Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Olika metoder för att reglera effekten på värmekällan.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av latmasken »

I tillägg till vad andra skrivit: Kina-grejer är ofta överdrivet specade. De skriver att den klarar 5 kW men då måste man antagligen montera en extra kylfläns och fläkt, för annars brinner den sönder.

Dessutom så är kina-grejerna antagligen väldigt dåligt avstörda, en vanlig dimmer ger rejält med störningar. Det finns alltså risk att man stör ut både Wifi, mobiltelefoni, trådlösa telefoner och t.o.m. TV-mottagning.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av Swedish Pride »

latmasken skrev:I tillägg till vad andra skrivit: Kina-grejer är ofta överdrivet specade. De skriver att den klarar 5 kW men då måste man antagligen montera en extra kylfläns och fläkt, för annars brinner den sönder.

Dessutom så är kina-grejerna antagligen väldigt dåligt avstörda, en vanlig dimmer ger rejält med störningar. Det finns alltså risk att man stör ut både Wifi, mobiltelefoni, trådlösa telefoner och t.o.m. TV-mottagning.

japp, därför jag kör med 10k SCR men bara med 5k elpatron och pc fläkt med
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av Kusken »

Jag tackar för tipsen ! Ska se till och beställa hem en och prova. Om jag tolkar er rätt bör jag nog gå på en för +500w för att ha lite marginaler för att dimma min patron på 2500w. Får väl se hur varm den blir och ev montera fläkt.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av Kusken »

Menar naturligtvis 5000w
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av Kusken »

Har nu beställt en som ska klara 10000w, den har skyddshölje och en inbyggd fläkt. Kostade 18 USD.
Ser ut som den bara har två kopplingsplintar för ström in och två för ström ut. ser likadant ut på alla jag tittade på. Hur gör man med jorden? Ska man bara ansluta den någonstans på höljet eller? Eller bara låta den gå förbi direkt till patronen? Men då blir ju dimmern ojordad. Hur har ni gjort?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
bamse70
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jan 16, 2013 15:40

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av bamse70 »

MRWELDER skrev: https://www.aliexpress.com/item/High-Power-Electronic-Voltage-Regulator-Switch-5000W-AC-220V-Regulator-SCR-Dimming-Thermostat-Aluminum-Alloy-Cooling/32360456469.html

ser man ju invändigt hur dom skiter i att isolera kablarna m,m kina vet ej vad säkerhet är och storlek på kablar för säkerhet

https://www.aliexpress.com/item/AC-220V ... 17a0ef47cf


2 -2,5 kw skulle jag köra på med en liten fläkt
Ska den inte va jordad på något sätt eller ser jag så illa
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av Kusken »

Var skulle jorden vara menar du?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
bamse70
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jan 16, 2013 15:40

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av bamse70 »

[quote="Kusken"]Var skulle jorden vara menar du?

Jag hade en liknade å jag har jordfelsbrytare i huset som inte tyckte om den. Gick till en granne som inte har det å där fungerar den helt okej :screwy:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av latmasken »

Kusken skrev:Var skulle jorden vara menar du?
Det är väl just det som är problemet, den har ingen anslutning för jord, stor risk att hela rasket blir spänningsförande.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av Kusken »

Men om den inte har jordanslutning, borde det inte funka att ansluta jordkablen till höljet på någon lämplig plats ?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av latmasken »

Borde och borde, det är svårt att veta. Man vet ju inte hur bra kontakt det är mellan delarna eller hur det ser ut inuti. Den där är uppenbarligen byggd av nån som inte är det minsta insatt i elsäkerhet.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av Kusken »

"Friskt kopplat hälften brunnit"
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av latmasken »

Mycket såna där kina-grejer är gjorda för att se snygga ut på utsidan, men är värsta skräpet inuti.

På utsidan ser de oftast ut som nån dyrare produkt (som de alltså försöker plagiera), men inuti ser det helt annorlunda ut.

Läste om nån som hade köpt en skruvdragare, när han öppnade den så var motorn typ en sån som brukar sitta i leksaker. Det var mest tomt inuti ytterhöljet.

Antagligen är det så att kinesen har nån kontakt som jobbar på fabriken där höljena tillverkas, så de köper loss såna och stoppar sen in billigt skit och försöker lura i folk att det är originalprodukten.
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av MRWELDER »

latmasken skrev:Mycket såna där kina-grejer är gjorda för att se snygga ut på utsidan, men är värsta skräpet inuti.

På utsidan ser de oftast ut som nån dyrare produkt (som de alltså försöker plagiera), men inuti ser det helt annorlunda ut.

Läste om nån som hade köpt en skruvdragare, när han öppnade den så var motorn typ en sån som brukar sitta i leksaker. Det var mest tomt inuti ytterhöljet.

Antagligen är det så att kinesen har nån kontakt som jobbar på fabriken där höljena tillverkas, så de köper loss såna och stoppar sen in billigt skit och försöker lura i folk att det är originalprodukten.

hehehe nu håller jag med dig ;) :thumbup: :thumbup: :thumbup:
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av MRWELDER »

latmasken skrev:Borde och borde, det är svårt att veta. Man vet ju inte hur bra kontakt det är mellan delarna eller hur det ser ut inuti. Den där är uppenbarligen byggd av nån som inte är det minsta insatt i elsäkerhet.

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Skriv svar

Återgå till "Effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster