Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Enkel "parrot"

Allmänna diskussioner kring hembränning.
Talesin
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön maj 17, 2015 19:29
Utrustning: plastbrännare

Enkel "parrot"

Inlägg av Talesin »

Tittat på ritningar ang s.k. parrots och planerat vad jag så småningom ska bygga. Men häromdan fick jag en snilleblixt när jag strippade och svängde ihop en tillfällig lösning som jag vill delge. Den är säkert inte lika exakt som en välbyggd parrot men att använda som riktmärke vid "cuts" kan den kanske duga?

Använde den stora tratten vid kolningen med glasröret som följde med alkomätaren. 4 långa skruvar med huvudena upp och balansera allt i tratten, viola!
Bilagor
quickparrot.jpg
quickparrot.jpg (119.06 KiB) Visad 355 gånger
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Enkel "parrot"

Inlägg av temp_wricko »

Snyggt jobbat MacGyver!

Problemet jag ser är att du inte får något större utbyte av vätska då du både fyller på och tappar ur i toppen. En parrot har flöde igenom sig för att se till att det hela tiden sker ett utbyte av vätskan som mäts.
/Wricko
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enkel "parrot"

Inlägg av latmasken »

Det skulle ju kunna lösas med en till liten tratt och ett sugrör eller nåt (som får plats bredvid hydrometerns klump).
Talesin
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön maj 17, 2015 19:29
Utrustning: plastbrännare

Re: Enkel "parrot"

Inlägg av Talesin »

Japp är medveten om begränsat genomflöde. Körde den bara med vanlig sprit för att se hur det funkade och trots "toppmatning" var den tillräckligt exakt för att iaf bestämma när det var dags att byta dunken för tails. Kommer att löda mig en riktig parrot men det var kul att testa.
Bilagor
par02.jpg
par02.jpg (89.9 KiB) Visad 308 gånger
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster