Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Glögg - Samlingstråd

Glögg, sangria och andra recept för kryddade viner.
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av ManneSilv »

Jajjamen, jag följde receptet till punkt och pricka. Eller ja, jag hade 500gr mindre socker. Det är jag glad för idag. Men jäsningen var aldrig något problem. Men det är kanske inte jättemycket socker i från start. För russin släpper ju inte allt socker direkt från start...
Jag lät hälften stå, men vattnet står ännu i våg i jäsröret. Så det är nog alkoholen som dödat jästen.

Nästa gång vill jag inte ha den så söt. Men tydligen ska den ju bara det eftersom receptet är så.
Användarvisningsbild
Arowanna
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: ons nov 30, 2016 11:03

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av Arowanna »

ManneSilv skrev:Jajjamen, jag följde receptet till punkt och pricka. Eller ja, jag hade 500gr mindre socker. Det är jag glad för idag. Men jäsningen var aldrig något problem. Men det är kanske inte jättemycket socker i från start. För russin släpper ju inte allt socker direkt från start...
Jag lät hälften stå, men vattnet står ännu i våg i jäsröret. Så det är nog alkoholen som dödat jästen.

Nästa gång vill jag inte ha den så söt. Men tydligen ska den ju bara det eftersom receptet är så.
Gillar man sött vin så är det inga problem med receptet! Samt, är rätt säker på att jag sett jäst som påstås jäsa till 25% nu, minns inte vart jag såg det dock! Men det som förvirrar mig mest är att folk som brygger Dunderglögg också verkar använda sig av vanlig bakjäst då och då, och verkar få det att jäsa ut. Jag förstår som sagt inte hur, men det spelar mindre roll, funkar det så funkar det.

Om du känner för att experimentera lite, så kan du ju testa att återliva jäsning genom att dumpa i lite ny jäst och se vad som händer. Samt, det ska gå att mäta alkoholhalten efter utjäsning med en relativt simpel metod, men jag kan för mitt liv inte hitta hur man gjorde. Är rätt säker på att det skrivits om här på forumet, men mina sökningar ger mig inget.

Men om du är nöjd med reslutatet är det ju bara ställa åt sidan, glömma bort och buteljera när du känner för att!
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av Toffeln »

Arowanna skrev: Gillar man sött vin så är det inga problem med receptet! Samt, är rätt säker på att jag sett jäst som påstås jäsa till 25% nu, minns inte vart jag såg det dock! Men det som förvirrar mig mest är att folk som brygger Dunderglögg också verkar använda sig av vanlig bakjäst då och då, och verkar få det att jäsa ut. Jag förstår som sagt inte hur, men det spelar mindre roll, funkar det så funkar det.

Om du känner för att experimentera lite, så kan du ju testa att återliva jäsning genom att dumpa i lite ny jäst och se vad som händer. Samt, det ska gå att mäta alkoholhalten efter utjäsning med en relativt simpel metod, men jag kan för mitt liv inte hitta hur man gjorde. Är rätt säker på att det skrivits om här på forumet, men mina sökningar ger mig inget.

Men om du är nöjd med reslutatet är det ju bara ställa åt sidan, glömma bort och buteljera när du känner för att!
Det finns speciellt odlad jäst som under gynsammma förhållanden kan leva i upp till 25% alkohol. Dessa gynnsamma förhållanden finns i princip bara i laboratorium.

Bakjäst klarar ca 12% och lämnar smaker du inte vill ha i vin. Lämpar sig kanske bättre till mäsk.

Att mäta alkoholhalten görs genom att ta formel
ABV = (76.08 * (og-fg) / (1.775-og)) * (fg / 0.794)
För drycker med över 6%. Under 6% kan man använda
ABV = (og – fg) * 131.25

Att använda en "vinmätare" som man väder uppockner ger aldrig ett rättvisande resultat. Fungerar bara på fullt utjästa viner och i exakt rätt temp. Bygger på viskositet och är som sagt opålitlig. I ren sprit kan man mäta alkoholen med en alkoholvikt som sjunker olika mycket beroende på alkoholhalten. Samma princip som en oeschlevikt med annan skala.
Användarvisningsbild
Arowanna
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: ons nov 30, 2016 11:03

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av Arowanna »

@Toffeln, vinmätare var det jag var ute efter! Tack för att du klarade upp det. Problemet för ManneSilv är att det inte mättes någon OG, men om vinmätar-metoden inte funkar, så finns det nog inte mycket kvar att göra. Vad jag vet i alla fall.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av Toffeln »

Arowanna skrev:@Toffeln, vinmätare var det jag var ute efter! Tack för att du klarade upp det. Problemet för ManneSilv är att det inte mättes någon OG, men om vinmätar-metoden inte funkar, så finns det nog inte mycket kvar att göra. Vad jag vet i alla fall.
Det går utmärkt att räkna viket og genom att ta reda på hur mycket socker som fanns i glögen när du började jäsa. 2.7g socker i en liter vätska ger en oeschle. Jag har inte läst receptet men förutsatt att inget annat påverkar vikten märkvärdigt myrket bör man kunna få ett hyfsat exakt og.

Jag vill stå på toppen av ett berg.
vara lite full.
Kasta ut en dvärg.
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av ManneSilv »

Det är ju massa russin och potatis i osv. Så sockermängden blir ju mer än det rena sockret man haft i.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av Toffeln »

ManneSilv skrev:Det är ju massa russin och potatis i osv. Så sockermängden blir ju mer än det rena sockret man haft i.
Såklart kan man inte gå exakt värde men en uppskattning.
Potatis 0.8g / 100g.
Russin 59g / 100g
Användarvisningsbild
Arowanna
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: ons nov 30, 2016 11:03

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av Arowanna »

Nu har det gått tre månander, så vad har hänt med glöggen? Den korta versionen, inte särskilt mycket!

Men, har rackat svagdrickeglöggen och julmustglöggen två gånger sedan den senaste uppdateringen och smakade nydligen av båda två. Julmustglöggen är skum om något, den är torr och smakar huvudsakligen pomerans, den har även en hel del bismaker som smakar redigt illa just nu. Det har blivit bättre med tiden dock. Svagdrickeglöggen har det verkligen inte hänt mycket med. Den smakar sött pga. sötningsmedlet, men toner av redigt glögg finns där, men om vagt.

Är väldigt fundersam på om det går att förbättra smaken. Är sugen på att kasta i mer nejlika och kardemmumakärnor för att få en starkare smak av "jul", men är osäker på om det lagrats länge nog för att avgöra om det verkligen behövs mer eller ej. Julmustglöggen lär aldrig smaka bra, skulle jag misstänka, men svagdrickeglöggen har potential!

För receptet jag använde, se här:
viewtopic.php?f=6&t=16486#p183511

Edit
Fattigmanscidern smakar inte bra! Men, gav den i alla fall en gnutta hopp och tappade den på flaska tillsammans med lite sockerlag. Nu ska vi bara få lite kolsyra i den, vem vet, det kanske inte smakar päcka i slutändan?!
folke123
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön okt 28, 2018 12:54

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av folke123 »

Hej!

Dags att sätta glöggen nu, jag hittar dock inte svagdricka när jag kollar online.

Någon som vet en bra svagdricka man kan beställa online någonstans med hemleverans? (eller leverans till mitt postkontor)

Har tidigare kört med Kopparbergs Svagdricka men hittar den icke.
Allfader
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör nov 03, 2018 16:54
Utrustning: Vinutrustning

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av Allfader »

folke123 skrev:Hej!

Dags att sätta glöggen nu, jag hittar dock inte svagdricka när jag kollar online.

Någon som vet en bra svagdricka man kan beställa online någonstans med hemleverans? (eller leverans till mitt postkontor)

Har tidigare kört med Kopparbergs Svagdricka men hittar den icke.
Mat.se har Kopparbergs svagdricka. Mathem har också med hemleverans. Annars bör närmsta medelstora Ica ha det på hyllan.

Jag satte årets glögg med all svagdricka de hade hemma :). Min första sats glögg, så tänkte fråga: hur gör ni andra med jässtopp och klarning för glöggen? I recepten jag hittat på nätet nämns inget av detta.

Tack.
Allfader
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör nov 03, 2018 16:54
Utrustning: Vinutrustning

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av Allfader »

Allfader skrev:Mat.se har Kopparbergs svagdricka. Mathem har också med hemleverans. Annars bör närmsta medelstora Ica ha det på hyllan.

Jag satte årets glögg med all svagdricka de hade hemma :). Min första sats glögg, så tänkte fråga: hur gör ni andra med jässtopp och klarning för glöggen? I recepten jag hittat på nätet nämns inget av detta.

Tack.
Citerar mig själv i brist på annat. Årets glögg blev riktigt god! Och det är en åsikt som delas av alla som smakat glöggen.

Jässtopp och klarning behövdes inte. Blev förvånad över hur snabbt den slutade jäsa till dess att den var redo för upptappning. Och glögg ska dessutom inte vara klart, utan grumligt ;)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av latmasken »

Allfader skrev:Och glögg ska dessutom inte vara klart, utan grumligt ;)
Konstigt åsikt tycker jag, eftersom glögg traditionellt sett är vin är som är kryddat och sötat med smält socker.

Enligt Nordisk familjebok från 1908:
Glögg, en i Sverige särskildt om julen öflig
sällskapsdryck, bestående af vin (ev. med
tillsats af konjak eller brännvin), som glödgats
(afbränts) öfver socker samt försatts med
kryddor, russin och mandlar. Den förtäres varm.
Har aldrig förstått dessa skumma recept där man jäser glögg på svagdricka, potatis och grejer... Jag gör min glögg av mitt vin. :)
Allfader
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör nov 03, 2018 16:54
Utrustning: Vinutrustning

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av Allfader »

latmasken skrev:
Allfader skrev:Och glögg ska dessutom inte vara klart, utan grumligt ;)
Konstigt åsikt tycker jag, eftersom glögg traditionellt sett är vin är som är kryddat och sötat med smält socker.

Enligt Nordisk familjebok från 1908:
Glögg, en i Sverige särskildt om julen öflig
sällskapsdryck, bestående af vin (ev. med
tillsats af konjak eller brännvin), som glödgats
(afbränts) öfver socker samt försatts med
kryddor, russin och mandlar. Den förtäres varm.
Har aldrig förstått dessa skumma recept där man jäser glögg på svagdricka, potatis och grejer... Jag gör min glögg av mitt vin. :)
Det där skrev jag när jag själv var lite grumlig :P Det jag menade var att glöggen inte behöver vara kristallklart. Aningen bökigt med potatisen och all svagdricka var det. Fast resultatet blev över min förväntan. Jag känner flera som slutat att göra glögg på svagdricka och istället kör vin-varianten. Det brukar också bli gott.
Användarvisningsbild
Laphroaig
Bryggare
Inlägg: 140
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av Laphroaig »

Och glögg är inte bara en julens dryck! Glögg med ett par isbitar en varm sommardag - det är mumma det :)
eas
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: ons okt 12, 2022 13:30

Re: Glögg - Samlingstråd

Inlägg av eas »

Tjena !

Satte min dunderglögg nu i helgen, men jag såg nu att all socker har ej löst upp så det ligger en del i botten,
går det bra att öppna och försöka lösa upp det ? Påverka det jäsningen nått om jag rör om ?

Mvh Andreas
Skriv svar

Återgå till "Kryddade viner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster