Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

styrning av elelement

Olika metoder för att reglera effekten på värmekällan.
göran2
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: fre sep 15, 2017 16:47

styrning av elelement

Inlägg av göran2 »

hej!

Är helt ny på det här men destillering. men har tänkt att bygga en apparatur. en kolonnbrännare med 55L tank och 3" i själva kolonnen. jag tänkte sätta dit ett 3fas 6kw värmeelement som jag vill kunna styra från 0-6000w med något slags vred (potentiometer), så som jänkarna kör. när jag letar runt på nätet verkar detta inte finnas i en 3fas lösning medans 1 fas lösnigar finns i överflöd, eller så förstår jag bara inte tillräckligt.

är det någon som har kunskap om detta och vill hjälpa mig?
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: styrning av elelement

Inlägg av Mrbsod »

Jag hade kört 2 reläer på två av elementen, och kört finreglering med den tredje elementet via ett ssvr relä. Då får man steglöst 0 till 6000w med rätt billiga komponenter.
göran2
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: fre sep 15, 2017 16:47

Re: styrning av elelement

Inlägg av göran2 »

jag förstår inte riktigt hur man kopplar då? eller rättare sagt hur man styr de två utan ssrv?
ursäkta om jag är dum men är inte helt på det klara i hur man bygger styrningar
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: styrning av elelement

Inlägg av Mrbsod »

De två elementen som ska gå som on off kopplar du ett lämpligt relä till, något som är godkänt för typ 250v 10 a. Reläets position styr du med en lämplig brytare, typ en lampknapp eller något annat. Genom lampknappen går ju bara strömmen för att dra reläets position.

Är man osäker så ska man nog inte hålla på med det. Svärfar skulle koppla in en billyft som gick på trefas, och han höll på att stryka med på kuppen.
göran2
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: fre sep 15, 2017 16:47

Re: styrning av elelement

Inlägg av göran2 »

jag vet att jag inte kanske borde hålla på med det, men jag har tyvärr få valmöjligheter till att få till en styrning på annat sätt.

men de två elementen blir väl bara on-off så där blir det väl inte någon direkt reglering?¨
vet du om man kan få fram något kopplingsschema på en liknande lösning så att jag förstår helt?
sen undrar jag när du skriver ett lämpligt relä med 250v räcker det när det gäller 3fas?

från början tänkte jag att man skulle kunna koppla ett 3fas ssr och sedan hitta någon potentiometer som klarar att reglera detta direkt, men där kanske jag var helt ute och cykla
göran2
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: fre sep 15, 2017 16:47

Re: styrning av elelement

Inlägg av göran2 »

en sådan här http://www.auberins.com/index.php?main_ ... cts_id=559
borde man väl kunna koppla in tre stycken ssr relä (1 till varje slinga) och köra allt via
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: styrning av elelement

Inlägg av latmasken »

Det är krångligare att få en helt steglös reglering över hela intervallet. Inte ens vår gamla elpanna har det, den har två fasta effektsteg på 3 och 6 kW och sen ett tyristorstyrt steg på 4 kW.

Men med 3 och 6 avslagna är det alltså steglöst mellan 0 och 4 kW.

Slår man på 3 kW så blir det steglöst mellan 3 och 7 kW.

Slår man på 6 kW så blir det steglöst mellan 5 och 10 kW.

Och slår man på bägge fasta stegen blir det steglöst mellan 9 och 13 kW.

Med ditt element blir det då typ 0-2, 2-4 och 4-6 kW beroende på hur många fasta steg du har inkopplade.


Du behöver heller inte steglöst över hela området, tvärtom. Den högsta effekten behöver du när du ska värma upp mäsken till kokpunkten, då kör du fullt ös på alla element. Sen när mäsken börjat koka får man dra ner ganska rejält.


Den produkten du länkar till verkar vara helt meningslös här, det är en temperaturregulator såvitt jag kan se och det är inget som behövs vid normal destillering.

Glöm allt som har med temperaturer att göra, vid destillering handlar i princip allt om effekt. (Utom refluxreglering, men där tittar man på hur mycket temperaturen förändrar sig, inte exakt vilken temperatur det är.)
göran2
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: fre sep 15, 2017 16:47

Re: styrning av elelement

Inlägg av göran2 »

Okej det låter ju väldigt praktiskt :) vet du om det går att få tag på något kopplingsschema till en sådan här lösning?
Användarvisningsbild
Hemmapularen
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: mån dec 07, 2009 18:39

Re: styrning av elelement

Inlägg av Hemmapularen »

Något kopplingsschema kan jag tyvärr inte bidra med,

men tips på komponenter torde ju bli en "vanlig" 3-fas kontaktor. pris från 200kr på elfa, samt 1st SSVR från ebay för ungefär samma peng. förslagsvis väljer du en på runt 5kw för att vara på säkra sidan.
samt lämplig "knapp" för att styra spolen på kontaktorn,

kopplingen du efterfrågar borde ju gå att googla sig fram till.

sök på kontaktorer, kontaktorstyrning, å scheman så finns det mycket spännande att förkovra sig i.

Tänker mig att du kör 2 faser över kontaktorn, och den tredje fasen över ssvr relät. utanför kontaktorn. dvs. fas-nolla.

Tänk bara på att välja en kontaktor som tål den effekt du avser belasta den med.
--------------------------------------------------------------
ÖÖh. Det här var ju roligt
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: styrning av elelement

Inlägg av Mrbsod »

göran2 skrev:Okej det låter ju väldigt praktiskt :) vet du om det går att få tag på något kopplingsschema till en sådan här lösning?
så här hade jag kopplat, med en sådan här (eller motsvarande ssvr) http://auberins.com/index.php?main_page ... cts_id=332

men koppla på egen risk, jag är ingen elektriker. Jag hade nog klämt i med 2.5 mm2 kablar, och lagt in överhettningsskydd också.
Bilagor
.
.
20170917_103019.jpg (693.72 KiB) Visad 1591 gånger
Användarvisningsbild
Hemmapularen
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: mån dec 07, 2009 18:39

Re: styrning av elelement

Inlägg av Hemmapularen »

Jag förstår inte varför du envisas med 1 poliga relän, när det finns 2 och 3 poliga kontaktorer, som både är billigare och enklare. Mrbsod

Här nedan ser du en schematisk bild på en kontaktor,

koppla då in L1 och L2 på plint 1 och 3.

plint 2 och 4 går till elstavarna.

Nollan kopplas på A2, och manöver kopplas på A1 230v~ via en brytare

Jord och nolla kopplas separat till elstavarna och chassie el dyl.

koppla sedan in din SSR eller SSVR fristående som MRBsod föreslår

Glömde nämna att du måste kolla på kontaktorn som du tänkt använda att den har 230 AC på spolen. dvs fyrkanten mellan A1 och A2
Bilagor
73433.jpg
73433.jpg (28.56 KiB) Visad 1591 gånger
--------------------------------------------------------------
ÖÖh. Det här var ju roligt
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: styrning av elelement

Inlägg av Mrbsod »

Huruvida det ska vara separata kontaktorer eller en med flera poler hänger väl på vilken funktion man vill uppnå. Om du har en kontaktor som styr två av elementen, så blir ju dessa antingen 0 eller 4000w, beroende på kontaktorns läge. Inget vidare finlir. Har man två oberoende kontaktorer har man ju valet 0, 2 eller 4kw, plus finlir med ssvr.

Hade funkat bra att ha för uppkoket, men ska man då köra med bara ssvr under själva koket tror jag effekten blir för låg för en 3", och 4kw kanske är i högsta laget?

Sen tänkte jag inte ens på pengarna, tänkte på funktion. En kontaktor kostar inte så mycket heller om man köper på rätt ställe.
göran2
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: fre sep 15, 2017 16:47

Re: styrning av elelement

Inlägg av göran2 »

tack för alla svar. men borde man inte kunna köra 3fas ssr istället?
http://www.auberins.com/index.php?main_ ... cts_id=444
kopplad till ett sådant
http://www.auberins.com/index.php?main_ ... cts_id=331
och sedan vidare till elementet. då borde man ju få styrning på hela effekten samtidigt utan att behöva köra stegvis ?
göran2
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: fre sep 15, 2017 16:47

Re: styrning av elelement

Inlägg av göran2 »

Alternativt köra 3st ssr (1 till varje fas) som körs via regulator?
Användarvisningsbild
Hemmapularen
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: mån dec 07, 2009 18:39

Re: styrning av elelement

Inlägg av Hemmapularen »

Det kan säkert funka

Men jag inbillar(tror) mig att det finns risk att du får stötkokning i ditt system med dom där grejorna då du bara styr 0 eller 6kw via SSR som du angett.

regulatorn skickar ju bara en signal att den behöver mera värme, och med 6kw på ca 50l så blir det inte många sekunder den behöver pulsa.

Det vore isf. mera lämpligt att köpa en 3-fas SSVR på en gång, (frågan har varit avhandlad tidigare på forumet) Det finns 3-fas SSVR men dom kostar lite mera.
--------------------------------------------------------------
ÖÖh. Det här var ju roligt
Skriv svar

Återgå till "Effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster