Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

”Rena” mäsken

Allmänna diskussioner kring hembränning.
Buggsnusk
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: fre feb 09, 2018 20:16

”Rena” mäsken

Inlägg av Buggsnusk »

Hej, fick en liten funderare häromdagen. Satt på pga och kolla runt och såg att de fanns något som kallades vinfilter. Är detta samma sak som ett mikronfilter (mesh bags)
Skulle de då hå att filtrera mäsken genom detta för att få bort all jäst och dyl.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: ”Rena” mäsken

Inlägg av latmasken »

Det bästa sättet att rena mäsken är väl att destillera den...

Ett sånt där filter kommer inte att göra ditt liv lättare, det går oerhört långsamt att filtrera genom att sånt, och har du en rejäl bottensats så kommer filtret att sätta igen nästan direkt.
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: ”Rena” mäsken

Inlägg av Mrbsod »

Tror inte heller på det där filtret. Det brukar ju bli nån cm bottensats, rätt mycket som ska skiljas av. I princip alla filter som används för vätskor med mycket partiklar brukar ha backblåsning över filtret, just för att det annars sätter igen direkt. Blir dyrt att få till för hobbybruk.

Enklast är väl att vänta en eller ett par veckor och sedan avskilja bottensatsen från resten med hävert till ett rent kärl (eller brännaren). Finns de som kör med klarningsmedel, men jag tror inte det får så stor påverkan på slutprodukten.

Har aldrig sett att de filtrerar före bränning på kommersiella destillerier, tror inte det behövs, partiklarna avskiljs vid bränningen i alla fall.
Buggsnusk
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: fre feb 09, 2018 20:16

Re: ”Rena” mäsken

Inlägg av Buggsnusk »

Ja det jag menade. Men efter man tappat om de till nytt kärl o kört med klarningsmedel. Borde då inte denna metod funka. För är väl ”jästen” som smakar skit i mäsken? Mvh
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: ”Rena” mäsken

Inlägg av latmasken »

Om det är mäsk på turbojäst så är det bioprodukterna som jästen skapar som smakar skit.

En mäsk görs för att få hög alkoholhalt snabbt, och man struntar i biprodukterna eftersom de inte följer med vid destilleringen.


Om du jäser en mäsk långsamt med vinjäst så kommer den antagligen inte att smaka lika mycket skit.

Men varför man skulle göra det övergår mitt förstånd, då är det väl betydligt bättre att i alla fall jäst äppeljuice så man får cider/äppelvin?


Och en mäsk som får klarna i nån vecka och sen mogna några månader smakar antagligen inte alls särskilt mycket skit, men det är ju lite som att sitta och polera bajs.
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: ”Rena” mäsken

Inlägg av Mrbsod »

Som latmasken skriver så är det inte jästen som smakar skit i mäsk, det är biprodukterna.

Det finns olika sätt att minska biprodukterna i mäsk, t.ex. kaliumpermanganat. Då reduceras de kemiskt i efterhand.

Man kan också rena den destillerade spriten med aktivt kol, då avskiljs dem.

Ett tredje sätt är att tillsätta små mängder grycerol eller propylenglykol i den slutgiltiga produkten för att få en rundare smak, då döljer du smaken. Men de där kemikalierna är inte att leka med, har för mig att 5g kaliumpermangat räcker för att döda en människa.

Men i princip så behövs inget av det om du har en vettig brännare och gör bra cuts (avskilja dem vid bränning), håller nere sockret en aning (6kg, eller ca sg 1.08), och undviker att jäsa i alltför hög temp (för att minska bildandet av dem).

Du behöver inget filter i vart fall.
Användarvisningsbild
Bryssko
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 27, 2016 19:12
Utrustning: LabMaster

Re: ”Rena” mäsken

Inlägg av Bryssko »

Varför väljer du inte att potstilla mäsken innan du kör den i kolonnen?

Då slipper du ju mycket smuts och fulsmaker
Mina föräldrar flyttade ofta när jag var liten, men jag lyckades alltid hitta dom igen!
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: ”Rena” mäsken

Inlägg av Blådåren »

Går att göra "svetsarens" metod också !.
Kattsand (bentonit-lera), koka upp ½L vatten rör ner ett 2-3 dl kattsand (ny :wink: ) rör runt och häll av .
Låt svalna , sedan har du ett ypperligt klarningsmedel !!.

Fungerar perfekt .
Men det som osökt kommer att frågas , är hur någon kommer på att testa just kattsand...
Har jag dock ingen aning om , men det funkar hursom.
Sprit löser mycket, men inte problem..
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: ”Rena” mäsken

Inlägg av Kusken »

Blådåren skrev:Går att göra "svetsarens" metod också !.
Kattsand (bentonit-lera), koka upp ½L vatten rör ner ett 2-3 dl kattsand (ny :wink: ) rör runt och häll av .
Låt svalna , sedan har du ett ypperligt klarningsmedel !!.

Fungerar perfekt .
Men det som osökt kommer att frågas , är hur någon kommer på att testa just kattsand...
Har jag dock ingen aning om , men det funkar hursom.
Antagligen har man testat just pga bentonitinnehållet. Bentonit är den aktiva ingrediensen i de flesta klarningsmedel. Nu är väl inte klarningsmedel någon större utgift så jag köper nog original när jag behöver. :)
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster