Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Glögg 2014

Glögg, sangria och andra recept för kryddade viner.
falconpripps
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör mar 05, 2016 23:16

Re: Glögg 2014

Inlägg av falconpripps »

mjölnarn skrev:Det blev följande:
7,5l svagdricka (Kopparbergs)
ca 450g russin
4dl juicekoncentrat (äpple/druva/tranbär, Garant)
2kg socker
ca 30g kanel (för mycket?)
20-30g nejlikor
10g kardemumma
ca 70g ingefära (färsk, strimlad)
zest och fruktkött från en apelsin (ej ekologisk men noga sköljd och lätt kokad, köttet filéat (onödigt?). Hade i fruktköttet mest för att slippa slänga det.)
2 små torkade chilifrukter

Tillsatte 2,5-3l vatten i sockerlag och juice. Trots detta blev totala volymen på nästan 13l. Misstänker att jag läst fel p.g.a skum.

Russinen hackades och kokades upp med socker och vatten. Gjorde en förkultur på fulvinjäst (noname, vit påse).

Oechsle vid start: 85°. Är det lite lågt tror ni? Får väl köra i mer socker om någon vecka tänker jag. Tänkte smaka av kryddningen då också. Misstänker att det behövs mer apelsinzest och kardemumma.

Intressant med chilifrukter? Hur tror du det påverkar allt? Bitig smak?
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Glögg 2014

Inlägg av Brack »

Hur skulle det blivit om man haft i chili efter jäsning istället för under jäsning? Känner att renare chilismak skulle finnas då, än om man har dem med under jäsning? Har jag fel i denna tanke?
ChrilleU
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: mån dec 14, 2015 17:57

Re: Glögg 2014

Inlägg av ChrilleU »

Har stoppat jäsningen och haft i klarningsmedel. Tänkte låta det stå någon vecka innan jag eftersötar eftersom klarningsmedlet får det att smaka surare än det är. Någon som ser någon fara med att låta det stå i jäshinken. Blir ju rätt gott om syre i hinken.


Sent from my Sputnik, totally lost in space
ChrilleU
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: mån dec 14, 2015 17:57

Re: Glögg 2014

Inlägg av ChrilleU »

Nu har jag äntligen fått tummen ur och eftersötat och tappat upp på flaska. Valde att eftersöta till OE 30. Vill inte ha det sötare. Är nöjd med glöggen. Den blev rejält stark. Nu får den stå och lagra till sig till 1:e advent. Därefter provsmakning och eventuell justering av recept för nästa års glögg.


Sent from my Sputnik, totally lost in space
ChrilleU
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: mån dec 14, 2015 17:57

Re: Glögg 2014

Inlägg av ChrilleU »

Provsmakat
Min fru tyckte den var besk. Jag tyckte det var för lite vinsmak. Kryddningen i övrigt var nog rätt bra.
Sötman var rätt perfekt. Betydligt mindre "sötkladdig" än köpeglögg.
Ska provsmaka med att blanda med ett sötare rödvin vid tillfälle.
Chilismaken var inte speciellt framträdande men det var inte speciellt stark chili heller. Kanske det skulle bli lite mindre beska om man tillsätter chilifrukterna senare men tror inte det har någon betydelse. Det ät rödvinssmaken som fattas.
Ska försöka få med rödvin i basen nästa gång.


Sent from my Sputnik, totally lost in space
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: Glögg 2014

Inlägg av Frater_Frag »

Personligen så håller jag mig till Vesslans glöggextrakt. Tyvärr så är den tämligen svår att få tag i sedan apoteken i Linköping slutade att alltid ha den hemma.
Viktigt att tänka på om man använder vesslan är att inte följa det angivna receptet, det blir tämligen blaskigt. Istället så gör jag i enlighet med familjetraditionen och blandar efter följande: Två flaskor extrakt, en liter sprit, helst 60% eller starkare, samt ca 30 cl rött vin (för den vackra färgens skull), därefter värmes det hela försiktigt tills det blir simmigt. Efter nedkylning så slås det på flaska och får mogna, gärna minst ett år i förväg eller mer. Jag har en vild idé som jag skall testa på nästa laddning, nämligen att även tillsätta rostade ekspån innan lagringen. Jag återkommer nästa år med rapport! :mrgreen:
ChrilleU
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: mån dec 14, 2015 17:57

Re: Glögg 2014

Inlägg av ChrilleU »

Ser att jag inte uppdaterat omdömet. Så gör det nu så här mitt i sommaren.
Det visade sig att flaskorna hade en bottensats som bestod av kryddor. Skakade man flaskan så blev det en helt annan glögg. Helt suveränt god. Alla som smakade den hade den som årets favorit. Har glögg så jag klarar mig till vintern men då blir det att sätta en ny sats för nästa år.


Sent from my Sputnik, totally lost in space
Skriv svar

Återgå till "Kryddade viner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster