Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

En novis bekännelser

Utrustning och teknik.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: En novis bekännelser

Inlägg av AirQ »

om du inte kollar OG och FG så kan det nog mycket väl ändå jäsa, bara att du har läckage någonstans.

Borde jäsa om du inte använt dig av någon konstig juice koncentrat eller liknande med en massa E ämnen i sig och konserveringsämne :)
Learning by doing is the shit
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: En novis bekännelser

Inlägg av n_micke »

Vanlig hederlig frukt och vatten bara.

Verkar inte vara läckage, om jag klämmer på dunken så håller sig nivån i jäsröret stabilt. All jäst verkar ligga på botten (har testat skaka upp den).
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: En novis bekännelser

Inlägg av AirQ »

Får du bottensats i hinken så jäser det garanterat.
Som sagt troligaste är läckage, behövs inte mkt till :)
Skulle låta det stå 2-3v och sen sen provsmaka och ta SG med en oechlemätare(säljs på alla hembryggningssidor och affärer)
Skulle den visa högt värde efter ett par veckor så kan jag köpa att de inte jäser
Learning by doing is the shit
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: En novis bekännelser

Inlägg av n_micke »

Jasså? Får nog krypa till korset o köpa en oechslemätare.. Fan då. Jag som skulle köra utan :)

Går det o täta med silikon tro...?
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: En novis bekännelser

Inlägg av AirQ »

Ingen större vinning i att försöka täta om det inte är ett uppenbart jättehål, kolsyran tränger bort syret iaf.
oechle mätare är så billiga samt lätta att använda så ser inte varför man skall försöka va utan det :)
Learning by doing is the shit
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: En novis bekännelser

Inlägg av n_micke »

Mest jag som inbillat mig att det skulle gå utan.

Bytt jäsrör och lock, verkar inte bubbla ändå.

Hur kommer det sig att det blir så här? Vad har jag gjort för fel?
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: En novis bekännelser

Inlägg av AirQ »

Självklart går det att köra utan, men då måste man ha tålamod ;)

Jag använder min mest för att veta att det just har jäst klart, än att räkna hur många % drycken landar på (blir oftast öl med runt 1050-1060oe som OG och slutar runt 1020) så det spelar mindre roll om det är 3.5% eller om det är 4.5% i mitt fall.
Men brukar ta OE prov 2-3 dagar i rad och är det exakt samma värde så vet jag att det har jäst klart och kan då börja kallkrasha och klarna :)

Hade jag inte använt mig av den så hade jag nog väntat 1 vecka extra för att va säker på att det jäst klart.


kan va att gummipackningen vid jäsröret inte håller tätt, kan va en liten spricka i hinken, är som sagt inget som allvarligt, men om du ser att det samlas jäst på botten så lär det nog jäsa.

Vänta 1-2 veckor och provsmaka o se då, är det fortfarande väldigt sött så har du rätt att det inte jäst :)
Learning by doing is the shit
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: En novis bekännelser

Inlägg av n_micke »

Tack för svar, då får den stå kvar :)

Smakadr lite igår, kändes ganska syrlig trots en del socker så kanske jäser ändå, jag vet inte. Förkyld så känner inte så mycket :p

Beställt oechslemätare nu iaf, vinet får stå kvar i dunken :)
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: En novis bekännelser

Inlägg av n_micke »

Sådär, fått hem en sån där snodig mätare. Det har dessutom börjat bubbla i jäsröret på kiwivinet :) Allt frid förutom att jag inte förstår mig på mätaren än :P
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: En novis bekännelser

Inlägg av AirQ »

Fint.
Försökte länka lite info men sitter på telefonen o ngt knasade sig så fixa det senare.
Annars sök lite på google så lär du hitta de mesta du behöver veta
Learning by doing is the shit
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: En novis bekännelser

Inlägg av n_micke »

Har läst en del, det lossnar nog :)
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: En novis bekännelser

Inlägg av n_micke »

Puttrar vidare i de två på jäsning, kiwi lime och hallon blåbär. Lugnat sig lite i jäsröret nu. Funderar på om jag ska nöja mig med ca 12% som jag hade tänkt eller om det ska gå högre. Får nog räcka där om det smakar ok :)

Glöggen blev doften något bättre på. Men inte helt ok än. Drack dock ett glas för smaken är bra, och överlevde så den mognar på flaska nu.
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: En novis bekännelser

Inlägg av n_micke »

Slängde ihop en 2 liters test på ekologiskt grönt fläder /äpple te (hade även i 100g mango) får se hur det slutar :)
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: En novis bekännelser

Inlägg av n_micke »

Kiwi lime hade jäst till minus och Jässtopp i slängt. Friskt om än mycket jäst smak, spännande tider :)

Slängde i lite cederträ efter omtappning. Inbillar mig att det kan ge en spännande twist.
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: En novis bekännelser

Inlägg av n_micke »

Törs man tappa från klarning direkt på flaska eller ska det mellanlanda i en annan bunke först tro...lagras kan det ju få göra på flaska. Spännande med unika flaskor då varje säkert inte utvecklas lika :)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster