Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Oechslevärde vid utjäsning av starkvin.

Utrustning och teknik.
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Oechslevärde vid utjäsning av starkvin.

Inlägg av boozehacker »

Man kan beräkna totala mängden socker som går åt för viss mängd must med viss alkoholstyrka.
Problemet vid starkvin är att man måste tillsätta sockret i omgångar så man inte överstiger ca. 90 Oechsle och tar kål på jästen.
Med tanke på Oechslevärdets konstruktion (specifik vikt av socker, vatten, alkohol) så uppstår problem vid utjäsningen av sista mängden socker .
Varje gång man mäter in och utgångsvärden så gör man ju det på en vätska som har en avvikande specifik vikt jämfört med förra mätningen.
Ett Ochslevärde på noll vid 16% alkohol torde ge mer restsocker i vinet än ett Ochslevärde på noll vid 10% alkohol, eftersom vol% alkohol är högre och alkoholen är lättare än sockret.
Min fråga är : -Finns det nån formel att korrigera oechslevärden vid olika alkoholstyrkor så att man kan se när allt socker jäst ut?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Oechslevärde vid utjäsning av starkvin.

Inlägg av latmasken »

I princip ja, men du måste då veta alkoholhalten.

http://oechslevikten.com finns det lite exempel på beräkningar.
http://oechslevikten.com/oechslevikt-restsotman/

I princip så använder du volym av vatten, vikt av vatten, volym av etanol, vikt av etanol, volym av socker, vikt av socker.

Densitet (SG) är vikt per volym (gram per liter).
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Oechslevärde vid utjäsning av starkvin.

Inlägg av boozehacker »

Jag måste säga att detta med att beräkna hur mycket socker det går åt att beräkna en viss slutlig alkoholhalt verkar vara höljt i dunkel, om man får tro de skiftande svaren på det hela.
Till och med detta att bestämma sockers vikt utlöst i vatten verkar skifta - vilket ju är grundläggande för att förstå Oeschlevärdet på hydrometern.
(Oechsle-grader anger hur många gram utöver 1000, som en liter av musten väger. 105 Oeschle betyder således att lösningens densitet är 105 g mer än vattnets 1000 g)

I länken ovan: http://oechslevikten.com/oechslevikt-restsotman/ påstås att "1 liter upplöst socker (lösning?) väger 1,59 kg."
Vilket senare används för att beräkna restsötma vid avläsning av Oechsle-grader vid jäsningens slut.

Dock om man läser:
]A HANDBOOK OF SUGAR ANALYSIS
A PRACTICAL AND DESCRIPTIVE TREATISE
FOR USE IN RESEARCH, TECHNICAL AND CONTROL LABORATORIES
C. A.BROWNE, Ph.D.
så framgår det att det hela är mer komplicerat.
I en tabell på sid 649 : "Solubility of Sucrose in Water at Different Temperatures." så framgår det att vid rumstemperatur (20 °C) så
består en mättad sockerlösning av 67,09 g socker/ 100 g lösning - dvs 67,09 %.
1/0,6709=1.49. Om 67,09 g ger en 100 g lösning så ger 100 g socker en lösning om 1,49 X 100 = 149 g eller 1.49 kg per Liter.
Browne säger således att "1 liter upplöst socker väger 1,49 kg." istället för Oeschleviktens: "1 liter upplöst socker väger 1,59 kg."

Vem skall man tro på ???
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Oechslevärde vid utjäsning av starkvin.

Inlägg av latmasken »

Jag tror att "1 liter upplöst socker (lösning?) väger 1,59 kg." innebär att om du häller 1 liter strösocker i 1 liter vatten så kommer resultatet att väga 1,59 kg. Men det är ju egentligen en hel irrelevant informationsbit, det innebär att 1 liter strösocker väger 0,59 kg men säger inte ett ord om volymen.

1 kg socker som tillsätts till 1 liter vatten kommer att ge en vikt på 2 kg, men vad blir volymen? Det är DET som är den intressanta frågan.

[quote]
I en tabell på sid 649 : "Solubility of Sucrose in Water at Different Temperatures." så framgår det att vid rumstemperatur (20 °C) så
består en mättad sockerlösning av 67,09 g socker/ 100 g lösning - dvs 67,09 %.
[quote]
Det innebär att den lösningen innehåller 67 g socker och 33 g vatten, vilket tillsammans ger 100 g. Men det är ju inget konstigt heller. För att kunna räkna densitet behöver vi veta volymen.
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Oechslevärde vid utjäsning av starkvin.

Inlägg av boozehacker »

Det är mycket "jag tror.. osv." Problemet är att jag sitter här med en must som uppvisar Oeschle 0 ! och är sött och skitstarkt :mrgreen: . Det bubblar på som 17 och jag har ingen aning om när det kommer bli TORRT! Vad har jag missat?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst