Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Någon som gjort akvavitessenser i ginbasket??

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Någon som gjort akvavitessenser i ginbasket??

Inlägg av Kusken »

Hallå ! Fick ju till en ginbasket för ett tag sedan. Blev helt ok gin på första försöket. Men har funderat på att fylla korgen med kummin och köra fram en kraftig essens. Och sen likadant med fänkål och anis och kanske något annat. Tänkte mig en halvliter koncentrat av vardera som sen kan doseras med pipett för att få fram en skaplig akvavit. Är det någon som provat och vill dela med sig av sin kunskap ?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Någon som gjort akvavitessenser i ginbasket??

Inlägg av jokkman »

Kusken skrev:Hallå ! Fick ju till en ginbasket för ett tag sedan. Blev helt ok gin på första försöket. Men har funderat på att fylla korgen med kummin och köra fram en kraftig essens. Och sen likadant med fänkål och anis och kanske något annat. Tänkte mig en halvliter koncentrat av vardera som sen kan doseras med pipett för att få fram en skaplig akvavit. Är det någon som provat och vill dela med sig av sin kunskap ?
Roligt med lite folk som är intresserad av smaksatt :D

Har själv kört med ginbasket ett par år, gjort mestadels gin och smaksatt vodka ex apelsin/citron/lime mm.
Tycker personligen inte det är värt att sätta upp hela riggen för att göra essens, skulle i så fall göra en enklare essensbrännare just för detta ändamål.

Det man kanske kan göra är att köra "halvsatser/mindre satser" i vanliga brännaren och överdosera kryddningen kanske x2. Man kanske får för mycket produkt av detta ändå? Min tanken var att det skulle vara spädbart med neutralt ca 50/50. Mer att förvara än essens men tror det blir lättare att göra så i en fullstor apparat.

något annat om ginbasket...
Något som blir gott (enligt mina smaklökar) är att blanda gin och citron/lime vodka, ca 1dl citron/lime vodka till en hela gin. Du får som färdig gin med citron/lime på flaska :-)

Hur ser ditt gin recept ut?
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Någon som gjort akvavitessenser i ginbasket??

Inlägg av Kusken »

Hade enbär, fänkål,earl gray te, citron och limeskal, anis, mandel och gurka.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Någon som gjort akvavitessenser i ginbasket??

Inlägg av Swedish Pride »

de som gör essence brukar ladda en mini pot med alla kryddor å renat, å köra på så sätt.

själv har jag bara gjort två gins, båda går ner ok.

http://w.homedistiller.org/forum/viewto ... 14&t=48594
http://www.coppercustomstillcomponents. ... f=42&t=689

annars så e det virre som gäller
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster