Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Must mos eller frukt vilket är bäst?

Utrustning och teknik.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av latmasken »

Men det är betydligt smidigare med en refraktometer. Jag vill ju mäta frukten innan den plockas, så man plockar den när sockerhalten är bra. Då vill man kanske inte behöva plocka 10 äpplen varje gång man ska mäta för då är trädet snart tomt (om man bara har ett träd).
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Öbo »

God kväll.
Jag har nu i (minst?) en av mina Bozo-brukar fått en väldigt stark aceton lukt som jag är fundersam över det..

Citerar från /viewtopic.php?f=37&t=14542
Vet inte om det kan hjälpa men jag har en bekant (i Italien) som lyckas tillverka aceton i hemmaindustriell skala, varje år. En annan bekant där säger att det är för att det är för varmt när han jäser och för att han låter fruktmassan torka uppepå och inte vänder musten.
Det verkar stämma in rätt bra på vad jag har lyckats med, har "smeten" (ca 3kg) i en större glasburk i köket (varmt) för att det är kul att titta på.. Det har torkat, eller mörknat på ytan för att jag inte svängt på den. Jag har haft en zipbag över den med gummisnodd istället för vattenlås.
102g tillsatt socker och jäst 71b - 1122

I en annan liten glasbruk lukar det ättika istället (vinäger?), tror det får bli en inspektion av hinkarna i källaren ikväll.
Tror jag tänker ge upp mina Bozo projekt och pressa ur musten och se vad det blir, "aceton" burken är jag väldigt skeptisk mot dock..

Synpunkter / förslag?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Must mos eller frukt vilket är bäst?

Inlägg av Knox »

Öbo skrev:God kväll.
Jag har nu i (minst?) en av mina Bozo-brukar fått en väldigt stark aceton lukt som jag är fundersam över det..

Citerar från /viewtopic.php?f=37&t=14542
Vet inte om det kan hjälpa men jag har en bekant (i Italien) som lyckas tillverka aceton i hemmaindustriell skala, varje år. En annan bekant där säger att det är för att det är för varmt när han jäser och för att han låter fruktmassan torka uppepå och inte vänder musten.
Det verkar stämma in rätt bra på vad jag har lyckats med, har "smeten" (ca 3kg) i en större glasburk i köket (varmt) för att det är kul att titta på.. Det har torkat, eller mörknat på ytan för att jag inte svängt på den. Jag har haft en zipbag över den med gummisnodd istället för vattenlås.
102g tillsatt socker och jäst 71b - 1122

I en annan liten glasbruk lukar det ättika istället (vinäger?), tror det får bli en inspektion av hinkarna i källaren ikväll.
Tror jag tänker ge upp mina Bozo projekt och pressa ur musten och se vad det blir, "aceton" burken är jag väldigt skeptisk mot dock..

Synpunkter / förslag?
Aceton grejen kan ev bero på det som beskrivs i länken nedan men det kan också bero på biprodukter från (vild)jäsning
https://en.wikipedia.org/wiki/Acetone%E ... rmentation

Hur noga var du med renlighet?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster