Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Glögg 2014

Glögg, sangria och andra recept för kryddade viner.
Användarvisningsbild
Etno
Finjäsare
Inlägg: 60
Blev medlem: tor sep 12, 2013 13:26
Utrustning: Spiralbrännaren

Glögg 2014

Inlägg av Etno »

Tjena! Har nu satt igång min första sats glögg/"dunderglögg". Ingredienserna jag använde var dessa:

5l svagdricka
2,5kg strösocker
1 stort paket russin (500g)
1 kanelstång
1 vaniljstång
1 liten bit färsk ingefära
1 påse kardemummakärnor
1 påse nejlikor
1 påse starkvinsjäst
5 skivade råa potatisar

Sen tänkte jag ställa några frågor: Jag har läst att man ska sila och tappa om efter cirka en vecka, stämmer detta? Eller kan jag låta det stå och gona sig tills jag ska tappa upp det? Ska jag slänga i några fler kanelstänger? Kändes lite väl lite med en.

God jul (snart :wink: )
Användarvisningsbild
lunes
Turbojäsare
Inlägg: 35
Blev medlem: sön maj 19, 2013 17:04

Re: Glögg 2014

Inlägg av lunes »

Låt det stå med allt i, funkar utmärkt. Gjorde själv "dunderglögg" förra hösten och det blev riktigt riktigt lyckat, kan varmt rekommendera denna dryck. Min dunderglögg var tamejfan godare än glögen från systemet :)
anomaly
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån okt 13, 2014 10:14

Re: Glögg 2014

Inlägg av anomaly »

Jag gjorde själv dunderglöggen förra året och det blev väldigt bra. Den blev drickbar efter c:a 3 veckor men som bäst efter c:a 6 veckor.

Var dock en sak jag saknade med den; eftersom den är gjord på svagdricka så saknar den vinkaraktär. Jag tänkte därför i år gå ett steg längre och byta ut svagdrickan, potatisen och jästen mot mot en (väldigt billig) 7-dagars rödvinssats. Då jag inte gjort 7-dagars vin innan så har jag några frågor. Vad jag tänkte göra är att blanda i alla kryddorna samtidigt som jag sätter vinet. Efter experimenten från förra året så vet jag att de där sex veckorna som den fick stå inte enbart var för att den skulle jäsa till sig utan även för att den verkligen skulle ta åt sig av kryddorna.

Därför undrar jag lite hur jag ska göra. Kan jag låta vinet stå längre än sju dagar innan jag häller i jäststoppet? Eller kan jag helt enkelt låta bli att ha jässtoppet alls och bara låta den jäsa ut över en sisådär 6 veckor? (Det är ju fortfarande tid till jul). Bör jag utelämna potatisarna? Jag antar att de är mest till för jästen att glufsa på istället för sockret? Samtidigt så måste väl stärkelsen i potatisen omvandlas till socker innan jästa kan antasta den eller har jag fel igen?

Någon som vet?
pettak
Bryggare
Inlägg: 116
Blev medlem: sön apr 14, 2013 22:33

Re: Glögg 2014

Inlägg av pettak »

Jag har precis jäst ut min första glögg med ovanstående recept och med starkvinsjäst. OG=120 och FG=0 Efter silning och omtappning blev det ca 5,5l 8) Brukar ni tillsätta jässtopp, klarningsmedel, tanniner, rödvinsfärg för att få till "rätt" färg eller för justering av smak etc? Färgen på min glögg är åt brunt gammalt diskvatten och ser inte så aptitligt ut, smaken är spretig, spritig, men med mycket glöggsmak.
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Glögg 2014

Inlägg av Brack »

Jag gjorde så att jag tog min 7-dagars rödvins sats som blev lite väl söt och hade i kryddor, inte alla som ska va med i men de som karaktäriserar glögg för mig, låtit stå nu i ca 6 månader och ska smaka den till jul..
Enda som kan förstöra är om vinsatsen blir blaskig eller dylikt...
Jag skulle testa och ha i kryddorna i efterhand, så slipper man nog en del av det brunaktiga som tidigare nämnts..
Har ingen direkt erfarenhet, bara experimenterade och blir nog bra av en slump :)
Användarvisningsbild
Bryggar_Pelle
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 18, 2010 12:04
Ort: Gården

Re: Glögg 2014

Inlägg av Bryggar_Pelle »

Jag är inne på samma som dig där Brack. Göra glögg med hjälp av 7 dagars vin.
Dock är jag lite nervöst på att det kan bli blaskigt. Ångrar att jag inte slängde in lite blåbär eller svarta vinbär i satsen vid jäsningen.
Men tror att jag ska försöka med att låta lite blåbär få dra i vinet tillsammans med kryddorna.
Användarvisningsbild
Etno
Finjäsare
Inlägg: 60
Blev medlem: tor sep 12, 2013 13:26
Utrustning: Spiralbrännaren

Re: Glögg 2014

Inlägg av Etno »

Nu har jag tappat upp allt på flaskor, värmde lite och smakade, är helnöjd! :thumbup:
center_gravity
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån nov 24, 2014 8:59

Re: Glögg 2014

Inlägg av center_gravity »

Hej Bryggforum!
Jag är ny på bryggning och ny på forumet.
Det är första gången jag testar att göra dunderglöggen, jag följde original receptet men lade till lite extra kryddor.

Den har nu stått i ca 5 veckor men jag har fortfarande en del russin som flyter på ytan, är detta ett oros tecken ?

funderar på att tappa upp den denna vecka, möjligen med en om tappning och eventuellt tillsätta klaringsmedel.
Vad tror ni ?
mjölnarn
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån nov 24, 2014 14:32

Re: Glögg 2014

Inlägg av mjölnarn »

Tjenare!
Tänkte sätta min första sats glögg i dagarna. Lite sent innan jul kanske, men då får den vara tills nästa år!

Håller på att slänga ihop ett recept:
7L svagdricka
400g russin
4dl äpple-/druv-/tranbärs-juicekoncentrat (förhållande 60/27/13, Willys Garant)
1,5kg socker

Och krydda med ingefära, nejlika, kardemumma, kanel och apelsinzest. Hur mycket av varje får vi se, ska läsa lite andra recept och så får vi ju smaka av efter hand.

Det jag funderar på är om juicen tar över, eller om det är alldeles för lite för att göra någon skillnad. Bör jag kanske tillsätta vatten också?
Vad tror ni om mängden socker? Juicekoncentratet innehåller 200g socker (4dl).
Köpte också torkade plommon, men de innehöll konserveringsmedel såg jag, det kan väl inte vara bra för jästen?

Funderar också på om man borde slänga i lite fruktkött från apelsin, någon som testat?

Många frågor, men är tacksam för svar!

Just nu håller förkulturen på för fullt i alla fall! Tack till savonit för den fina guiden!

EDIT: Kan nog tänka mig att man behöver mer socker, men som rekommenderats här på forumet tänker jag nog tillsätta det efter någon vecka.
mjölnarn
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån nov 24, 2014 14:32

Re: Glögg 2014

Inlägg av mjölnarn »

Det blev följande:
7,5l svagdricka (Kopparbergs)
ca 450g russin
4dl juicekoncentrat (äpple/druva/tranbär, Garant)
2kg socker
ca 30g kanel (för mycket?)
20-30g nejlikor
10g kardemumma
ca 70g ingefära (färsk, strimlad)
zest och fruktkött från en apelsin (ej ekologisk men noga sköljd och lätt kokad, köttet filéat (onödigt?). Hade i fruktköttet mest för att slippa slänga det.)
2 små torkade chilifrukter

Tillsatte 2,5-3l vatten i sockerlag och juice. Trots detta blev totala volymen på nästan 13l. Misstänker att jag läst fel p.g.a skum.

Russinen hackades och kokades upp med socker och vatten. Gjorde en förkultur på fulvinjäst (noname, vit påse).

Oechsle vid start: 85°. Är det lite lågt tror ni? Får väl köra i mer socker om någon vecka tänker jag. Tänkte smaka av kryddningen då också. Misstänker att det behövs mer apelsinzest och kardemumma.
ChrilleU
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: mån dec 14, 2015 17:57

Re: Glögg 2014

Inlägg av ChrilleU »

Funderar på att sätta en omgång glögg som ska lagras till nästa Jul. Hade tänkt använda svagdricka som bas men när jag tittar på innehållsförteckningen så verkar det som alla märken använder sötningsmedel (sackarin). Det blir inte konstig smak med det?


Sent from my Sputnik, totally lost in space
ChrilleU
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: mån dec 14, 2015 17:57

Re: Glögg 2014

Inlägg av ChrilleU »

15 liter svagdricka inhandlat. Nu ska bara vinet bli klart förts innan jag drar igång med nästa års Julglögg.


Sent from my Sputnik, totally lost in space
ChrilleU
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: mån dec 14, 2015 17:57

Re: Glögg 2014

Inlägg av ChrilleU »

Nu har jag satt igång glöggen till nästa Jul. Slängde i jästen i morse och bubblar fint nu.
15 liter svagdricka
1 liter fläderdricka
0,5 liter koncentrerad tranbärsjuice
600g russin
40g kardemummakärnor
4 kanelstänger
20g nejlikor
20g torkad chilifrukt, ancho medium
50g ingefära
500g äpple
Skal från 2 apelsiner
2 kg farinsocker
Ca 1,9 kg vanligt socker (tillsätter tills det jäst ut)
Eftersötar sedan till 30-35 OE

Silar av kryddorna efter ca 1 vecka

Vad tror ni om den planen?

Tänkte jäsa till ca 17% och för det tillsätta 3,9 kg socker varav 2 kg farinsocker


Sent from my Sputnik, totally lost in space
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Glögg 2014

Inlägg av Weinkeller »

ChrilleU skrev:Nu har jag satt igång glöggen till nästa Jul. Slängde i jästen i morse och bubblar fint nu.
15 liter svagdricka
1 liter fläderdricka
0,5 liter koncentrerad tranbärsjuice
600g russin
40g kardemummakärnor
4 kanelstänger
20g nejlikor
20g torkad chilifrukt, ancho medium
50g ingefära
500g äpple
Skal från 2 apelsiner
2 kg farinsocker
Ca 1,9 kg vanligt socker (tillsätter tills det jäst ut)
Eftersötar sedan till 30-35 OE

Silar av kryddorna efter ca 1 vecka

Vad tror ni om den planen?

Tänkte jäsa till ca 17% och för det tillsätta 3,9 kg socker varav 2 kg farinsocker


Sent from my Sputnik, totally lost in space Bild
Det låter bra men det framgår inte vilken jäst du använt.
/Weinkeller
ChrilleU
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: mån dec 14, 2015 17:57

Glögg 2014

Inlägg av ChrilleU »

Vinjäst super, köpt på Vinland i Linköping

Kan tillägga att jag tillsatte allt farinsocker och ett halvt kg vanligt socker till en början. OE 70 vid start. Lägger i mer socker allteftersom.


Sent from my Sputnik, totally lost in space
Skriv svar

Återgå till "Kryddade viner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster