Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Svebryregulatorn: byggbeskrivning med MÅNGA bilder.

Olika metoder för att reglera effekten på värmekällan.
Theburner
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: mån apr 06, 2015 18:50
Utrustning: Söker

Re: Svebryregulatorn: byggbeskrivning med MÅNGA bilder.

Inlägg av Theburner »

Glasklar
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jun 07, 2009 21:09

Re: Svebryregulatorn: byggbeskrivning med MÅNGA bilder.

Inlägg av Glasklar »

Märker att jag är väldigt sen till kalaset, någon som vet om man kan köpa liknande byggsatser idag? Vad är det för fördelar med denna regulatorn i jämförelse med en klassisk dimmer typ http://www.clasohlson.com/se/Dimmer/36-2337? Och angående själva byggandet, varför isolerar ni mellan kylflänsarna och triacen? Är det inte meningen att värmen ska leda ut till flänsarna så bra som möjligt? Kanske inte behövt kylfläkt om ni inte isolerade värmekällan?
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Svebryregulatorn: byggbeskrivning med MÅNGA bilder.

Inlägg av click »

Jag var inte heller med när svebryregulatorn var poppis, nu köper nog dom flesta en färdigbyggd dimmer på eBay, både enklare och säkrare.

Men för att svara på dina frågor:
Dimmern du länkade till är specad för 300W, dom flesta brännarna är på över 2kw, då räcker inte en vanlig belysningsdimmer.

Anledningen till att triacen är isolerad är att monteringsplattan är ligger på 230v medan triacen leder, så det är en säkerhetsåtgärd.

Skall man bygga något liknande är der ju säkrast att bygga in det i något.
Glasklar
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jun 07, 2009 21:09

Re: Svebryregulatorn: byggbeskrivning med MÅNGA bilder.

Inlägg av Glasklar »

Den fungerar för små doppvärmare till spiralbrännare :) http://www.alega.se/sv/articles/2.198.9 ... mare-230-v typ.

Men jag menar isoleringen mellan triacen och kylflänsarna, om det gör kylflänsarna ledande är det väll bättre att isolera dom. Det leder ju ingen värme om du isolerar värmekällan, då blir ju triacen inte kallare.
Skriv svar

Återgå till "Effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster