Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Glögg - Samlingstråd

Glögg, sangria och andra recept för kryddade viner.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Glögg - Samlingstråd

Inlägg av Odqvist »

Då tillverkning av egen glögg har blivit stort och numera är en frekvent fråga på Bryggforum.nu och upphov till många nya trådar, vill jag härmed skapa en samlingstråd för ämnet.

I denna tråden kan diskuteras allt som har med glögg att göra. Forumets största tråd på ämnet är annars:

Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=13314

Här samlas alla andra nuvarande trådar om glögg:

Glögg på färdigt vin
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=16263

Glögg 2011 - Recept och förslag
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=16262
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=16041

Glögg 2009
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12333

Första satsen glögg
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=16350

Fyll gärna på med fler trådar, om ni hittar.

Även länkar om glögg på det stora internet är välkommet.[/i]
eytrik
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön aug 12, 2012 16:53

Testar lite annan glögg

Inlägg av eytrik »

Hade en kasse äpplen över när jag hade gjort allt från cider till marmelad. Julen börjar ju närma sig så då tänkte jag mig att sätta en glögg.
Har satt den glögg som många pratar om med svagdricka som bas å bakjäst.
Tänkte även sätta denna senare men då mitt stora jäskärl är upptaget så sätter jag en lite mindre experimentell glögg nu.

7 kg äpplen
5cm ingefära
halv påse stjärnanis
nejlikor, en drös
kardemumma
en röd chillie
ca 4 l vatten
bakjäst
vinjäst

Började med å kapa ner äpplena och ta bort skjälarna. Därefter körde jag dom i passertillsatsen på assistenten, som funkar som en råsaftcentrifug på råa äpplen om man är snall med ställskruven.

Saften tillsammans med kryddor kokas upp och hälls sedan på ett jäskärl. låt svalna innan hälften av bakjästen hälls på.

Skräpet från äpplena läggs i en hink tillsammans med vatten och resten av bakjästen.

Min tanke är nu att låta detta dra under en, grovsila det och i en gemensat jäskärl hälla på vinjästen.
Bryggt och bubblat:
Mjöd
jordgubbsvin
fläderblomsvin
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av cissiny »

Funderar på om jag ska göra egen glögg, "problemet" är att jag inte alls gillar svagdricka.

Funderar på att som bas ha t ex svartvinbärssaft och blåbär som jag köper fryst och gör saft av. Kan jag köra det mer eller mindre koncentrerat eller typ späda ut till hälften av vad som rekommenderas? Kanske lite äppelmust/juice för att göra det mer lättjäst? Vill ha lite åt rödvinshållet på glöggen, inte helt ljus glögg. Kan det funka? Mycket bärsmak, fylligt.

Om jag använder ovan nämnda bas, kan jag köra kryddor så som det rekommenderas till glögg baserad på svagdricka?

Nämner helt kort att något jag måste undvika är citron, både saft och skal, tål inte ens en droppe. Om det nu skulle rekommenderas i blandningen.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
andbjo
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån okt 10, 2016 13:44

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av andbjo »

Jag är väldigt sugen på att göra egen glögg i år, men jag tycker att alla vanliga glöggsorter är för söta! Är det någon som har tips på hur man gör en god glögg som inte smakar socker? :-)
Älskar öarna Madeira och Mallorca!
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av Martin73 »

Gör glögg på rödvisbas och tillsätt socker efter tycke allteftersom det jäser klart vill du inte att det blir för sött så får du vara extra försiktig med sockret så jästen inte blir mätt för tidigt.
Glöggen bör vara till nästa Jul som tidigast. :thumbdown:
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av cissiny »

Hittade en gammal tråd med ett intressant recept, tror inte att den fanns med bland länkarna?

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=6&t=21251

Jag funderar på att göra min egen variant av Konjaksglöggen, det jag först tänker göra är att ta frukt/bär och slå över kokande vatten eller äppelmust, på med pektolas och låta stå ca 2 dygn, sedan svavla och pressa genom sil, så att jag kan mäta startoechsle.

Detta funderar jag på att ha som "start":
ca 1 kg färska fikon
ca 1 kg russin

spånar lite på om det kunde vara gott med clementiner eller kanske en blodapelsin eller två?

slå över lite kokande vatten eller värma upp köpt äppeljuice (Bravo), eller kanske Bravos äpple/apelsin/mandarin?

Jag vet att pressade färska fikon och äpplen funkar, men funderar på lite julkänsla till glöggen med clementiner och/eller blodapelsiner?

Efter att fruktmassan stått ett par dygn (orsaken till att jag vill tillsätta svavla) och silats bort så tänkte jag tillsätta ca 2 liter Bravo till, ska jag hålla mig till äpple eller blanda in apelsin/mandarin? Mätning av Oechsle, tillsats av lämplig jäst, ev lägger jag i kryddor direkt.

Vad tror ni kan bli gott? Tips på andra bär som jag kan ha med från början, hallon eller blåbär? (frysta)
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av latmasken »

cissiny skrev:Funderar på om jag ska göra egen glögg, "problemet" är att jag inte alls gillar svagdricka.
Det är ju inget som helst problem, i traditionell glögg finns det ingen svagdricka:)

Glögg är ju helt enkelt kryddat och sötat vin.

Jag gjorde jättegod glögg för ett par år sen genom att helt enkelt låta ett sött äppelvin dra med glöggkryddor ett par dagar. Enda nackdelen var att det blev för mycket russinsmak. I år ska jag skippa att ha i russin med glöggkryddorna

Mitt tips (för att efterlikna den glöggen jag gjorde) är alltså att göra ett äppelvin (på juicekoncentrat). Blanda med bara 70-80% av vattenmängden. Fyll på socker lite i taget tills det slutar jäsa (man får kolla med hydrometer med jämna mellanrum alltså). Låt klarna (använd klarningsmedel om du har bråttom), tappa om och låt stå med lämpliga glöggkryddor en vecka eller två innan det silas av och tappas på flaska.

Jag körde Santa Maria glöggkrydda, men det smakade alltså för mycket russin. Tar man bort russinen blir det nog bättre.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av cissiny »

latmasken skrev: Jag gjorde jättegod glögg för ett par år sen genom att helt enkelt låta ett sött äppelvin dra med glöggkryddor ett par dagar. Enda nackdelen var att det blev för mycket russinsmak. I år ska jag skippa att ha i russin med glöggkryddorna.

...

Jag körde Santa Maria glöggkrydda, men det smakade alltså för mycket russin. Tar man bort russinen blir det nog bättre.
Hmmm... då ska jag nog inte starta med att ta lika delar färska fikon och russin, mest fikon då? Katrinplommon kanske? Och sedan köra enbart med äppeljuice (tänkte köra Bravos drickfärdiga, den kändes bra).
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av latmasken »

Om man jäser det förändras kanske smaken, jag har haft russin i vin i samband med jäsningen och då har det inte smakat så mycket russin.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av cissiny »

Jag gjorde Ciderglögg, tog undan ca 5 liter av min senaste äppelcider och bulklagrade med kryddor - det blev lite väl kraftig smak av pomeransskal så jag spädde med cider och äppeljuice (totalt drygt 2 liter). Resultatet blev lyckat, idag fick min pappa (som bor på äldreboende, dement och med amputerade ben) en halvlitersflaska. (Han fyllde 81 idag). Vi började med att servera i snapsglas, men det var bättre med kaffemuggar. Det gick snabbt åt, pappa och tre damer tyckte att det var supergott (gott brännvin sa pappa - kanske 5-6%).
Bifogar bild på glögg-gänget (en dam till kom med senare).
Bilagor
15416948_10208206804227184_1257526774_n.jpg
15416948_10208206804227184_1257526774_n.jpg (78.06 KiB) Visad 5622 gånger
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Användarvisningsbild
Arowanna
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: ons nov 30, 2016 11:03

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av Arowanna »

Satte precis två 6 liters satser med glögg och nu har jag lite frågor angående kryddor:

Svartpeppar
- Hur påverkar svartperppar glöggen och hur mycket bör man använda för att endast ge undertoner? Ett korn per liter? Jag vill inte att det ska ta över smaken, men har inget emot lite hetta.

Chili
- Väldigt nyfiken på att testa det, men vågar inte slänga i det i någon av satserna utan att veta hur mycket det påverkar glöggen. Självfallet, styrkan av en chili varierar alltid, men finns det några riktlinjer?

Apelsinskal
- Är det värt tiden? Jag har använt det i ett vin innan, men kan inte säga att jag märkte någon skillnad. När glöggen väl nått cirkus 10% alkohol, hur lång tid tar det för skalen att lakas ur, eller, hur länge ska man ha dem i vinet utan att få lustiga bismaker?

Vanilj
- Hur mycket bör man använda per liter och borde man undvika det i kombination av något annat?

Här är satserna, om intresse finns:
Julmust-glögg
Bas: 6 liter julmust
Alkoholhalt: Siktar på 14-16%
SG: ≈1.105 (osäker på att detta stämmer, då kolsyran kan vara kvar, men försökte få ur den)
Primary: 1000g socker, 500g russin, 270g frusen potatis, 450g frusen banan, 40g ingefära
När det hamnar i Secondary: 11g nejlika, 11g kardemmumakärnor, 1-2 kanelstångar (funderar på runt 5-10g), funderar också på att slänga i lite extra ingefära

Svagdrickeglögg
Bas: 6 liter svagdricka
Alkoholhalt: Siktar på 14-16%
SG: ≈1.105 (osäker på att detta stämmer, då kolsyran kan vara kvar, men försökte få ur den)
Primary: 1500g socker, 500g russin, 270g frusen potatis, 450g frusen banan, 40g ingefära
När det hamnar i Secondary: 11g nejlika, 11g kardemummakärnor, 1-2 kanelstångar (funderar på runt 5-10g), funderar också på att slänga i lite extra ingefära

Samma recept för båda, men vill se hur stor skillnaden på svagdricka och julmust blir. Samt, gillar att slänga bananer i så gott som allt jag gör, föredrar vin med "heavy body". Skulle vara intressant att introducera mer frukt för att få en "fruktigare" glögg, men vet inte alls vad som funkar bra och inte. Samt är det lite fel årstid för att plocka på sig frukt och bär ifrån tomten eller grannarna.
Användarvisningsbild
Arowanna
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: ons nov 30, 2016 11:03

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av Arowanna »

Verkligheten hamnade emellan och frukterna låg nog stilla lite för länge! Det osar nu i hela rummet, men jag har fått saker att lukta värre förr, så är inte allt för rädd. Såg inga tecken på mögel eller liknande, bara en fasansfull lukt.

Slängde ner kryddorna i secondary och tappade om vinet – eller vad det nu är – och nu står det och puttrar igen. Lukten har redan lugnat ner sig, men troligen maskeras det bara av kryddorna. Jag fegade ur och använde endast nejlika, kardemumma och kanel till att börja med. Har inhandlat lite extra av de två förstnämnda, då satserna är lite över 6 liter just nu och jag räknade på fem liter. Köpte även två vaniljstänger, men är osäker på när jag ska slänga i dem och hur länge de ska vara i. Så de får vänta på nästa omtappning, tillsammans med lite extra nejlika, kardemumma och kanske lite extra ingefära och en chili. Kanske.
Användarvisningsbild
Arowanna
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: ons nov 30, 2016 11:03

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av Arowanna »

Glöggarna är nu utjästa och omtappade. Svagdrickeglöggen är något söt pga. sötningsmedlet som fanns i drycken, men just nu är det onekligen den som smakar bäst. Julmustglöggen är torr, men smakar i det stora hela inte särskilt mycket alls. Funderar på att dumpa ner lite extra kryddor om en månad eller så om smaken inte blivit mer tilltalande. Kan ju nämna att det blev fler kryddor medan glöggarna jäste; vanilj, kanel, pomerans, lite extra nejlika och kardemumma.

Samt måste jag varit full när jag mätte potentiell alkoholhalt i dryckerna. Det är lättdrucket och saknar helt och hållet någon typ av sting. Funderar på att dumpa ner några hundra gram russin i varje sats – inte glad i att behöva jäsa igen dock – men vill verkligen ha lite sting i glöggen, då jag tycker det hör hemma.

Fick även någon typ av ryck när jag tappat om vinerna – eller vad det nu är – och gjorde en ”Fattigmanscider” av jästkakan. Hällde ner 4.5 liter juice (svartvinbär och citron) samt några deciliter lättdryck (svartvinbär) över jästkaka som blev kvar efter glöggsatserna. Silade för övrigt av kryddorna innan jag hällde ner juicerna. Dumpade i lite pastöriserad honung som jag hade liggande, lite chili, några pepparkorn och en kanelstång. Jag har inte en aning om detta kommer jäsa, ännu mindre koll om det kommer bli drickbart eller inte. I värsta fall lär det väl smaka som dålig alko-läsk och det kan man väl lämna över till någon som endast känner för att bli yr någon dag.

Edit, 2017-02-08
Ser inte någon typ av aktivtet alls i Fattigmanscidern. Har lite jäst hemma som man skulle kunna kasta i, men tror allt jag har är vinjäst och det känns inte optimalt. Om inget annat kan man ju spontanjäsa tramset och hoppas på att man får något helt odrickbart. Om något intressant händer med drycken öppnar jag en ny tråd i cideravdelningen.

Edit
Hittade en öppnad jästpåse som troligen var tänkt för bubblevin eller liknande, så kastade i det lilla som var kvar för att få fart på det hela.
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av ManneSilv »

Hej Hopp, jästen jag tog till detta inlägg var Lalvin EC 1118, till glöggen jag ska prata om nu alltså! (två små påsar)
Det är faktiskt ganska konstigt att det finns så många olika OG på GPs dunderglögg. Samma recept men massvis av olika OG.
Hur som helst så stör det mig att jag, när jag nu satte 30L dunderglögg blev sjuk.
Jag fick Influensa, och allt jag ville var att bli klar. Så jag tog inget OG. Haha, tro mig, jag klarade knappt att färdigställa det jag påbörjat överhuvudtaget. SÅ jag skickade i jästen och gjorde allt enligt ritningarna.

Hur som helst så ligger den nu, efter 6 veckor som orörd på 60oxle.

Jag tappade om och funderar nu på om det ska få stå i hinken och fortsätta jobba... Om den ens gör det. Eller om jag ska se det som färdigt och Stoppa allt.
Hur hade ni andra glöggare gjort? Chansat och bara låta det vara efter omtapp till ny hink eller stoppa det?
Användarvisningsbild
Arowanna
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: ons nov 30, 2016 11:03

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av Arowanna »

ManneSilv skrev:Hur som helst så ligger den nu, efter 6 veckor som orörd på 60oxle.

Jag tappade om och funderar nu på om det ska få stå i hinken och fortsätta jobba... Om den ens gör det. Eller om jag ska se det som färdigt och Stoppa allt.
Hur hade ni andra glöggare gjort? Chansat och bara låta det vara efter omtapp till ny hink eller stoppa det?
Jag skulle personligen låta det stå, men det är endast för att jag gärna undviker sötma och alkohol nio av tio gånger. Men om sötman inte stör dig, lär det inte finnas några problem med att stoppa det. Kan ju vara så att jästen dött av alkoholen också, men eftersom vi inte vet hur stark din glögg är så är det lite svårt att döma!

Edit
Gjorde du dunderglögg, precis enligt GPs recept? I så fall är det väldigt troligt att glöggen är redigt stark och jästen dött av alkoholförgiftning. Förvånad att folk lyckas jäsa Dunderglögg utan att de stöter på problem i det stora hela, med tanke på mängden socker som används. En sak som är värd att notera är att den bas man använder (svagdricka, julmust, öl eller liknande) onekligen påverkar OG. T.ex. julmust innehåller en satans massa socker och svagdricka något mindre.
Skriv svar

Återgå till "Kryddade viner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster