Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mer socker eller inte?

Utrustning och teknik.
ilvino
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre sep 30, 2016 11:26

Mer socker eller inte?

Inlägg av ilvino »

Hej! Jag är ny här och ny på att göra vin. Jag har lite frågor och hoppas på svar...
Jag håller på med att göra c:a 20 liter vin på egna vindruvor "Rondo", druvorna rensades o mosades förra veckan o har nu jäst klart efter 1 vecka.
Oechslemätaren visade 95 innan jäsning och -9 efter jäsning vilket ger en alkohol på 14%. Kan det stämma? Igår silades skal o kärnor bort och nu står vinet i jäshink med jäsrör på, inget bubbel kommer. Vi smakade på vinet igår och det smakade hyfsat, kanske lite tunt i smaken. Är nu osäker på om jag ska tillsätta mer socker och höja värdet till cirka -2 innan jag tillsätter Wine Stabilizer (som det står på påsen). Om jag tillsätter mer socker så påverkas smaken/sötman, är det något mer som kan påverkas? Kan det börja jäsa igen?
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: Mer socker eller inte?

Inlägg av n_micke »

Klarar jästen att överleva i den procenthalten så kommer det börja jäsa igen när du tillsätter mer socker.

Jässtopp först, sen eftersöta har jag fattat det som
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster