Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Glögg, sangria och andra recept för kryddade viner.
Användarvisningsbild
sunkan_85
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tis aug 14, 2007 2:00

så fint

Inlägg av sunkan_85 »

vilka fina flaskor!
själv har jag gjort 3satser av dunder glögg och ett experiment med lidel äppeljuice men fick på tok för mycket apelsin och pomerans i som är drickbar men när nog nått annat än glögg i smaken.

första glöggen dunder satte jag 2009 de sista dropparna gick för någon vecka sedan men jag tyckte årets glögg smaka bättre som bara var lagrat några månader men det kan ju vara för att det inte är första satsen också men dunderglöggen är fin.

men jag ska nog prova på att göra extrakt som dig dan så kan man testa lite nya tekniker

glögg :rockin:
Användarvisningsbild
S Tout
Bryggare
Inlägg: 146
Blev medlem: mån jan 09, 2012 22:03
Utrustning: Grainfather
Ort: Västerbergslagen

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av S Tout »

Hoppla hoppla :!: Vanlig hemgjord (ca. 20%:ig) vinglögg (lite efter Dannes recept och riktlinjer) tillsammans med schweppes grapefruit fusion i en "grögg" blir ljuvligt, det kan jag varmt rekomendera er att prova :thumbup:


Nåja, tillbaks till ämnet, efter slutlig sötning så blir den (glöggen) ÄN en gång grumlig och denna gång filtrerar jag den genom tre (3) melitta filter, resultatet är perfekt, en glasklar fin glögg som efter ca. 2-3 dagar åter har en liten men ändå en bottensats... Tilläggas bör att före sötning fanns där ingen tillstymmelse till oklarhet eller bottensats, min slutsats är att vanligt strösocker definitivt inte helt rent, eftersom det blir "gröjjs" i botten av flaskorna :roll: Eller är det ngn som har en annan förklaring varför?
D ä gott mä ööl Börje!

Nyligen tappat HAGENS:Hops Kills Kommunists, Imp. Lakrits Stout, Imp. Winter Stout, Sciccos Lager och Ale, Kolarbärs.

På G, HAGENS: 25L Gårdsvin 2014-15-16, 121L Äppelvin, Rabarbervin 2015 och 2016, Hallon och Rabarbervin.
Användarvisningsbild
Jokern
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jul 14, 2012 18:39
Ort: Göteborg

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av Jokern »

I augusti iår börjde jag på min glögg, resultat var en helt klart godkänd glögg, som antagligen är mycket bättre nästa år.

Grundvinet var ett äppelvin gjort på kiviks äppeldryck, socker, vatten. Som jäste augusti-oktober. Exakt recept har jag inte eftersom min gamla dator dog.

Sedan tog jag 2 flaskor konjak som jag lakade dem vanliga julkryddorna i enligt proportioner i denna tråd. Kryddorna lakades även i vinet enligt dans metod.

Det blev 20l glögg varav några flaskor gavs bort i julklapp och mycket har blivit uppdrucken med vänner. Nu finns ca 5 liter kvar som ska flaskas och sparas.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av dan610324 »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

nu har kryddorna åkt ner i en 5 litersdunk tillsammans med 2 l rom å 2 l konjak
detta är början på 2013 års glögg som ska vara färdig i god tid till lucia
nu ska det stå och gotta sig i 8-10 dar innan det ska silas av och sköjningen med vin påbörjas
så småningom ska det här blandas med 27 liter 18%igt äppelvin
vinet har bulklagrats sedan 2010 så det börjar få riktigt hög kvalitet nu
så totalt bör det bli uppemot 30 liter eller ca 40 helor god glögg
men ändå godare kommer den att vara till julen 2014

smakbärare här är :

425 gram torkad citruszest , vilket motsvarar ca 90 apelsiner eller 150 clementiner
285 gram färsk tunnskivad ingefära
250 gram russin
100 gram kanel
72 gram hela kardemumma kärnor
55 gram hela kryddnejlikor
20 gram stjärnanis
10-15 piri piri
2x10 gram mald torkad vaniljstång
3 färska vaniljstänger finhackade
färsk zest från 4 citroner och en lime

så nu är det bara att vänta och hoppas
Användarvisningsbild
Bozo
Bryggmästare
Inlägg: 229
Blev medlem: ons jul 27, 2011 12:59
Ort: Borås

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av Bozo »

Va kul att se dig igen :wave: . Ser ut att bli en supergod glögg. Vet du om ditt recept är skalbart till andra volymer eller tror du något tar överhand i smakerna. Mvh Bozo.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av latmasken »

Jag tog 5 liter av det utmaxade äppelvinet från i höstas och hällde i en svagdrickaflaska tillsammans med ett paket Santa Maria glöddkryddor. Rent spontanexperiment istället för att flasktappa direkt (eller ja, 6 flaskor vin blev det också).

Undrar hur länge man ska låta det ligga och dra? Påsen är för 1 liter och varmt vin och säger en timme. Jag kan väl iofs provsmaka en gång om dan i en vecka, men om det troligen behöver dra längre så är det ju onödigt att börja redan första dan.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av dan610324 »

1 påse till 5 liter låter som om det skulle kunna behöva lång tid , minst 1 vecka gissar jag.
men det är ju bara att ta upp 0,5 dl efter 8 dagar och rör ner en halv tesked socker och testa dig fram
finns inte mycket annat att göra , men någon form av glögg kommer det garanterat att bli, men kanske lite svag kryddsmak .
det kommer att visa sig , skulle det bli svagt så är det väl bara att köpa 2 påsar till och fortsätta .
men då skulle jag rekommendera dig att dra ur kryddorna i en liten skvätt rom eller konjak eller sprit som du tycker om personligen.
ju starkare alkohol ju bättre drar den ur smakämnen

tror inte att det ska vara nått problem att skala ner det rakt av till mindre volymer
proportionerna blir ju desamma så det ska ju inte kunna förändra sig tycker jag
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av latmasken »

Det ska ju som sagt var räcka med en timme för en liter, men då är ju vinet varmt. Så att det går långsammare med kallt vin, och behövs längre tid, är jag helt med på. Frågan är bara hur lång tid. Självklart kommer jag att provsmaka efter ett tag.

Extra socker kommer nog inte behövas, anledningen till att jag valde det här vinet var att det var väldigt sött (jag försökte maxa jästen men det var vildjäst så den pallade lite mindre än jag trodde).

Men jag hade i 5 teskedar atamon nu i flaskan för att eventuellt kunna extrasöta lite grann (men jag tror det är bättre att söta i samband med drickandet i såna fall).
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av dan610324 »

russinen som jag misstänker att du har i när du värmer det ger ju åxå lite extra sötma
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av latmasken »

Provsmakade ett par teskedar ikväll (efter 4 dygn) och det var visserligen jättegott (värmde det lite kort i mikron) men för svag kryddsmak enligt min åsikt. Så det får stå ett tag till.

Lite synd var dock att det smakade lite väl mycket russin.... Santa maria har russin i sina glöggkryddor och de verkar alltså ge alldeles för mycket smak... inte så det smakade illa, men jag hade hoppats på mer smak från de andra kryddorna.

Får se hur det smakar om nån vecka till.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av dan610324 »

kör i en påse eller två till , eller köp lösa kryddor och använd det istället .

själv har jag börjat sila sprit/kryddblandningen nu efter 10 dagar
sen ska det sköljas med äppelvinet, tog upp en dunk med minst 27 liter i från 2010 .
det är ju snart 3 år gammalt så det har mognat skapligt och kommer nog att ge en riktigt trevlig glögg

Bild

Bild

när allt är silat (inklusive alla omgångar sköljvin så får det stå och gravitationsklarna minst 6 månader innan det hävs om igen direkt före sötning och flasktappningen .

så när den här glöggen dricks så kommer äppelvinet att vara en bit över 3 år gammalt
säger som jag alltid brukar göra "kvalitet tar tid , låååång tid"
men gött skit blir det :lol:
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av dan610324 »

ojdå , glömde att tillägga att under lakningens gång har det nog åkt i zest från 7-8 citroner till

latmasken
kolla lite på dom här kryddproportionerna och räkna på 1/6 av det
för det här kommer att ge ca 30 liter färdig glögg
och jag lovar att det verkar riktigt lovande med den doft som är på kryddspriten nu
Zissou
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön aug 25, 2013 12:06

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av Zissou »

Jag har läst de fyra första sidorna i denna tråd men gav sedan upp, den är helt enkelt för stor för att hitta svaret på min fråga.
Jag har tänkt smaksätta min glögg med lingon i år men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga utan att det bli för surt/smaklöst.

* När ska jag tillsätta bären? Alldeles från början tillsammans med kryddorna eller senare?

* Bör jag söta till lingonen vid sidan av innan jag häller ned dem i dunken, eller ska jag hälla ned dem som de är och känna av varefter?

* Är det bättre/lättare att använda lingonsaft istället för bär?
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av Martin73 »

2helkvällar senare så har jag lyckats ta mig igenom denna mycket intressanta Glöggtråd, som många andra före mig så får jag nog säga att den är jä-ligt lång :lol:

Igår använde jag 3,5liter Fläderbär vin som fortfarande jäser för att krydda fram en glögg på.
Vinet borde ligga runt 11-12% i nu läget.
Det jag själv tillsatte var :
mer socker för att få upp % lite samt för att den är ganska torr från start.
Russin
Ingefära färsk
Stjärn anis
Kardemumma
Nejlikor
Kanelstång
Chili
Vaniljstång
Mao ett saligt hopkok.
Jag vill inte blanda i sprit utan kommer nöja mig med vad det blir vid jäsningen,
Tror ni att vinet kommer ta tillräckligt smak av kryddorna ändå??

Ikväll har jag satt min andra Dunderglögg på ca:20 liter och använde då några extra kryddnings ideer som tillägg för att inte göra 2 helt lika satser, och för att jag har svårt för att låta bli att laborera lite.
Istället för att bara ösa i socker så värmde jag upp 3liter Svagdricka och kokade sockerlag på det och 5 kilo socker.
Senast så fanns det lite obrukat socker kvar på botten när jag var klar med den satsen, och det går ju inte..
I kryddväg tillsatte jag utöver det vanliga receptet
Extra Ingefära
Stjärn anis
Pomerans skal
Kött och saft från 2 Apelsiner
Och en upphackad vaniljstång.

Hoppas att det gör till och inte från i smakerna :?

Vad tror ni ??
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Glögg - Kryddor och Smaksättningsteknik

Inlägg av dan610324 »

vinet kommer utan tvekan att ta smak , men låt det gärna stå till nästa år så kommer du att få en ännu trevligare glögg

jo den här är lång , men finns enormt mycket nyttig info om man är intresserad av att krydda eget vin till glögg
Skriv svar

Återgå till "Kryddade viner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster