkningarna blev konstiga.
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster