Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Olika metoder för att reglera effekten på värmekällan.
bamse70
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jan 16, 2013 15:40

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av bamse70 »

Jag frågade på jobbet å jag visade även bilder på dom å dom bara skrattade å dom sa är du inte rädd om livet så köp å prova. Nu sa jag ju inte va jag skulle ha dom till men motsvarande pris i sverige är lite mer än 1200kr om du ska va säker på att den håller.
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av MRWELDER »

1500-2000 så har man en säker

Mina kostar 1500 som jag sätter ihop
bamse70
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jan 16, 2013 15:40

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av bamse70 »

MRWELDER skrev:1500-2000 så har man en säker

Mina kostar 1500 som jag sätter ihop
Det är det nog värt den vi hittade kostade 1200kr plus moms så det stämer nog ganska bra
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av MRWELDER »

bamse70 skrev:
MRWELDER skrev:1500-2000 så har man en säker

Mina kostar 1500 som jag sätter ihop
Det är det nog värt den vi hittade kostade 1200kr plus moms så det stämer nog ganska bra

:thumbup:
bamse70
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jan 16, 2013 15:40

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av bamse70 »

Det är bättre å billigare å köpa en kokplatta å bygga om som är steglös. Går på 2-300kr finns på jula.se
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av latmasken »

De kokplattor som finns och är "steglösa" har väldigt sällan en steglös effektreglering utan använder en termostat.

Och en kokplatta är ju heller inte lika bra som ett element in i kokkärlet, plattan överför värmen sämre till mäsken. Jämför "kastrull på spisen" med en vattenkokare.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av Swedish Pride »

Vet into om allt gjort i Kina e skit, de mesta du köper kommer från kina, bara att när man handlar ebay eller aliexpress så utesluter man mellanhanden.

Jag köpte mitt reglage på aliexpress, 10kw, kör 5000W, funkar utmärkt, jordade höljet.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av latmasken »

Det är möjligt att man utesluter mellanhanden, men det är den mellanhanden som ser till att produkterna uppfyller gällande regler och föreskrifter och är säkra för människor och omgivning.

Om du köper en produkt direkt från aliexpress och den orsakar att ett hus brinner ner så får du inte ett öre på försäkringen och dessutom kan du inte stämma den kinesiska leverantören (eftersom det blir du som räknas som importör till EU och får hela ansvaret för produkten, kinensen omfattas inte av den europeiska produktansvarslagstiftningen). Det blir du som får stå för fiolerna.
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av MRWELDER »

latmasken skrev:Det är möjligt att man utesluter mellanhanden, men det är den mellanhanden som ser till att produkterna uppfyller gällande regler och föreskrifter och är säkra för människor och omgivning.

Om du köper en produkt direkt från aliexpress och den orsakar att ett hus brinner ner så får du inte ett öre på försäkringen och dessutom kan du inte stämma den kinesiska leverantören (eftersom det blir du som räknas som importör till EU och får hela ansvaret för produkten, kinensen omfattas inte av den europeiska produktansvarslagstiftningen). Det blir du som får stå för fiolerna.

:wink: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av Kusken »

Tror inte det är några problem, det är väl bara att vänta och se. Säkert samma grejor som säljs i sverige. Kostar dom 1200 kr i Sverige, så har nån importerat dom från Kina och betalat en hundring.
Nu beställde jag inte den billigaste utan en av dom dyrare, så jag tror att jag uteslutit en del felkällor. Kommer att jorda höljet, det är det som jordkabeln är till för. Om huset brinner ner är det nog svårare att förklara destillationsutrustningen än att jag styr den med en kinesisk regulator! Är inte speciellt orolig dock.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av latmasken »

Nja, det är nog snarare så att nån i Sverige har bestämt hur de ska tillverkas, och sen låter nån i Kina göra det. Och har inspektörer på plats som kollar att det inte fuskas.

Men om den kinesiska fabriken börjar tillverka själva och kränga på aliexpress så kan de ju strunta i kvaliten, det är ju ingen som kollar den.

Jag har varit inblandad i CE-märkning av elektriska produkter och vet hur mycket tester som först behövs för att veta att konstruktionen är säker, och sen hur mycket kontroller som behövs vid tillverkningen för att se till att de tillverkade exemplaren är likadana som det exemplar som klarade testerna.
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av MRWELDER »

https://www.youtube.com/watch?v=WuB_oFnZguY

men man kan inte snöa in på CE märkning och tro att OJ detta är en bra sak bara för att den är märkt så
kvalite och CE märkt är 2 olika saker bara titta på ikea och biltema hur mkt dom får ta tillbaka

Kvalite KOSTAR så är det bara :wink: Titta på dagens hem REC förstärkare och gemför dom med dom gamla så är det som natt och dag

Exempel på kvalite och dagens jävla skrot

http://www.rehifi.se/arkivet/luxman-pd-350

435a och 430
hade jag förut och låter superb ,, kan OMÖJLIGEN gemföra med dagens skit ,, jo om man är uppe i 15-20000 kr klassen

https://www.youtube.com/watch?v=rWe9c10QvVk

https://www.youtube.com/watch?v=IHXvb3Bujzs
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av Swedish Pride »

latmasken skrev:Det är möjligt att man utesluter mellanhanden, men det är den mellanhanden som ser till att produkterna uppfyller gällande regler och föreskrifter och är säkra för människor och omgivning.

Om du köper en produkt direkt från aliexpress och den orsakar att ett hus brinner ner så får du inte ett öre på försäkringen och dessutom kan du inte stämma den kinesiska leverantören (eftersom det blir du som räknas som importör till EU och får hela ansvaret för produkten, kinensen omfattas inte av den europeiska produktansvarslagstiftningen). Det blir du som får stå för fiolerna.
nja, om det har varit för att bränna hemma så lär du inte få ut ett öre i vilket fall, spelar ingen roll hur grym din dimmer e.

För övrigt så e de folk i andra forum so har precis den dimmern och kört med i åratal utan probs, men det e klart att man ska känna sig säker själv i sin utrustning.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av latmasken »

MRWELDER skrev: men man kan inte snöa in på CE märkning och tro att OJ detta är en bra sak bara för att den är märkt så
kvalite och CE märkt är 2 olika saker bara titta på ikea och biltema hur mycket dom får ta tillbaka
Jo, CE-märkningen handlar ju bara om att produkten inte får vara farlig för människor eller omgivning, sen att den kanske funkar skitdåligt är en annan femma.

Men det betyder ju att om en produkt ska vara både säker OCH ha bra kvalitet så kostar det ännu mer.

Många grejer på aliexpress får man ju känslan av att de kostar mindre än vad komponenterna inuti borde kosta, då har ju nån antingen jobbat helt gratis med att tillverka grejerna (inte så sannolikt) eller så har man fuskat med billigare komponenter.


Om en CE-märkt produkt orsakar skador på människor eller egendom så är tillverkaren (eller importören) skadeståndsskyldig.

Läs gärna produktansvarslagen.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19920018.htm
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Triac (dimmer) som klarar 5000 W från kina.

Inlägg av Kusken »

Nu tycker jag ni låter som ett gäng kärringar!! Ta på er klänningen fegisar. Lite ström ska väl en karl tåla.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Skriv svar

Återgå till "Effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster