Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Cider i prosecco flaskor

Utrustning och teknik.
Kappa
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: ons aug 03, 2016 23:14

Cider i prosecco flaskor

Inlägg av Kappa »

Hej. Har 20 liter Äppelcider som snart ska upp i flaska och tänkte att det hade varit fräckt att ha det i champagne flaskor och ha mycket mer socker när jag flaskjäser.

Fick ett gäng flaskor av en polare som jobbar i krogbranchen. Men såg nu att ungefär hälften av dom var prosecco flaskor istället, dom känns inte alls lika kraftiga och tåliga som champagne flaskorna gör. Känns mer som en vanlig vinflaska.

Jag hade tänkt köra 17 gram socker per liter i champagne flaskorna, men vad tror ni är lagom i prosecco flaskorna?
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Cider i prosecco flaskor

Inlägg av temp_wricko »

Jag hade kör 17g ändå.
Men å andra sidan så särskriver jag inte champagneflaska, eller proseccoflaska heller.
/Wricko
Magisk
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön aug 14, 2016 0:09
Ort: Lindesberg

Re: Cider i prosecco flaskor

Inlägg av Magisk »

Lite sent svar men champagne verkar ligga på runt -100psi och prosecco runt -44psi betydlig tryckskillnad och flaskan troligen anpassad därefter. Finns ju alltid en säkerhetsmarginal dock. Hur pass god den är kan man ju alltid forska lite i... :idea:
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster