Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Är jässtopp och klarningsmedel nödvändigt?

Utrustning och teknik.
MetalMaster
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: tor jan 31, 2008 19:18

Är jässtopp och klarningsmedel nödvändigt?

Inlägg av MetalMaster »

Hej

Är jässtopp verkligen nödvändigt att använda? Räcker det inte med att låta vinet stå där i några dagar till? Hur länge tar det för vinet annars att klarna ifall man inte använder klarningsmedel? Är klarningsmedel även ett måste med mäsk? Gert Strands jässtop innehåller i alla fall kaliumsorbat (e224) och kaliumpyrosulfit (e202). Eftersom dessa tillsatser har en massa skadliga bieffekter skulle jag gärna vara utan dem eller möjligen byta till nåt jässtop som har färre bieffekter. Vet nån av något annat jässtopp som inte skulle innehålla dessa skadliga tillsatser? Här är en lista på bieffekter från dessa kemiska tillsatser:


http://hem.passagen.se/enummer/

"E202: KALIUMSORBAT
Leverskador.
Svåra allergiska reaktioner.

E220-E228: SVAVELDIOXIDER
Synstörningar.
Nervskador
Genetiska skador.
Medvetslöshet.
Kräkningar.
Illamående.
Tarminflammation
Fosterskador.
Beteendestörningar särskilt hos barn.
Svåra andningssvårigheter, speciellt hos astmatiker.
Förstör genernas förmåga att bära genetiska budskap.
Dödsfall
Svullnad i hjärnan
Utslag
Kramper
Svåra allergiska reaktioner
OBS. E220-E228 har orsakat död hos svavelallergiker. Många astmatiker är överkänsliga mot svavel. Ca 30-40 personer dör varje år i USA av E220-E228! Se Intro.
Starkt färgad torkad frukt är alltid behandlad med E220-E228, men det är ofta inte deklarerat på etiketterna. Speciellt nät det är i lösvikt eller paketeras i butiken även hälsokost. Obehandlad torkad frukt har ett brumaktigt utseende men det smakar sötare då svavel alltid lämnar en bitter smak. Något som är olagligt! Ekologisk torkad frukt är aldrig behandlad med E220-E228."


*Moderator aqua vitae flyttade tråden från Plastbrännare till Utrustning och teknik för vinbryggning, trots att även mäsk omnämns*
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Är jässtopp och klarningsmedel nödvändigt?

Inlägg av Weinkeller »

Klart det går att klara sig utan. Men har du otur så kan vinet komma i jäsning igen i flaskan och vinet får det lättare att angripas av bakterier. Hållbarheten och oxidationstakten ökar. Det är svårare att eftersöta vinet utan att jäsa det till max procenten vad jästen tål.

Dock i de små mängder du använder till ditt vin så hamnar du nog under innehållsmängderna i 90% av de vin man köper på bolaget.

Men matchar du jäst med vinet på ett smart sätt och är försiktig i alla steg när du brygger vinet så kan du klara dig utan, förutsatt att du inte tänkt lagra vinet länge.

Klarningsmedel behövs i 99% av fallen inte, men det kan ta tid...
/Weinkeller
Siimeen
Bryggare
Inlägg: 116
Blev medlem: tis feb 16, 2010 10:29

Är jässtopp och klarningsmedel nödvändigt?

Inlägg av Siimeen »

Luktar inte klarningsmedel ganska illa? Fick för mig att vinet hade tagit smak av klarningsmedlet för mig... Kan det vara så?
Så länge det finns korv finns det hopp.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Är jässtopp och klarningsmedel nödvändigt?

Inlägg av dan610324 »

tiden för vinet att klarna beror på så många olika faktorer om jag fattat saken rätt
vad är vinet tillverkat av ?? vin gjort på filtrerad must klarnar väl relativt snabbt eftersom det bara är jästceller där som ska bort, ex vis vinsatser och vin gjort på dryck koncentrat

vin gjort på traditionellt vis ex vis på bär kan tydligen vara otroligt svårklarnade om man inte tillsatt pectolase eftersom många bär vill bli lite geleaktiga

läste även här på forumet att någon till och med fått geleklumpar i vinet
då är det nog enormt svårt att få det klart , men det problemet ska tydligen försvinna om man tillsätter pectolase

hur är ditt vin gjort ??

läste även någonstans att man kan koka upp 3-4 matskedar potatismjöl i en liter vätska och lösa upp det i musten redan när man sätter på vinet , det ska tydligen fungera ungefär som gelatin gör
men har aldrig hört någon som har prövat
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Är jässtopp och klarningsmedel nödvändigt?

Inlägg av Odqvist »

Det beror helt på hur uthållig och "bra" du är.

Det finns bara EN given ingrediens i vin:

-Jäsbar must

Däröver kan jag tänka mig detta:

-Fruktmassa/must
-Jäst
-Vatten

Det är det enda du behöver, om du är en bra bryggare med tålamod och noggrannhet. Inga tillsatser behövs.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
awahlin
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: sön dec 13, 2009 22:11
Ort: Göteborg

Är jässtopp och klarningsmedel nödvändigt?

Inlägg av awahlin »

Det beror ju också på vem du vill skall bestämma; du eller vinet. Använder du tillsatser har du större möjlighet att påverka utkomsten.

Jag har aldrig gjort vin på annat än druvmust. Vin på frukt och bär har jag ingen koll på.

Jag har provat olika varianter och jag skulle rekommendera att använda jässtopp till både vitt och rött vin. Till rött vin undviker jag klarningemedel för att behålla så mycket färg som möjligt. Senaste vinsatsen fick stå 4 veckor efter jässtopp men utan klarningsmedel. Det blev kanon.

Till vita viner och Rosé skulle jag rekommendera klarningsmedel.

Jässtoppet påskyndar klarningen också eftersom det slutar bildas kolsyra.

Skall du använda klarningsmedel måste du ha jässtopp. Annars blir det inget bra.
Lagring:
- 20 flaskor Ekens Vermouth
- 14 flaskor Ekens Chardonnay
- 10 flaskor DOCs Carbenet/Merlot
- 10 flaskor DOCs Rosé
- 3 flaskor glögg 2009
perlnils
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån okt 30, 2017 21:47
Utrustning: Vin

Re: Är jässtopp och klarningsmedel nödvändigt?

Inlägg av perlnils »

Oj vad länge sedan någon skrev om jässtopp och klarningsmedel.

Jag har också frågan om det verkligen behövs när jag brygger mitt egna vin, av mina egenodlade druvor?


Mvh Per
BryggarBjörnen
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån nov 06, 2017 22:49

Re: Är jässtopp och klarningsmedel nödvändigt?

Inlägg av BryggarBjörnen »

perlnils skrev:Oj vad länge sedan någon skrev om jässtopp och klarningsmedel.

Jag har också frågan om det verkligen behövs när jag brygger mitt egna vin, av mina egenodlade druvor?


Mvh Per

Hej! Jag söker också svar på detta . Har gjort en sats rödvin av egna druvor som nu slutat jäsa sedan några dagar. Har stått totalt 12 dagar nu. Tänkte skilja druvskalen från vätska snart. Jäststopp (kaliumsorbat och vinsvavla) rekommenderas..... men är det ett måste tro?
Klarningsmedel struntar jag i.

Har du några nya uppgifter om detta du vill dela med dig av?

Mvh
Användarvisningsbild
RadarEnt
Bryggmästare
Inlägg: 210
Blev medlem: tor apr 26, 2007 2:00

Re: Är jässtopp och klarningsmedel nödvändigt?

Inlägg av RadarEnt »

Det beror lite på vad man vill göra med vinet om man ska använda jässtopp eller inte.
Om om man vill eftersöta vinet är det nödvändigt med jässtopp. Annars fortsätter vinet jäsa på det tillsatta sockret.

Klarningsmedel är inte nödvändigt. Det gäller bara att man låter vinet stå tillräckligt länge, så gör gravitationskraften att det klarnar. Partiklarna sjunker så småningom till botten. Men det kan ta några månader.
Stargazer
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis okt 02, 2018 23:17
Utrustning: Dubbelbottnad kuf

Re: Är jässtopp och klarningsmedel nödvändigt?

Inlägg av Stargazer »

Hej alla!

Gammal tråd men goda råd, så här kommer mitt tips:

Angående klarningsmedel så läste jag någonstans att man förr i tiden ibland använde äggvita eller gelatin för att binda partiklar i färdigjästa viner, och jag har provat med äggvita (jag brukar förresten använda Perstorps ättika 24% för att desinfektera och tvätta jäskärlen, det verkar ha funkat bra hittills. Fats akta gummiprylarna bara, de tar skada och löser i värsta fall upp sig).

OBS! VARNING! TESTA FÖRST PÅ EN MINDRE MÄNGD VIN I EN MINDRE BEHÅLLARE! Då vet ni vad som händer med vinet innan ni häller äggvita i hela vinsatsen. Jag har bara använt äggvita en enda gång och jag kanske bara hade ren tur som fick ett så pass bra resultat. Tips från andra som provat äggvita eller gelatin som kan förbättra resultatet mottages tacksamt :)

Jag gjorde så här:
Jag använde Edelman's druvtätaste Pinot Noir-sats med 15 liter vatten. Jag lät först vinet jäsa ut helt tills jästen dog av sockerbrist (alltså inget jästsstopp eller vinsvavla) och tappade över i en ren damejeanne, lät stå i någon vecka tills det var kristallklart och tappade om det igen.

Kommentar:
Jag brukar tappa upp det sista som är närmast bottensatsen i ett par mindre behållare, typ ett par petflaskor, där vinet får klarna ett par dagar innan jag häller över det med resten av vinsatsen. Upprepas det här vid varje omtappning får man ut mycket mer av vinet.

OBS! ÅTERIGEN! TESTA NEDANSTÅENDE PÅ EN MINDRE MÄNGD VIN FÖRST så ni vet vad som väntar innan ni häller det i hela vinsatsen. Jag har bara använt äggvita en enda gång, och jag kanske bara hade ren tur som fick ett så pass bra resultat.

Efter den andra omtappningen vispade .jag upp en äggvita lite lätt så den fick lite bubblor, hällde ned den i vinet och skakade som en galning i flera omgångar, kanske fyra-fem olika tillfällen spridda under ungefär en dag. Det här kan antagligen kombineras med att kolsyran skakas ur.

Efter skakningsdagen fick vinet stå i ca en vecka tills det var kristallklart och klart för ytterligare omtappning till ren damejanne, kolsyreurskakning och buteljering.

Äggvitans effekt:
Det bildades liksom en tjock, grumlig slöja av slam i botten som gick upp ca 1/2-1 decimeter upp från botten av dammejannen. Nackdelarna är att "slöjan" lätt sprider sig om man rör på damejeannen och att delar av slöjan kan komma med vid omtappning. Det verkar också som om något mer vin går till spillo på det här sättet.

Men vinet blev fullständigt gnistrande kristallklart utan några andra ingredienser än druvmust, vatten, jäst och äggvita. Alltså helt utan tillsatser eller kemikalier.

Kommentar:
Jag vet inte om man måste värma upp äggvitan på något sätt för att få bätre effekt. Inom matlagninsgkonsten så är ju ett klassiskt sätt att klara sjudande eller varma buljonger med hjälp av äggvita som silas bort när de stelnat och bundit upp allt grums. Om själva vinet värms upp tar det skada och det skulle nog också kunna sätta bra fart på både bakterier och vildjäsning så det är nog inte att rekomendera.

Nästa omgång ska jag prova med både jäststopp och vinsvavla även om jag tänker jäsa ut vinet helt, men jag ska prova med äggvita igen eftersom jag tycker att resultatet blev så bra.

Lycka till!
Stargazer
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster