Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Must mos eller frukt vilket är bäst?

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
MrLeaf
Bryggmästare
Inlägg: 313
Blev medlem: fre dec 09, 2011 14:22
Ort: Nordskåne

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av MrLeaf »

Förbaskat inspirerande och informativt!
Tänk att man kan få ut så mycket vätska ur äpplena enbart genom att göra såhär.

Har själv satt igång ett liknande projekt efter att ha läst lite här.

Riktigt bra gjort av dig alltihopa!

Mvh
A ‘troll' posts controversial or annoying messages for the sole purpose of getting a rise out of people and initiate a hate-filled and overly-argumentative thread. The correct course of action is simply not to respond. Don't feed the troll.
Orm den yngre
Bryggare
Inlägg: 158
Blev medlem: lör jul 26, 2008 16:27
Ort: Söderns nejder

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Orm den yngre »

dan610324 skrev:undrar vart fan man kan få tag i 200 liters tunnor med riktigt lock som går att ta bort , för en vettig peng , helst gratis :lol:
Här kan du köpa en 200L tunna med lock och inbyggd tappningskran i botten. Ska enligt uppgift vara PP-plast. 279:- kan det väl vara värt? Om du fegar så säljer de 75-liters också :P
perik9
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: lör mar 26, 2011 14:43

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av perik9 »

Skulle det fungera att göra Bozo`s variant med klyftor i ett 200 liters fat.
Något som jag ska tänka på?
Verkar väldigt smidigt.
Tack på förhand
Mvh Perran
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Bozo »

Det funkar säkert, om du tittar några sidor bakåt kan du se hur jag gjorde med 120l fat. Fundera på hur du ska avskilja frukten. Om du ska använda falskbotten och kran så bör detta vara monterat innan bryggningen börjar (no shit). Det blir även logistiskt svårare med ett 200 liters fat, jag har problem att flytta 120l själv väger ca 110kg (fatet alltså) :wink: . Om du inte är i samuelssons storlek eller har truck i lokalen behövs nog fyra starka för att lyfta ett sådant fat. Är lite osäker på om värmeutvecklingen vid jäsning med vinjäst kan bli så hög att jästen dör (detta kan hända med turbojäst). Jäs vid sval (jästens nedre temperaturområde) temperatur och dela sockertillsatserna i åtminstonde tre omgångar. En till sak, om du får en infektion så är det dubbel mängd att tömma ut än om du använde 2 st 120l fat. För att fylla ett 200l fat behövs ca 180kg äppelklyftor, 150kg halvor eller 200kg mos. Mvh Bozo
Wodda
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tor okt 17, 2013 1:40

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Wodda »

Såhär ett drygt år senare hur går tankarna idag?
Har du skapat dig en solklar favorit metod och har du förfinat metoden något?
Kan bara instämma att det varit faschinerande läsning. Vore kul med en update.
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Bozo »

Jag hade en provsmakning av dessa viner förförra helgen (tror jag det var :? ). Det har inte hänt så mycket med smakerna, möjligtvis har spretigheten minskat något. Detta kan ha med kronkapsylerna att göra, vinet andas ju lite dåligt genom dessa.
Hursom helst är skillnaden i smak mellan vinerna på äpplehalvor och musten obefintlig, den känns dock lite platt och det saknas något i smakpaletten...

Vinnare är fortfarande de mixade äpplena, det är en dimension till i smaken på detta vin. Förmodligen från kärnorna/kärnhusen som ger en önskvärd strävhet och ett "vuxnare" vin.
Ingen av sorterna är dåligt men det kittlar smaklökarna lite extra när man dricker det mixade vinet.

Nu använde jag ju bara köpta ätäpplen till detta experiment, om man har i lite vildäpplen, beskare äpplen, rönnbär eller lingon kanske denna strävhet från kärnorna blir för mycket. Uppdatering om den stora satsen kommer snart...
Mvh bozo.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Flerpen »

Skulle det funka att göra cider med dem här metoden?
Lagra äppelhalvorna med jäst och väldigt lite socker och sedan låta det klarna och kolsyrejäsa?
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av renkku »

Jag har gjort vin på detta sätt men aldrig cider.

Som jag ser det finns det ett problem med att göra cider med äppelhalvor är det att man måste tillsätta så pass mycket socker för att undvika att de halvor som är högst upp möglar innan det har hunnit saftas tillräckligt för att täcka alla äppel. En lösning kunde ju förstås vara att precis som med andra frukter, röra om varje dag så att det inte är samma äppelhalvor som är högst uppe men det tar ändå så pass lång tid innan allt är täckt av must att jag tvivlar på att man klarar sig utan mögel om man inte använder massor av socker.

Det skulle alltså kunna gå att göra ne typ av starkt mousserande äppelvin men cider vet jag inte riktigt.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Flerpen »

Ok tack, blir till att mina dom istället då. Alternativt att hacka dom lite finare
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Bozo »

renkku skrev:Jag har gjort vin på detta sätt men aldrig cider.

Som jag ser det finns det ett problem med att göra cider med äppelhalvor är det att man måste tillsätta så pass mycket socker för att undvika att de halvor som är högst upp möglar innan det har hunnit saftas tillräckligt för att täcka alla äppel. En lösning kunde ju förstås vara att precis som med andra frukter, röra om varje dag så att det inte är samma äppelhalvor som är högst uppe men det tar ändå så pass lång tid innan allt är täckt av must att jag tvivlar på att man klarar sig utan mögel om man inte använder massor av socker.

Det skulle alltså kunna gå att göra ne typ av starkt mousserande äppelvin men cider vet jag inte riktigt.
Jag har provat att göra cider, eller nästan cider för jag tillsatte lite socker för att komma upp till runt 6%. Hade inga problem med mögel eller dylikt. Äpplena klyftades med en äppelklyftare som delar äpplena i 8-9 bitar och kärnhusen togs med.
Först tömde jag på en förkultur med killeryeast och enzym över äpple klyftorna sedan ströddes sockertillsatsen över och locket sattes på, ingen blandning i fruktmassan under jäsningen gjordes.
Vet inte om jag bara har/hade tur eller om det är så att den sura och syrefria miljön som bildas i hinken i och med kolsyrejäsningen hämmar eller tar död på mögelsporerna.
Ett expriment man kan göra är att lägga en tomat eller en bit gurka i var sin plastpåse, en påse med luft och en fylld med kolsyra från tex sodastreamer. Se om det skiljer markant i mögeltillväxt mellan de olika påsarna.
Mvh Bozo.
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Bozo »

Såg att bilderna försvunnit :twisted:
Ska se om jag kan gräva fram dem igen och lägga in dem igen, på något bättre ställe.
Har forumet någon egen "bildserver", har inte hängt här så mycket på sista tiden. Massa andra saker som upptar en fritid också :doh:
Mvh Bozo
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av cissiny »

Tråden förtjänar verkligen en "puff", jag har precis satt min egen "modifierade Bozo-cider":

Massor av olika äpplen, mest vinteräpplen och en starkt röd sort som ger rödtonad must. Delade varje äpple i fyra delar och pytsade i 15-liters jäshink. Blev ca 10 liter.

Kokade upp ca en halvliter av ICA Basic äppeljuice och löste 450 g socker. Hällde över äpplena, sedan på med lite pectolase.

Totalt pytsade jag i 6 liter äppeljuice (2 liter ICA Basic, 1 liter Tropicana Cloudy för halva priset idag, 3 liter ekologisk juice från Matsmart). Lite jästnäring.

Rehydrerade jästen, Lalvin 71b och tillsatte.

Totalt ca 11-12 liter.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Öbo »

Puff 2017.

Jag kanske har missat eller så framgick det inte om ni/du la i pektolas tillsammans med jäst/förkultur eller "12h" före (som man ska enligt min flaska).
Bidrar pektolas "boosten" genom hela bryggningen eller gör den mest nytta i början, jag tänker mig att den gör mer nytta (snabbare?) om hela "arbetsområdet" (hinken) är vätskefyld?


Läste en annan tråd där Ranald gjort en bozo cider utan tillsatt socker/pektolas med skapligt resultat.
Värt en länk för framtida besökare: viewtopic.php?f=37&t=19947
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av latmasken »

Såvitt jag förstått gör pektolas mest nytta i början, sen har den ju brutit ner pektinet.

Finessen med pektinet är att få ut mer saft ut frukten.

Luc har såklart gjort en massa bra experiment (scrolla ner på sidorna för engelsk version):

http://wijnmaker.blogspot.se/2008/02/he ... d-for.html

http://wijnmaker.blogspot.se/2008/01/av ... eel-2.html

http://wijnmaker.blogspot.se/2011/08/ja ... ectic.html

Hans slutsats där är väl att pektolas helst ska i innan jästen, för jästen verkar bromsa pektolasens arbete.
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Öbo »

Angående Öschle.
Om man slänger in några äpplen i köksmixern så kan man med lättja pressa ur tillräckligt med must för hand for att mäta.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster