Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

El till datorfläkt

Allmänna diskussioner kring hembränning.
Användarvisningsbild
Bryggare2
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons dec 14, 2005 1:00

El till datorfläkt

Inlägg av Bryggare2 »

Hej

Ska fästa en datorfläkt med kylflens på en effektregulator från elfa. Frågan jag har är hur kopplar jag el till den?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: El till datorfläkt

Inlägg av latmasken »

Det beror på vad fläkten vill ha för el.

De flesta datorfläktar är för 5 eller 12 V. Är det 5 V borde den gå att driva från valfri USB-laddare, är det 12 V blir det kanske svårare att hitta nåt enkelt att driva med utan då måste du köpa.

Det FINNS också fläktar som går direkt på 230 V men såna sitter normalt inte i datorer idag (möjligen i strömförsörjningar).
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: El till datorfläkt

Inlägg av Mr_President »

Du kan koppla lägre spänning än märkspänning. Om fläkten är 12v kan du koppla 5v eller 7v osv, kommer bara gå långsammare (och låta mindre).
Användarvisningsbild
Bryggare2
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons dec 14, 2005 1:00

Re: El till datorfläkt

Inlägg av Bryggare2 »

Okej. Kollade nu på netonnet och hittade den här: https://www.netonnet.se/art/komponenter ... 6314.9163/

Men det står inte vad det är för vatt på den. Ngn som kan tipsa om en fläkt på Dustin eller Net on net som är 5 v?

Är det i så fall bara att löda på kontakterna till usbladdaren?

EDIT

Kollat lite nu och de flästa är på 12 vatt. Hur kopplar jag in en 12 Vatt?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: El till datorfläkt

Inlägg av latmasken »

Det är skillnad på Watt (W) och Volt (V)...
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: El till datorfläkt

Inlägg av temp_wricko »

Köp du den fläkten om du tycker den passar kylflänsen bra. Som strömkälla är något som denna bra då kan du ställa hastigheten lite som du vill. http://www.clasohlson.com/se/Batterieli ... -W/36-4447
/Wricko
Användarvisningsbild
Bryggare2
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons dec 14, 2005 1:00

Re: El till datorfläkt

Inlägg av Bryggare2 »

Köpte den strömkällan från clas olsons föregående talare rekommenderade. Men det är ju tre stycken sladdar från fläkten och bara två från strömkällan. Hur kopplar jag ihop dem? Tacksam för svar.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster