Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Labmaster] Hjälp med brännare

Föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Ärvt apparat? Hittat apparat? Vad är detta? Vad har jag fått tag i?
Paxter
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre jan 19, 2018 21:30

[Labmaster] Hjälp med brännare

Inlägg av Paxter »

Hej, är ny här och hoppas jag kan få eran hjälp med en sak. Har precis kommit över denna (se länk) och undrar hur kopplingarna ska vara, för får inte ihop det, varför det går en slang ifrån lilla röret till det stora. Och vad gör den lilla stumpen längst upp?
c0N6GG0.jpeg
ttsUAOH.jpeg
Hoppas att någon förstår vad jag menar :) och att jag postade i rätt forum
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Hjälp med brännare

Inlägg av Mrbsod »

Du har en labmaster. De är rätt dåliga på att göra ren sprit. Du borde överväga att bygga om den eller skrota den.

Vet inte vilket rör du menar, men det tvärgående röret ovan kokaren ligger i serie med produktkylaren.

Röret längst upp till höger är väl produktuttaget? Eller möjligtvis kylvattenuttag, bara att blåsa i slangen och se hur det sitter ihop invändigt.

Egentligen borde kylningen i kolonnen ligga mycket högre upp och vara på betydligt högre effekt. Ofta har de även bristfällig termostatstyrning.

...och se till att ha livsmedelsgodkänd silikonslang för det som kommer i kontakt med stark alkohol.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hjälp med brännare

Inlägg av latmasken »

Det bästa du kan göra är att bygga om den. Läs i de klistrade trådarna om destillation för att förstå varför.

Kolonnröret ser ju inte så tokigt ut, produktkylaren beror lite på hur den är designad (om det är liebig eller om det är spiral inuti).

Kapa loss produktkylaren från kolonnen, kapa bort och borra ur kylrören i kolonnen (eftersom de sitter på fel ställe). Fundera på om du vill bygga en VM, LM eller CM/PM. Placera en refluxkylare där den ska vara (beroende på vad du bygger för lösning), använd den befintliga produktkylaren (eller bygg en ny leibig av kopparrör).


Om du vill köra den som den är så kopplar du in kylvatten på det nedersta röret på kolonnen, sen går det från "kröken" genom kolonnen upp till produktkylaren och så kommer det "förbrukade" kylvattnet ut i slangen höst upp. Det är alltså de två "kapade" slangarna som är för kylvatten.

Den sista slangen (som går neråt) är den som spriten kommer genom.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Hjälp med brännare

Inlägg av Toffeln »

Kolla värmeelementet. Det ser ojordat ut. Byt det till ett som har jordning och se till så apparaten också blir jordad. kablaget ser rätt risigt ut så det kanske lönar sig att byta iallafall.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hjälp med brännare

Inlägg av latmasken »

Tycker det ser ut som det går en liten jordsladd till en kabelsko 5-6 cm bredvid elementet, men den ser ut att vara kortare än de andra (vilket ju är helt fel, jorden ska vara längst så den lossnar sist om man drar i kabeln).

Så elen borde göras om i alla fall.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Hjälp med brännare

Inlägg av Toffeln »

latmasken skrev:Tycker det ser ut som det går en liten jordsladd till en kabelsko 5-6 cm bredvid elementet, men den ser ut att vara kortare än de andra (vilket ju är helt fel, jorden ska vara längst så den lossnar sist om man drar i kabeln).

Så elen borde göras om i alla fall.
ångrade mig nu när jag granskade bilden. Det finns en jordkabel och den är längre än de andra. Men det skadar inte att byta kabeln mot en ny som man vet fungerar med rätt mm2. Det ser ut som den gamla är skarvad några gånger.
Paxter
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre jan 19, 2018 21:30

Re: Hjälp med brännare

Inlägg av Paxter »

Tack så mycket för all hjälp :)

Har köpt nya slangar iaf, så får se hur jag gör. Mest troligt byggs den om.
Elen var det första jag fixade för den var inte vacker ;)
Användarvisningsbild
Bryssko
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 27, 2016 19:12
Utrustning: LabMaster

Re: Hjälp med brännare

Inlägg av Bryssko »

Det är en Labmaster

Kör den ett par gånger så du får kläm på vad det är du håller på med
Bilagor
labmaster.jpg
labmaster.jpg (765.2 KiB) Visad 622 gånger
Mina föräldrar flyttade ofta när jag var liten, men jag lyckades alltid hitta dom igen!
Skriv svar

Återgå till "Labmaster"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster