Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

FAQ: Hembryggning, att lyckas med sin brygd.

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

FAQ: Hembryggning, att lyckas med sin brygd.

Inlägg av savonit »

Då jag förklarat i en annan tråd för men medlem om jäst.
Tänkte att jag skulle starta en ny tråd om detta.

Då jag tycker att denna information är värd att inte gömmas undan i ett inlägg i en tråd som handlar om något helt annat.
Så då kör vi.

Här kommer en liten FAQ om vintillverkning och bryggning.
Tänkte lite kort fattat berätta om hur det funkar och hur man gör.
Jag kommer inte ha med några recept eller så utan det får man leta fram på bryggforum själv.
Men jag kommer gå igenom lite om renlighet, jäst, förkultur osv.
Jag skriver ur min egen kunskapsnivå och hoppas på att kunna fylla något tomrum.
Hoppas även att någon kan fylla ut de delar jag inte har 100% koll på men det tar vi senare.

Här kommer jag tipsa lite om hur man ser till att lyckas med sina viner.
Ge vinerna vad dom förtjänar och ge dom en trevlig miljö att arbeta i.
Så då startar vi väll då.

Renlighet:
Renlighet A&O för ett mera levande vin.

Regel nummer ett när det gäller vin tillverkning är renlighet.
Bara lite lite av fel bakterie kan ta död på jästen och förpesta smaken.
Så hur skall man då kunna försäkra sig om att man lyckas med ett vin?

Jo svaret är enkelt och inte allt för jobbigt.
Renlighet stavas svaret, se till att allt är rent och desinficera som skall komma i kontakt med vinet och ingredienserna.
Köp en flaska klorin och häll i 15 ml per 5 liter vatten (15 ml = 1 msk), i denna blandning får sedan alla tillbehör som skall komma i kontakt med vinet eller ingredienserna bada i ca 30 min, skölj nu av allt noga i kallt vatten tills det är fritt ifrån klorin (Luktar inte klor längre).

Man kan även köra tillbehören i en diskmaskin, men vinhinken är stor så den är lättare att köra med klorin.

Efter denna behandling är tillbehören rena och bakteriefria.
Men det är ju inte bara tillbehören som skall vara rena, du är också en stor bakteriehärd, så tvätta händerna noggrant med tvål, och sprita
gärna händerna efter åt, nu är du helt säker på att allt är tillräckligt rent.

Nu fortsätter vi!

Jäst:
För att kunna få ut något vettigt mera än bara god saft, måste vi tillsätta jäst.
Det är jästen som ser till att sockret förbrukas och istället blir till alkohol, koldioxid och mera jäst.

I butiker brukar man köpa 1 påse jäst på kanske 5g, på påsen så står det att denna räcker till 25l.
Men de räcker till mycket mycket mera.
Därför att jästsvampar är levande organismer, som genom att äta socker förökar sig själv mångfalt och samtidigt producerar koldioxid och alkohol.
Jästen kommer föröka sig så länge det finns socker, och klimatet inte är pest att leva i.
Akut pest för jästen är värme och hög % halt, då tvär dör jästen helt.
Mild pest kan vara mycket, men kortfattat kyla och sockerbrist, i dessa tillstånd tar jästen paus tills bättre klimat åstadkommits.

Därför skulle jag kunna påstå att om du vill, räcker din påse på 5 gram resten av ditt liv. Men så snåla är vi inte och jäst är ju en färsk
vara så man skall inte vara för snål då blir jästen gammal och funkar inte i alla fall.
Men 1 tsk eller ½ eller så per förkultur tycker jag är ganska bra.
Brukar ta ca 1 - 2 dygn innan förkulturen har fått ordentlig fart, men det är olika från fall till fall.


För att ytterligare öka chansen för ett lyckat vin skall vi i nu titta närmare på hur vi kan föröka och se till att fräsch och fungerande jäst
tillsätts till vinsatsen på en gång, genom att använda en förkultur.


Förkulturen

För att försäkra sig om att ge det kommande vinet bästa möjlig start.
Har jag som regel att alltid tillreda en förkultur, på detta sätt kan man enkelt se att jästen fungerar och förökar sig som den ska.
En förkultur kan tillredas på olika sätt, och alla sätt som visar att jästen utvecklar och förökar sig är utmärkta.
Så här kan en förkultur tillredas:

Petflaska ca 1 liter
1 dl Russin (Hackade)
1 dl socker
5 dl vatten ljummet vatten
*Jästnärsalt
Jäst

Blanda ingredienserna i Flaskan och låt stå i ca 2 dar.
Att kolla till flaskan någon gång per dag är rekommenderat då det väldigt fort blir ett väldigt hårt tryck i flaskan så att kolla till den (och skruva upp locket så att trycket och explosions risken minskar) med jämna mellanrum är varmt rekommenderat.

Bara ett exempel på recept.
I grund och botten använder man sig av en förkultur för att kunna se om jästen utvecklar sig och om det blir fint tryck i flaskan så funkar förkulturen.

En förkultur kan man göra med egentligen vilken jäsbar socker källa som helst + vatten + jäst.

Interna länkar:
Här har LO skrivit informativt om Hembryggning, handlar om val av jäst, temperatur etc, mycket läsvärt.
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=7330
Användarvisningsbild
lunes
Turbojäsare
Inlägg: 35
Blev medlem: sön maj 19, 2013 17:04

Re: FAQ: Hembryggning, att lyckas med sin bryggd.

Inlägg av lunes »

Angående förkulturen, bör man använda samma/liknande ingredienser i förkulturen som man senare ska ha i själva vinet? Tillexempel om man ska göra ett vin på äpple, bör man då göra en förkultur med just äpple i? Att det är önskvärt för att inte ändra karaktär på vinet är ju uppenbart, men min fråga är om det tillför jästen något positivt? Anpassar sig jästen olika beroende på juice?

Och hur viktigt är det med renligheten när man gör förkultur, bör kärlet man gör förkulturen i vara lika desinfekterat som kärlet man gör senare ska gör vin i?
Användarvisningsbild
renkku
Bryggare
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 06, 2013 15:34
Ort: Vasa

Re: FAQ: Hembryggning, att lyckas med sin bryggd.

Inlägg av renkku »

Kärlet man gör förkulturen i skall vara lika rent som kärlet man jäser i. I båda två startar jäsning och i den miljön frodas bakterier så det är viktigt att man inte ger utrymme för oönskvärda sådana (alltså att man desinficierar).

Jästen kommer att utvecklas aningen annorlunda i olika miljöer, men det är inte så att det har så stor betydelse för om jäsningen startar eller inte. För "finsmakare" gäller förstås att förkulturen är gjord likadant som själv vinet. I praktiken om du har en 30 liters must och tillsätter 0,5 liter förkultur där det bara finns vatten, jäst och socker så kommer du inte att märka någon skillnad.

För att sammanfatta: om möjligt, använd samma "recept" på förkulturen som på vinet. Annars, oroa dig inte, gör en förkultur med vatten, socker och russin t.ex. och du kommer att få ett riktigt fint vin ändå.
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: FAQ: Hembryggning, att lyckas med sin bryggd.

Inlägg av boozehacker »

Hembryggning, att lyckas med sin bryggd.

Stavas det inte "brygd"? :roll:
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: FAQ: Hembryggning, att lyckas med sin bryggd.

Inlägg av Omlott »

boozehacker skrev:Hembryggning, att lyckas med sin bryggd.

Stavas det inte "brygd"? :roll:
Jo, det gör det. Dock kunde du påpekat det på ett artigare sätt.

"Bra tråd! Men kan du ändra en sak, Brygd stavas med ett "g"."
Så behöver det inte vara mer med det.
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: FAQ: Hembryggning, att lyckas med sin bryggd.

Inlägg av boozehacker »

Hrmm, ja det är alltid känsligt att ´pepåka´ felstavningar.

Men att linda in det påminner mig om en liten anekdot om hustrun som ringde hem från en veckokurs på annan ort och frågade sin man:
Hustrun: Har det hänt nåt?
Maken: Ja, katten har dött.
Hustrun: Men kunde du inte sagt det lite mer skonsamt - typ "katten sitter i trädet", och nästa gång "katten har ramlat ned" och sist "katten har dött". Då skulle jag kunnat förbereda mig mentalt.
Hustrun: hur är det med svärmor då?
Maken: Hon sitter i trädet.
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: FAQ: Hembryggning, att lyckas med sin brygd.

Inlägg av boozehacker »

Det ursprungliga inlägget är skrivet 2010 - mycket har hänt sedan dess med jäst m.m.
Jag rekommenderar att du istället följer de utmärkta råd som ges i http://www.eckraus.com/wine-making-failure
Lycka till ! :)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster