Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Svebryregulatorn: byggbeskrivning med MÅNGA bilder.

Olika metoder för att reglera effekten på värmekällan.
Användarvisningsbild
Mr9-5
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: mån mar 06, 2006 1:00
Ort: Localhost

Svebryregulatorn: byggbeskrivning med MÅNGA bilder.

Inlägg av Mr9-5 »

Master_Mäsk skrev:skaffa en 230.12v konverter o så snor du en fläckt från närmsta dator, klart.

mvh Erik

fan också, aja inget att göra åt saken, men min lilla apparat börjar kosta lite väl mkt nu, snart uppe i 2000.... och vi snackar om en PLASTIS visserligen en 200l men vafan ändå :P
Dude wtf! where?s my car?
Användarvisningsbild
Master_Mäsk
Bryggmästare
Inlägg: 232
Blev medlem: sön jan 22, 2006 1:00

Svebryregulatorn: byggbeskrivning med MÅNGA bilder.

Inlägg av Master_Mäsk »

bara för att plast leder värme dåligt så betyder det ju inte att kylningen är onödigt utan snarare viktigare,

dom första modellerna som dom sickade hadde en MYCKE större kylfläns en den på bilderna (den va lika lång som långsidan)

det är värmen som dödar dessa regulatorerna, så bra kylning är A och O

mvh Erik
Användarvisningsbild
Mr9-5
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: mån mar 06, 2006 1:00
Ort: Localhost

Svebryregulatorn: byggbeskrivning med MÅNGA bilder.

Inlägg av Mr9-5 »

Dessa kylflänsar verkar ju komma i många olika varianter och former, jag fick min idag som inte alls liknade den på bilden utan den var inte större än den 40x40 fläkten som jag beställde i samma veva, kankse ska tillägga att jag fick grejjerna idag med ett meddelande som löd "Den kylare som ingått i satsen har uttgått. Ersatt med annan kylare som får monteras på bästa sätt"
Användarvisningsbild
Master_Mäsk
Bryggmästare
Inlägg: 232
Blev medlem: sön jan 22, 2006 1:00

Svebryregulatorn: byggbeskrivning med MÅNGA bilder.

Inlägg av Master_Mäsk »

fick samma medelande när ja beställde min.

mvh Erik
Användarvisningsbild
DooMarN
Bryggare
Inlägg: 128
Blev medlem: mån maj 03, 2004 2:00

Svebryregulatorn: byggbeskrivning med MÅNGA bilder.

Inlägg av DooMarN »

Den poäng som jag försöker förmedla är att om ni inte har plast emellan triac och kylfläns och kanske till och med lite värmelednings pasta i stället
så kommer triacen att få mycket bättre kylning och leva längre

OBS om ni följer mitt råd OBS

tänk då på att kylflänsen blir strömförande (livshotande), vilket iofs nästan hela kretskortet är
så föreslår jag att ni bygger in den i någon form av låda, vilken som helst bara inte lådan också leder ström, plast är alltid bra :-)

och LOL Master_Mäsk
det fattar väll alla att den behöver kylning
vi pratar ju om en kylfläns

det har nog inte framgått men jag tycker du har gjort en kannonfin byggbeskrivning
Användarvisningsbild
Master_Mäsk
Bryggmästare
Inlägg: 232
Blev medlem: sön jan 22, 2006 1:00

Svebryregulatorn: byggbeskrivning med MÅNGA bilder.

Inlägg av Master_Mäsk »

klart som fan att den behöver kylning,

men i dom första byggsatserna som dom sickade ut så va kylflänsen MYCKE större o då behövdes ingen extern fläckt som kylare, det måste man ha nu annars dör regulatorn.

mvh Erik
Användarvisningsbild
DooMarN
Bryggare
Inlägg: 128
Blev medlem: mån maj 03, 2004 2:00

Svebryregulatorn: byggbeskrivning med MÅNGA bilder.

Inlägg av DooMarN »

Det är ju det jag försöker säga till er att om ni tar bort plastbiten mellan triac och kylflänsen
och helst monterar triacen med värmeledningspasta på kylflänsen så kommer kylflänsen att räcka till utan fläkt

men en fläkt skadar ju aldrig att ha ändå
Användarvisningsbild
Nemi
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån okt 30, 2006 1:00

Svebryregulatorn: byggbeskrivning med MÅNGA bilder.

Inlägg av Nemi »

Funkar det att koppla den till en 2kw vattenkokare och köra den på max och sen strypa effekten för att hålla "gottiset" skjudande?

Vad heter byggsatsen på Svebry.se?

tack på förhand!!
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Svebryregulatorn: byggbeskrivning med MÅNGA bilder.

Inlägg av attackbever »

Här är bilder på en svebry med kapad kylfläns från en pentium2 cpu. Orginalfläkten är på tok för liten för 2.2kw nästan så den här flänsen är det(utan fläkt då).

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Trippis
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: fre sep 07, 2007 2:00

Svebryregulatorn: byggbeskrivning med MÅNGA bilder.

Inlägg av Trippis »

Grymt! beställer en sådan där mojäng senare under dagen tror jag :)
Men började pilla lite i en gammal data jag hade liggandes.. snodde cpu kylflänsen med kvarsittandes kylfläkt, såg att några andra även använt sig utav nätagget till att använda som hållare vilket infann sig rätt smart tyckte jag då mitt nätagg har en strömbrytare som orginal och en normal kontakt så jag slipper få lampsladds golvvärmare på köpet, iallafall så hittade jag massor av krusiduller där i som kanske skulle kunna användas till att göra en egen regulator ? länkar iallafall upp en bild på lite utav grejset. Ps: en av mojängerna har ac.. inte alla plastbitar som har det :wink:



grejset
Den ?r inte min! vaknade upp imorse och d? stog den d?r droppandes, var precis p? v?g att ringer er n?r ni anl?nde.. Vilken tur att ni kom s? snabbt!
Användarvisningsbild
zoider
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: sön mar 02, 2008 20:09
Ort: Källaren

Svebryregulatorn: byggbeskrivning med MÅNGA bilder.

Inlägg av zoider »

En sån blir det ser riktigt kul ut!+ att min nya lödkolv kommer till användning :D
Motorer utan turbo SUGER!
rectumfrier
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jul 05, 2008 17:06

Svebryregulatorn: byggbeskrivning med MÅNGA bilder.

Inlägg av rectumfrier »

Skitbra att du skrev innehållsförteckning (komponenter och deras värde)!
Blir enkelt att bygga en egen helt från scratch nu :D
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Svebryregulatorn: byggbeskrivning med MÅNGA bilder.

Inlägg av Mooki »

rectumfrier skrev:Skitbra att du skrev innehållsförteckning (komponenter och deras värde)!
Blir enkelt att bygga en egen helt från scratch nu :D
Ska du bygga från scratch finns det bättre konstruktioner, personligen upplevde jag att Svebryn "vandrade" lite så jag byggde en annan variant som håller sig betydligt stabilare.

Lekte lite med ASCII-art för att göra ett kretsschema. Var ett tag sedan jag byggde den, men om jag minns rätt ställer P1 "effektområdet", dvs 0-90% eller 10-100% osv...

Bild

/M
rectumfrier
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jul 05, 2008 17:06

Svebryregulatorn: byggbeskrivning med MÅNGA bilder.

Inlägg av rectumfrier »

Hm... jag fattar inte riktigt det där schemat.

Ska fasen kopplas till line in, nollan till line out... och belastningen (i det här fallet ett vattenkokarelement) till trigger?
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Svebryregulatorn: byggbeskrivning med MÅNGA bilder.

Inlägg av Mooki »

Nix, Line in är inkommande fas. Line Out är utgående fas. Nollan är inte inblandad.
>>Trig kan du bortse ifrån (var bara en minnesanteckning som hängde med... :) ) - det ska vara en förbindelse.

Från uttaget blir det alltså fasen till "Line_In", nollan direkt till värmepatronen. Line_Out går till värmepatronens fas.

Är du osäker så skippa tanken, vill helst inte vara medvållande till att du få en oväntad jul-kyss ;)

Är egentligen bara snäppet mer avancerad än Svebryn, men verkar räcka bra till vår hobby. Kikar du i lite datablad för Triacar, eller söker på application notes bör du hitta i princip samma schema där.

/M
Skriv svar

Återgå till "Effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster