Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Odqvist »

Hej och välkommen till Bryggforum.nu och vår sektion om vinbryggning.

Detta ska du tänka på innan du skriver på forumet:

1. Pröva först att söka på Bryggforum.nu efter det du letar efter. Oftast finns det fler än dig som frågat/erfarit samma situation tidigare. Sökfunktion finns i menyn.

2. Hittar du inte informationen, skriv din fråga i denna tråden.

3. Försök att formulera din fråga ordentligt, så att vi lättast kan svara på den.

4. Starta INTE en ny tråd för nybörjarfrågor som gäller vinbryggning, eller "hjälp, det jäser inte", "är det fel på mitt vin", "hej, jag tänkte brygga vin och undrar..." - trådar, utan skriv det du önskar ha hjälp med i denna tråd.

5. Trådar som beskrivs i regel 4 kommer att låsas och hänvisas hit.

6. Inga frågor är för dumma. :)

--- --- --- --- ---

Den här tråden är skapad för att samla alla nybörjarfrågor, panikproblem och dylikt, som allt för oftast orsakar att nya, likadana trådar skapas.
Aurora
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: mån nov 21, 2011 20:43

Procenten

Inlägg av Aurora »

Jag har provat gjort ett par satser men kommer bara upp till knappt 5% alkohol. Sist gjorde jag Chateau 7-dagars Rött Vin som jag köpt på pgw. Lät det jäsa i 6 dagar istället för 5 skakae ur kolsyran under ett par dagar och klarningen gav jag 3dagar. Tycker det smakar lite jäst... Vad gör jag för fel?

Det viktga är smaken men hade nog önskat närmare 10% åtminstone, det är ju vin inte saft jag försöker göra :D
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av dan610324 »

hur vet du alkoholhalten ??
Aurora
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: mån nov 21, 2011 20:43

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Aurora »

Jag mätte med en alkholmätare, liknar den man mäter efter jäsning fast det står alkoholmätare på den.
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Kabben »

Du kan inte mäta alkoholstyrkan i vin med en mätare som är gjord att mäta alkoholhalt ;)

Hur konstigt lät inte det.

Såhär är det.
Med alkoholmätaren så mäts densiteten i etanol/vattenblandningen.

Mao kan du bara mäta det som räknas som sprit.

Det du behöver är en oeschelemätare och mäta ditt startvärde(sockerhalten), Tex 1090 sedan när det har jäst klart så mäter du det igen tex 1010, då har du en skillnad på 80, det delar du på 7.36 och får således fram din alkoholhalt i din dryck.

Här har du 2 bra länkar att studera.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydrometer

http://oechslevikten.com/
Senast redigerad av Kabben, redigerad totalt 1 gång.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av dan610324 »

den fungerar bara i rena vatten / alkoholblandningar
så om du inte kokar brännvin åxå kan du lika gärna kasta den åt helvete
enda sättet att få fram alkoholhalten som är någotsånär pålitligt är att räkna fram den , där finns det 2 varianter
räkna fram den teoretiska utjästa sockermängden
fruktens sockerinnehåll plus tillsatt socker , lite otillförlitligt pga att man inte har exakt rätt sockerinnehåll i frukt och bär .
eller mät musten före och efter jäsning med en oechslevikt ( även kallad jäsningsmätare ) köp en sån den brukar inte kosta mer än ca 30-40 kr
startvärde minus slutvärde så har du hur mycket socker som gått åt
dividerat med 7,36 så har du procenten
Aurora
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: mån nov 21, 2011 20:43

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Aurora »

Aha! Det framgår inte så tydligt på mätaren men jag kan förstå varför :wink:
Tack för hjälpen!
Aurora
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: mån nov 21, 2011 20:43

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Aurora »

Nu behöver jag råd igen :D

Den första och viktigaste frågan, jag har läst överallt att det blir bättre med lagring, men nu har jag hört att man inte kan lagra vinerna över 3 månader för de blir förstörda/grumliga?? Det skulle troligen bero på att alkoholhalten var låg i hemvinerna?
Min man är orolig att han kommer att behöva hinka vin nu :lol:

Den andra frågan finns det någon som annses bättre än den andra Ekens eller Rulles, tänkte beställa ett vitt vin och ett starkvin...
Användarvisningsbild
Yoji
Bryggare
Inlägg: 155
Blev medlem: sön jul 17, 2011 22:33

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Yoji »

nä, bara början till en förbättring efter 3 månader ;) börja drick när det smakar gott, när sista flaskan är förbrukad så har det säkert gott en bra tid och då är det ännu bättre. Ev spar den sista flaskan ett par år ;)

låg alkoholhalt är det inte direkt då "hemma-viner" kan göras med högre alkoholprocent än systemets viner. inte experten själv men tror att alkoholhalten inte spelar in så mycket. om man gör cider på 5 % så är det bra mycket svagare än ett "lätt-vin" på 10 %. och cider kan man ju lagra ;)

jag har läst, tror det är Dan som skrivit det. att man bör inte vänta mer än typ 25-30 år innan man konsumerar vinet. av någon anledning.
Peace!
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av dan610324 »

ett bra vin kan du lagra 100 år om du korkar om det vart 20nde år
men köp någon av de bättre satserna och ta några liter mindre vatten än vad som rekomenderas
tillsätt gärna lite extra tannin och ekchips
lagra minst 6 mån på flaska innan du öppnar första
men ge det tid att självklarna om du vill behålla all färg och smak
räkna med mellan 12 och 18 månader från det du startar det tills du har smakat första flaskan , men då är det igentligen för ungt för att drickas
låter du det ligga ytterligare ett år eller hellst 2 så blir det mycket bättre
beroende på vilken jäst som följer med satsen så kan det vara värt att byta ut den mot en bättre jäst .

bara lite tips och ide'er från en som aldrig gjort en vinsats i hela sitt liv :lol:
men jag har nog gjort ett par tre liter fruktvin istället :roll:
Aurora
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: mån nov 21, 2011 20:43

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Aurora »

Tack!
Är det bara på grund av smaken som man ska lagra minst 6mån eller har det något med att man tillsätter tannin?

Jag har jäshinkar i plast och en dunk, hur länge kan man ha vinet i dem? Det är ingen fara att låta det självklarna i dem?
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av dan610324 »

ett år i hink är ingen fara , jag hade själv ett äppelvin som stod 10 år i dunk
lagringen är för att vinet ska hinna mogna och bli gott , men ju mer tannin och ekdet är i vinet så ju längre lagring krävs
högre alkoholhalt kräver också längre lagring
har du bråttom så gå på bolaget
ett gott vin kan aldrig stressas fram , så några års lagring mår dom bara bra utav
viktigast tycker jag är att man inte forcerar klarningen , även ett vin som ser ut att vara kristallklart kommer att ge fällningar i flaskan om det ligger länge.
så ju längre du kan klarna vinet ju bättre , klarningsmedel tar bort en del av färgen och smaken . så det är ju upp till dig hur du vill göra .
men när det har jäst färdigt så låt det stå en månad eller två till så att bottensatsen får sätta sig ordentligt innan du häver om det till ett nytt kärl .
sen gärna 6 månader till i hink eller dunk innan en sista omhävning innan buteljering , sen 6 månader i flaska så vinet hinner normalisera sig .
vintillverkning är till 99,99% väntan .
men det är ju upp till dig om du vill ha ett bra vin eller inte
Aurora
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: mån nov 21, 2011 20:43

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Aurora »

Kommer att få arbeta hårt med mitt tålamod ser jag... jag tänkte mest om tannin är ett ämne som man mår dåligt av om man dricker vinet för tidigt, även om man har tänkt vänta kanske man inte kan hålla sig från att öppna en flaska av nyfikenhet.

Ska man hoppa över att ha i jässtopp efter jäsningen då? om man ska låta den stå ett par månader efter att den slutat jäsa.
edit: hittade svaret på min fråga i en annan tråd du svarat i jag håller mig nog till jässtopp för tillfället
Senast redigerad av Aurora, redigerad totalt 1 gång.
Aurora
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: mån nov 21, 2011 20:43

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Aurora »

Har även fått ett tips att tillsätta 1dl billig conjac per/liter vin för att få en förhoppningsvis bättre smak, är det möjligt? , funderar på att testa i ett par flaskor per sats
Aurora
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: mån nov 21, 2011 20:43

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Aurora »

När mitt vin har jäst färdigt hade jag tänkt vänta 1-2 månader innan jag tappar om det för klarning som Dan tipsar om.
Går jag tillväga så att jag häver i jässtopp skakar om ordentligt och sedan låter det stå? Eller ska jag skaka ur kolsyran ordentligt ändå eller bara skaka om den ett par gånger till och sen låta resten av kolsyran försvinna av sig själv?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster