Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Asbest i vinfilter

Utrustning och teknik.
Vinolle
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre sep 30, 2016 22:29
Utrustning: Jästunna

Asbest i vinfilter

Inlägg av Vinolle »

Gjort ett litet misstag när jag köpte ett vinfilter.
I instruktionen stog det att man skulle blötlägga filter i fem min för att ev få bort ev "filterdamm" skruvade ihop filtret med den skrovliga sidan upp. Sen skulle man hälla tillbaka den första flaskan som man filtrerat och filtrera den igen detta för att få bort "filterdammet".Sen läste jag på nätet att asbest i Vinfilter förekommer detta för att få ett blixtrande klart vin. Misstänker att det var asbest i filtret jag köpt. Nu undrar jag om det finns filter utan asbest och om det går att filtrera bort asbesten från vinet och hur farligt asbest i vin är.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Asbest i vinfilter

Inlägg av latmasken »

Jag tror inte det finns nån asbest i ditt vinfilter.
Vinolle
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre sep 30, 2016 22:29
Utrustning: Jästunna

Re: Asbest i vinfilter

Inlägg av Vinolle »

Vad grundar du din tro att det inte finns asbest i Vinfilter??
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Asbest i vinfilter

Inlägg av ranald »

Asbest i filter avsedda för filtrering av livsmedel? Nej, inte sedan slutet av 60-talet i europa.

Men kolla med tillverkaren om du är osäker.
Vinolle
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre sep 30, 2016 22:29
Utrustning: Jästunna

Re: Asbest i vinfilter

Inlägg av Vinolle »

Läste Gunnar Lindgrens blogg om skall vi bara bota cancer eller skall vi förebygga den. Rekommenderar dej att läsa den ifall du inte tror mej.
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: Asbest i vinfilter

Inlägg av n_micke »

Allt som står på internet är inte sant... Huruvida det är asbest eller inte i vinfilter låter jag vara osagt men det känns ju jäkligt otroligt att så skulle vara.

Om inte annat så är det väl ytterst korkat att det finns konsumenter som köper det.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Asbest i vinfilter

Inlägg av latmasken »

Sen 1999 är det i princip förbjudet att sälja produkter som innehåller asbest inom EU, så det låter som sagt var som ren skrämselpropaganda.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Asbest i vinfilter

Inlägg av Häxbryggaren »

Glöm inte att tid är vinmakarens bästa vän. Sällan man behöver filtrera sitt vin om man ger det lite tid. Det finns knappt några viner alls som är yngre än två år på bolaget. Bara en tanke. Ska man filtrera så tror jag man ska använda pump/filter för att undvika onödig oxidering. Alt trycka vin med kvävgas genom ett filter. Har testat att filtrera med cellulosafilter och gravitation. Visst vinet blev kristallklart men det tog tre timmar för vinet att rinna igenom. Men det är oxå tre timmar med exponering av syre :thumbdown:
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Asbest i vinfilter

Inlägg av ranald »

Vinolle skrev:Läste Gunnar Lindgrens blogg om skall vi bara bota cancer eller skall vi förebygga den. Rekommenderar dej att läsa den ifall du inte tror mej.
Om du vill att någon ska ens försöka hitta det där får du nog lägga till en direkt-URL.

Rent generellt låter det som ett extraordinärt påstånde att det skulle finnas asbest i vinfilter sålda inom EU. Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis, och det hittar jag inga. Om du har sådana, dela med dig.
Vinolle
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: fre sep 30, 2016 22:29
Utrustning: Jästunna

Re: Asbest i vinfilter

Inlägg av Vinolle »

Extraordinära bevis kommer i sinom tid.
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: Asbest i vinfilter

Inlägg av n_micke »

Planet X bakom solen etc också :)
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Asbest i vinfilter

Inlägg av ranald »

Vinolle skrev:Extraordinära bevis kommer i sinom tid.
Du skulle ju kunna dela med dig av uppgifter som:
+ Var du köpte filtren.
+ Vad tillverkaren heter.
+ Bilder på filtren och förpackningen.
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Asbest i vinfilter

Inlägg av Bozo »

Du kan vara HELT lugn och dricka ditt filtrerade vin.
Om det mot all förmodan skulle finnas asbest i filtret (vilket jag anser som helt otroligt) så gör det dig ingen skada vid förtäring.
Asbest är farligt vid inandning, så även om du skulle suga i dig filtret :screwy: genom näsan tvivlar jag på att den lilla mängden och enstaka gång av exponeringen skulle ställa till med så mycket annat än akut hosta
Med vänlig hälsning Bozo
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster