Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Must mos eller frukt vilket är bäst?

Utrustning och teknik.
jacobfor
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör okt 06, 2012 23:28
Ort: Stockholm

Hur mkt socker

Inlägg av jacobfor »

Hallå igen!
Jag satte ju en bozo sats i helgen och igår lyckades jag mäta graderna på den, saknade tidigare ett mätglas som var tillräckligt högt. Mätaren visade 40 grader. Om man räknar med att det jäser ned till 0 grader så får man ju en alkoholhalt på ca 5,3 % (40-0)/7,5=5,3 vilket jag tycker är lite litet. Skulle vilja komma upp till 6,5 %. Så frågan lyder hur mycket socker måste jag tillsätta? Jo, man kan ju tillsätta socker till det kommer upp till 49 grader (49-0)/7,5=6,5 men det är ju lite problematiskt att lyckas blanda i sockret med alla äppelklyftor och sedan kommer det ju att komma must från äppelklyftorna som späder ned graderna.
Hur har ni andra gjort?

Mvh,
Jacob
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av latmasken »

Nackdelen med Bozo-metoden är ju just att du inte vet hur stor volym du kommer att få. Det vettigaste är nog att tillsätta lite socker i taget (och hålla reda på hur mycket man tillsatts) och sen göra den sista finjusteringen efter en avsilning när man vet hur mycket vätska man har.

Du vet ju hur mycket äpplen du hade så du kan ju göra en försiktig uppskattning av hur mycket du kommer att få. Det är ju inga direkta problem att tillsätta socker efter hand (bortsett från att öppnandet ger lite ökat infektionsrisk).

Så:

1. Gör ett snabbt överslag på hur mycket vätska det borde bli. Räkna lågt.
2. Tillsätt 75% av den sockermängd som skulle behövas för den volymen.
3. Låt läsa tills det är dags att sila av
4. Sila av frukten och kolla hur mycket vätska du fick
5. Tillsätt resterande socker
6. Låt jäsa klart
jacobfor
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör okt 06, 2012 23:28
Ort: Stockholm

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av jacobfor »

Hej,
Tack för svaret. En fråga bara, hur beräknar jag sockermängden som behövs? Känns som att de borde gå snabbt att hitta men nu har jag läst 5-6 trådar utan att hitta det :oops: . Typ om jag har 1 liter vätska hur många gram socker behöver jag för att höja med en grad?

Ursäkta nybörjarfrågan men någonstans måste man ju börja... :roll:

Mvh,
Jacob
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

grad ??
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av latmasken »

17 gram socker per liter ger 1 procent mer alkohol brukar tumregeln vara.
jacobfor
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör okt 06, 2012 23:28
Ort: Stockholm

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av jacobfor »

dan610324 skrev:grad ??
Ja, alltså jag har en "jästmätare" så det är grader öx som jag menar. Sry om jag var otydlig. Hur många gram socker måste bag tillsätta per liter must för att höja öx från 40 till 50 tex?

Med vänlig hälsning,
Jacob
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av dan610324 »

har för mig att det är 2,7 gram

och 2,7 x 7.5 är ju inte 17
så vad är rätt och vad är fel ??
Användarvisningsbild
Calogero
Bryggare
Inlägg: 150
Blev medlem: sön jul 22, 2012 17:08
Ort: Malmö

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Calogero »

Tio oechsle är ungefär 25 g socker per liter
Tillochmed Jesus hatade vatten så mycket att han förvandlade det till vin

Jag handlar MaltMagnus produkter på Bergsgatan i Malmö!
jacobfor
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör okt 06, 2012 23:28
Ort: Stockholm

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av jacobfor »

Tack så mycket! nu är det bara att börja blanda i socker!

/Jacob
Shahivann
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön mar 20, 2011 19:11

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Shahivann »

Här är en holländare som har gjort en liknande undersökning om metoder att få ut saften ur äpplen (scrollar man neråt så hittar man en engelsk text):
http://wijnmaker.blogspot.se/2008/09/ap ... e-day.html
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Bozo »

Jag och en bekant hade provsmakning av de tre olika "metoderna" förra helgen. Varesig han och jag kännde någon smakskillnad mellan vinet gjort på musten och bozo metoden. Det vinet som var gjort av mixade äpplen hade vi båda som "vinnare". Det hade en djupare smak, lite god bitterhet och mest äpplesmak av de tre. Alla sorterna hade för lite syra i sig (jag justerade inte detta vid flasktappningen). Personligen tyckte jag att det påminde ganska mycket om en svag variant av calvadosen Coeur de Lion Reserve. Nu är det fortfarande ett nytappat vin som kommer att ändra sig mycket, och smakbilden kan svänga både hit och dit. Alla tre fick godkännt med ytterligare potential att experimentera fram ett bra resultet.

Vad det gäller den stora satsen äppelvin så jäser den fortfarande med frukten kvar i tunnan. Ungefär ett plupp/3sekunder. Har inte bestämt mig för hur jag ska avskilja frukten ännu. Jag funderar på att filtrera genon min filterstrumpa och handpressa. Eftersom jag vispat sönder äppelklyftorna tror jag att det är ganska lättpressat och lite förlust kanse man kan ta när det är så lätt att göra.
jacobfor
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör okt 06, 2012 23:28
Ort: Stockholm

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av jacobfor »

Nu har jag pressat och avskilt äpplena som jag jäste med "bozo"-metoden :)
Jag upplever det som ganska svårt att avskilja äpplena och pressningen lyckas jag nte heller så bra med. Utbytet blir ganska dåligt, fast å andra sidan kanske det spelar mindre roll när arbetsinsatsen är relativt låg. Jag har även testat att fylla jäshinken med äpplen och sedan hälla på vatten så att det täcker och sedan tillsätta jäst. Men vid båda fallen så är det svårt att få ut ordentligt med must ur äpplena.
Tappar man däremot i omgångar verkar det gå bättre, dvs äpplena verkar rinna av ganska bra av sig själva. Vad jag tänkte göra är att montera en avtappningskran längst ned på jäshinken (25liter) och sedan lägga in en perforerad falskbotten. Sedan är det ju bara att tappa av då och då. Man borde ju på det sättet maximera avrinningen. Man kan ju ta det steget längre som bozo beskrev och dra en lufttät koppling till behållaren där musten/cendern är och sedan en slang tillbaka för motverka undertrycket i jäshinken.
Någon som testat detta?

Mvh,
Jacob
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Bozo »

Som motpol till julstöket så har/håller jag på att avskilja frukten från en testbryggning.

Recept
16,5 kg vinteräpplen, 3 sorter bla ingrid marie
1,2 kg (+100gr) socker
18 st kanelstänger
Pectolase
Beocell
vinsvavla
Jäst lalvin D47
30gram citronsyra

I detta testet så har jag provat lite "nya" saker. Äpplena är avsköljda i kranvatten och klyftade med äppelklyftare. Ingen förkultur är gjord, utan den rehydrerade jästen (ej killeryeast)tömmdes på äppelklyftorna tillsammans med de andra grejorna. Socker på toppen.
Efter ca två veckor kördes allt sönder till mos med "lattevispen". När jäsningen nu nästan avstannat (ca 4v) så var det dags för avskiljning av frukten.
Jag började med att tillsätta 100gr socker, 1tsk extra pectolase och 1krm vinsvavla. Körde sedan någon minut med vispen för att blanda runt allt.

Vin/moset i filterstrumpan
Bild


Så här mycket blev det efter självavrunnet utan att pressa något.
Bild

Strumpan snördes ihop och lämnades övernatten för att släppa vätska i hinken med jäsrör på då jäsningen tagit ny fart av sockertillsatsen.
Bild

1 dygn senare
Bild

Strumpan efter ett dygn
Bild

Jag vill pressa ur lite till ur fruktmassan, därför fyllde jag en 10liters dunk och la ovanpå strumpan. Där är jag nu, ska låta den ligga och pressa tills imorgon.
Bild

Iden med falskbotten och avtappning under är briljant och skall testas på den stora satsen (100kg). Falskbotten skall tillverkas till 120l tunna, samt avtappningskran och slangar så kärlen är kommunicerande.
På återseende :wink:
Senast redigerad av Bozo, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Bozo »

Angående sockermängd så räknar jag på att äpplen innehåller 80-85% vätska http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx Ex 20kg äpple = 16-17 liter vätska och räknar sockertillsatsen på denna mängd, rätt eller fel av mig :?:
Senast redigerad av Bozo, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Bozo »

Efter ytterligare ett dygn, med moset i press.

Bild

Total vinmängd är ca 13,3 liter från 16,5kg äpple och 1,3kg socker.
Bild

Fruktmassan som är kvar i filtret
Bild

Jag hade kanske kunnat pressa ur någon/ra dl till om jag haft en press. Fruktmassan kändes nästan torr efter den sista urpressningen med dunken som tyngd. Om man inte har en filterstrumpa kanske man kan ta en bit rent lakan/tyg och fästa den runt hinkkanten, tömma i moset och sätta på locket och låta vinet samlas undet tyget/silen. Fruktmoset är så blött i början så om någon tänkt att pressa i press bör man nog låta rinna ur några timmar innan pressning. Tror även att man får ett ganska mycket större utbyte av frukten genom att mixa sönder den innan avskiljningen. Det tillsattes även 8st kanelstänger till, som fått dra i calvados.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster