Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Rosta ekspån

Utrustning och teknik.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Rosta ekspån

Inlägg av latmasken »

Jag satt och googlade lite eftersom jag kände att jag inte riktigt har koll på hur man gör bäst.

Jag hittade dels ett fint diagram över temperatur och vad man får för karaktär, enligt de sidor som det diagrammet fanns på ska man rosta på avsedd temperatur i TRE TIMMAR (inlindat i folie i ugnen vad jag förstått).
Oak Flavor Vs. Temperature.jpg
Oak Flavor Vs. Temperature.jpg (47.63 KiB) Visad 1292 gånger
Den ska tydligen ursprungligen komma från samma fat-tillverkare som den här PDF:en (som känns lite för mycket "kemi" för min del).
http://homedistiller.org/oak.pdf

Sen hittade jag den här rapporten där de verkar ha provat en massa olika ekrostningar på fyra olika vintyper.

http://www.jmbfs.org/wp-content/uploads ... vojska.pdf

Hittade också intressanta diskussioner om mängden ek: Vikten är inte intressant, ska man simulera fatlagring så är det ju "yta per volym". Nån som gjorde whisky körde på 70 kvadratcentimeter per liter t.ex. Det går ju att räkna ut vilken yta insidan av ett fat har i relation till vilken volym det rymmer.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Rosta ekspån

Inlägg av latmasken »

Nu stinker det ek i hela huset här, håller på och provrostar fyra olika paket i ugnen. Har tänkt göra fyra provburkar (och en referens) med samma vin och sen låta det stå några månader och provsmaka (hellre låta det stå för länge, så man verkligen märker nån skillnad). Helt klart så tror jag att den ek jag rostat tidigare har jag varit lite för feg med, har inte velat "bränna" den men jag har nog inte kommit i närheten av den rostning som behövs om man ska få tanniner från eken (verkar som man måste upp över 250 grader för det).
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Rosta ekspån

Inlägg av aqua vitae »

Mycket bra initiativ, såna här tester kan många få nytta av :thumbup:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Rosta ekspån

Inlägg av latmasken »

Det blev i alla fall markant olika lukt och färg på dem.

Jag körde 200, 225, 240 (cirka) och 260 (cirka). Jag skippade att köra nåt runt 150 eftersom jag kände att sötma från eken är inget jag vill ja (vad jag förstått bildas det socker vid 150 grader, vid högre temperatur karamelliseras det till olika grad och det är man mer ute efter).

Återkommer med resultat framåt midsommar kanske:)

Nu vet jag ju inte om jag valde ett vettigt vin att testa med, tog en flaska av mitt gamla blåbärssoppevin, men eftersom jag har en referensburk utan ek i så spelar det nog inte så stor roll. Det är det mest "neutrala" jag har i rödvinsväg och det kändes inte som om äppel- eller rabarbervin skulle vara vettigt att prova med.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Rosta ekspån

Inlägg av latmasken »

Kan ju tala om att jag har provsmakat dem nu efter två månaders lagring.

Det var väldigt olika karaktär, dock kände jag inte direkt nån skillnad mellan 225 och 240 grader (de smakade båda "plankstek" typ).

200 grader var mer "träsmak" så att säga (det ska väl föreställa "vanilj"-toner).

260 var inte så mycket "smak" utan mer "strävt".


För vin tror jag 200 grader och 260 grader är bra, då får man lite fyllighet och strävhet.

För whisky och liknande vill man nog mer ha rökigheten från 225-240 grader.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Rosta ekspån

Inlägg av latmasken »

De där burkarna blev bortglömda, så jag tog en ny provsmakning nu efter totalt 7 månader (blir det väl).

Det första jag noterade var att det var whisky-färg på vinet i alla tre burkarna. Visserligen var "rödvinet" lite blekt innan, men tydligen har eklagringen totalt förstört färgen från blåbären. Det var lite mörka gryn på ytan och en rätt mörk bottensats i alla burkarna (grynen kan ha varit kol-partiklar från eken).

Jag tyckte smaken från spånen hade mildrats, men det kan ha varit vinet som blivit surare eller nåt, det var rätt skum smak på referensen (som stått utan ek), antar att det oxiderat rätt rejält.

Det kändes lite mer skillnad mellan 225 och 240 grader, jag tyckte 240 smakade lite för mycket bränt. 200 grader hade en väldigt mjuk och fin "eksmak", 225 smakade alltså rostad, 240 mer bränt, och 260 "skogsbrand".

Det var intressant att 260 grader hade ändrat karaktär så mycket, frågan är om den karaktären hade ändrats även om det inte legat kvar på spånen utan fortsatt lagras utan spån. Samtidigt var det intressant att smaken inte hade blivit så mycket kraftigare, det verkar alltså som om risken att "lagra för länge på ek" inte är nåt man behöver bekymra sig över om man inte har väldigt hårt rostad ek.

Känns som det behövs lite mer tester hur karaktären förändras vid fortsatt lagring på flaska.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Rosta ekspån

Inlägg av Omlott »

Fantastisk intressant läsning, drömmer om att en dag ha några mindre ektunnor.
Vart fick du din ek ifrån, köpt?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Rosta ekspån

Inlägg av latmasken »

Nä, det är vanlig hederlig svensk ek som jag täljt spån av. Sågade av ett par bitar från en gren som hade blåst ner från en ek.

Har dels "täljspån", sen provade jag att kapa grenen (2-3 cm i diameter) i ungefär 10 cm bitar som jag istället "klöv" till lite tjockare spånor. Gick fortare att tälja helt klart, men hyvel kanske kunde vara ett alternativ.
Highway 61
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör maj 30, 2015 22:11

Re: Rosta ekspån

Inlägg av Highway 61 »

Jättekul att läsa om! Har du provat stavarna du klöv? Hur blev resultatet isf?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Rosta ekspån

Inlägg av latmasken »

Nä, jag har inte gjort några mer tester sen de där burkarna. Har inte blivit nån vintillverkning på ett år nästan, får se hur fruktskörden i trädgården blir nu i höst. Hoppas på mycket fläderbär (brände bort klasarna med bladlöss med blåslampa i år, verkade funka, tidigare år har bladlössen tagit flera blomklasar). Aronia finns vid skolan hemma, så min plan är lite äppelmust med fläderbär och aronia (körde äppelmust med fläderbär för ett par år sen och det blev bättre än förväntat).
Highway 61
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör maj 30, 2015 22:11

Re: Rosta ekspån

Inlägg av Highway 61 »

Ska nog försöka mig på att rosta lite egen ek och se hur det blir. Okej, det låter inte dumt!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Rosta ekspån

Inlägg av latmasken »

Jag rostade några av de där spånorna igår, men det dröjer ju innan jag kan smaka hur det blev (det vinet kommer väl att få stå till efter nyår i alla fall).
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Rosta ekspån

Inlägg av Öbo »

Latmasken, utgick du ifrån "70 kvadratcentimeter per liter" / provat hur det beter sig om man kör mera än så?
Återanvänder man sina ek bitar, bör man rosta dom igen. kan man "neutralisera dom" och sen rosta igen? hur ändras smaken om man lagrar t.ex Sherry och sen rostar dom igen...


Har nån provat med andra träslag? Ek är ju hårt, fint, små porer osv så det är väl antagligen därför(?) det gjorts fat av just ek, men det måste ju finnas andra träslag som även de har angenäma smakegenskaper.

Förslag:
Björk om man tar den på våren då den innehåller mycket sav?
Svarta vinbärs ved
Balsampoppel
osv osv

Jag provade tälja fram kärnan på en kvist från en En buske, lade i en burk med brännvin och på ett dygn doftar brännvinet fantastiskt. Luktar riktigt angenämt i jämförelse med enbär som jag tycker luktar rent utav äckligt.
Tänkte prova rosta En som nästa och se vad det blir.

Jag gissar att smakerna/dofterna frigörs mycket snabbare i ~40%-igt än vid vin, att man kan se det som en hint av vad det kan bli före man chansar med 10L vin eller dylikt(?)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Rosta ekspån

Inlägg av latmasken »

Nä, med mina försök gick jag efter gram per liter. De första spånen jag hade var ju typ täljspån och det gick inte att försöka räkna ut nån yta på dem.

Jag har rostat om, fat för vin används väl flera gånger på samma sätt (man "bränner ur" faten med en gaslåga tror jag). Men ekspånen tar smak av det man använt dem, på samma sätt som vinfat tar smak av det man lagrat i dem.

Jag har inte provat att "överdosera", men jag provade ju att ha extremt mycket längre tid (och tyckte inte det blev så stor skillnad). Jag misstänker att det finns en gräns nånstans där mer ek inte ger mer smak, men vet inte exakt var den ligger.


Jag har tänkt prova med körsbärsträ, men grenen jag kapade från körsbärsträdet hann bli huggen till ved (och jag har ingen koll på var i traven de träna ligger). Hittar jag de vedträna kanske jag plockar ut ett och gör spån av och testar med.


En erfarenhet som jag har gjort (inte just med ek, men med andra grejer) är att bara för att nåt luktar gott behöver det inte smaka gott. Det omvända gäller också, nåt som luktar avlopp kan faktiskt smaka gott. Har druckit en sån öl (från systemet, minns inte vad den hette, det var nån tysk altbier som verkligen luktade ruttet ägg).

Gjorde ett försök med fläderblomsvin en gång som doftade jättegott, men det smakar bara citron, inget fläder...
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster