Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kinabrännare, ventiler ?

Apparater som inte platsar i någon av de andra kategorierna.
Användarvisningsbild
tarzzz
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: mån mar 05, 2007 1:00

Kinabrännare, ventiler ?

Inlägg av tarzzz »

Hej.

Har köpt en "kinabrännare" enligt bild. Kan inte lista ut hur dom 2 ventilerna ska användas. Texten som står gör mig inte klokare.

Nån som kan begripa hur man ska använda dessa ? På andra bilder står "Fusel oil" bredvid dessa ventiler, alltså "finkelolja".

Tacksam för tips !

/tarzzz
dist.jpg
dist.jpg (399.56 KiB) Visad 807 gånger
Användarvisningsbild
tarzzz
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: mån mar 05, 2007 1:00

Re: Kinabrännare, ventiler ?

Inlägg av tarzzz »

Det var tydligen svårt att lista ut. 45 har tittat, men ingen vet ?

/tarzzz
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Kinabrännare, ventiler ?

Inlägg av Mrbsod »

Det blir ju svårare att klura ut när man inte ser den framför sig. Är det en refluxkylare i delen ovanför kokaren?

Är ventilen till kylvatten eller är del i direkt förbindelse med kokkärlet?

Min gissning är att det är något för att antingen separera heads/foreshoot eller reglera reflux.
Användarvisningsbild
tarzzz
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: mån mar 05, 2007 1:00

Re: Kinabrännare, ventiler ?

Inlägg av tarzzz »

Mrbsod skrev:Det blir ju svårare att klura ut när man inte ser den framför sig. Är det en refluxkylare i delen ovanför kokaren?

Är ventilen till kylvatten eller är del i direkt förbindelse med kokkärlet?

Min gissning är att det är något för att antingen separera heads/foreshoot eller reglera reflux.
Nej, det är bara ett tomt rör ovanför kokaren, som jag fyllt med skurbollar. Alltså inget vatten kan ledas till toppen på röret. Bägge ventilerna går direkt in i röret och har inget med kylvattnet att göra. Kylvattnet leds in/ut på cylindern (kylaren) till höger om kokaren. Syns små rör som sticker ut ur kylaren för vattenslangarna.

Dock har dom 2 ventilerna på röret uttag för slangar också. Men jag fattar inte vad dom har tänkt här.

/tarzzz
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kinabrännare, ventiler ?

Inlägg av latmasken »

Det är kanske det som är problemet: De har inte tänkt utan bara hittat på nåt.

Jag skulle aldrig ge mig på att köpa en brännare som jag inte vet hur den fungerar, om man inte vet hur den fungerar kan man ju inte köra den optimalt.
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Kinabrännare, ventiler ?

Inlägg av Mrbsod »

Håller med latmasken.

Men då är det ingen reflux att tala om, endast luftkylningen av röret upp. Oavsett hur du ställer ventilera kommer du inte få någon bra separation av heads från heart.

Kör med båda ventilerna stängda hela tiden. Du kan ju inte släppa ut etanolånga i rummet. De kanske slängde dit lite ventiler för att det skulle se snyggt ut.

Med tanke på designen (ingen kolonn, i princip ingen reflux) så lär du få kola produkten i alla fall.
Användarvisningsbild
tarzzz
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: mån mar 05, 2007 1:00

Re: Kinabrännare, ventiler ?

Inlägg av tarzzz »

Mrbsod skrev:Håller med latmasken.

Men då är det ingen reflux att tala om, endast luftkylningen av röret upp. Oavsett hur du ställer ventilera kommer du inte få någon bra separation av heads från heart.

Kör med båda ventilerna stängda hela tiden. Du kan ju inte släppa ut etanolånga i rummet. De kanske slängde dit lite ventiler för att det skulle se snyggt ut.

Med tanke på designen (ingen kolonn, i princip ingen reflux) så lär du få kola produkten i alla fall.
Japp, så är det. Jag kommer att köra med stängda och sen kola. Men ska under tiden fundera på hur/om man kan få på nån slags kylslinga uppe på toppen.

Tack för era svar !

/tarzzz
Turbogästen
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: sön mar 25, 2018 10:18

Re: Kinabrännare, ventiler ?

Inlägg av Turbogästen »

Har du kommit på hur den funkar än? Hur många procent får du ut? Behöver du rena? Funkar den överhuvudtaget? Dela gärna med dig av dina erfarenheter. Tror att många "sneglar" på kina brännare.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Kinabrännare, ventiler ?

Inlägg av Toffeln »

Jag är tjockstinn av allt godis i påsk och fundeear på några teoretiska ideer.
De 2 ventilerna på kolonnen, vad skulle hända om man satte ihop dessa med ett rör/slang och körde kylvatten igenom?
Kylaren, om man vänder den upp och ner och sätter en kylare efter den, vad skulle det resultera i?
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Kinabrännare, ventiler ?

Inlägg av Kabom »

Ser ut som en triclamp mellan kokare och överdel? Om så, skulle jag sätta dit en riktig kolonn med refluxkylare
Användarvisningsbild
Bryssko
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 27, 2016 19:12
Utrustning: LabMaster

Re: Kinabrännare, ventiler ?

Inlägg av Bryssko »

Tarzzz

Bra initiativ, kör på! Det bästa sättet att lära sig är att prova.

Kan vara så att det du har ovanför kokaren är en slags dephlegmator/kolonn. Det till höger är en produktkylare.

Kör på!

Kul
Mina föräldrar flyttade ofta när jag var liten, men jag lyckades alltid hitta dom igen!
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Kinabrännare, ventiler ?

Inlägg av Kusken »

Går väl inte att göra fel med den bruksanvisningen. Den är idiotsäker. :doh:
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Kinabrännare, ventiler ?

Inlägg av Kusken »

Du måste kolla vad som finns inne i kolonnen. Troligen någon sorts spiral, kanske en kylvattenbehållare som ska tömmas var tionde minut.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Kinabrännare, ventiler ?

Inlägg av Kusken »

Blir säkert en bra potstill, Men längre ska du nog inte sträcka dina förväntningar. Inget fel i det. Alla behöver en potstill. :D
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Skriv svar

Återgå till "Övriga apparater"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster