Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Enklaste sättet att bli av med finkel

Allmänna diskussioner kring hembränning.
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av Blådåren »

Eftersom skribenten är mest aktiv inom plastbrännare och vattendestillator , så kan nog förekomsten av finkel i drycken förklaras rätt enkelt !.

Låt denna kille vidareutveckla sej inom hobbyn , så blir detta ännu en hobbykille av mått !!.

"longjohnsilver" !!.
Vill inte alls rekommendera en bok som är från stenåldern , där labmaster framställs som "state of the art" , idag är den att betrakta som en "stripper" ..
Vill du förkovra dej djupare i ämnet så rekommenderar jag denna ..
http://www.amphora-society.com/Designin ... u_p_3.html

Nya kunskaper och med rätt manick är finkel , kol och baksmälla endast ett minne från förr !! :P
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av longjohnsilver »

Eeeh, :screwy:
Flerpen skrev:
longjohnsilver skrev:Haha, prova att klämma en glasflaska på mitten då :doh:
Flerpen skrev:Sen så skulle jag inte rekommendera att förvara starksprit i PET-flaskor

Haha, prova att lösa upp en glasflaska med sprit.
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av longjohnsilver »

Allt är rent. Jag kör i vattendestillator till ca 80% och blandar sedan ut till 45%, sedan kör jag detta sättet för att bli av med finkeloljan :D
latmasken skrev:Som jag skrev, troligen är det föroreningar från din apparat. Vad kör du för apparat? Hur brukar du göra rent den?

Och slut kalla det finkelolja, det är ingen olja så det blir bara fånigt att hålla fast vid ett begrepp som är från tiden innan man fattade vad det var som smakade skit.
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av longjohnsilver »

Jo det finns en massa avancerade sätt att göra hembränt på, men jag är inte fanatisk nog att börja svetsa och löda och kola och bla bla bla...så jag fortsätter med min light variant som fungerar jättebra :D Ni vågar bara inte testa min variant eftersom ni ödslat en massa tid på onödigt trams :lol:
Blådåren skrev:Eftersom skribenten är mest aktiv inom plastbrännare och vattendestillator , så kan nog förekomsten av finkel i drycken förklaras rätt enkelt !.

Låt denna kille vidareutveckla sej inom hobbyn , så blir detta ännu en hobbykille av mått !!.

"longjohnsilver" !!.
Vill inte alls rekommendera en bok som är från stenåldern , där labmaster framställs som "state of the art" , idag är den att betrakta som en "stripper" ..
Vill du förkovra dej djupare i ämnet så rekommenderar jag denna ..
http://www.amphora-society.com/Designin ... u_p_3.html

Nya kunskaper och med rätt manick är finkel , kol och baksmälla endast ett minne från förr !! :P
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av latmasken »

longjohnsilver skrev:Allt är rent. Jag kör i vattendestillator till ca 80% och blandar sedan ut till 45%, sedan kör jag detta sättet för att bli av med finkeloljan :D
Hur vet du att allt är rent? Hur vet du t.ex. att vattendestillatorns rör inte har nån beläggning som löses upp av alkoholångorna?

Det är fysikaliskt och kemiskt omöjligt att bli av med finkel på det där viset.
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av longjohnsilver »

Jo allt är rent och nej just det och det är därför jag avlägsnar finkeln med metoden jag beskriver i trådstarten
latmasken skrev:
longjohnsilver skrev:Allt är rent. Jag kör i vattendestillator till ca 80% och blandar sedan ut till 45%, sedan kör jag detta sättet för att bli av med finkeloljan :D
Hur vet du att allt är rent? Hur vet du t.ex. att vattendestillatorns rör inte har nån beläggning som löses upp av alkoholångorna?

Det är fysikaliskt och kemiskt omöjligt att bli av med finkel på det där viset.
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av Blådåren »

Seriöst !?. kör du i en vattendestillator , till långt under gränsen för azeotrop, blandar med vatten till 45%., och "skvätter" av hinnan som blir.

Och sedan dricker och är nöjd ???..
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av longjohnsilver »

Jag destillerar 20-25 l mäsk i omgångar sedan destillerar jag en gång till och det blir ca 80%, blandar sedan med vatten. Sedan kyl och skvätter av.
Prova själv och se vad du tycker...
annars STFU
:)
Blådåren skrev:Seriöst !?. kör du i en vattendestillator , till långt under gränsen för azeotrop, blandar med vatten till 45%., och "skvätter" av hinnan som blir.

Och sedan dricker och är nöjd ???..
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av latmasken »

Det är den som påstår att något fungerar som har bevisbördan.

Annars kan jag tipsa om att sila spriten genom en gummikyckling. Tar bort precis allt finkel.
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av longjohnsilver »

Jag påstår ingenting annat än att detta sättet fungerar för mig och behöver inte bevisa någonting.
Om du och andra nördar här inte vill prova mitt sätt så slipper ni,
men innan ni gör det så ska ni inte gnälla.
latmasken skrev:Det är den som påstår att något fungerar som har bevisbördan.

Annars kan jag tipsa om att sila spriten genom en gummikyckling. Tar bort precis allt finkel.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av latmasken »

Vi gnäller inte, vi ifrågasätter bara, eftersom det inte finns nån förklaring till varför det skulle fungera.

Det handlar om grundläggande vetenskaplig systematik: Det räcker inte korrelation, man behöver påvisa en mekanism också.

Jag tänker fortsätta sila mitt genom en gummikyckling.
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av Blådåren »

TREVLIG TON ! .

Här diskuterar vi sansat och lugnt , även om vi har olika erfarenheter av hobbyn !!.

"STFU" och liknande påhopp hoppar vi över fortsättningsvis !.
Du (Longjohnsilver) får nog finna dej i att bli lite ifrågasatt när du kommer med påståenden som härrör ur en 40 år gammal bok,
Och dessutom hävdar att det är "din metod" ...

MVH
blådåren
Moderator
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av longjohnsilver »

Kände inte till den där boken, sättet som jag delade med mig av här har jag improviserat mig fram till efter tips som jag hört för länge sedan. Blir irriterad av att bli ifrågasatt av personer som inte ens vill testa själva :roll: Skulle själv aldrig börja ifrågasätta något som jag inte har egen erfarenhet av.
Blådåren skrev:TREVLIG TON ! .

Här diskuterar vi sansat och lugnt , även om vi har olika erfarenheter av hobbyn !!.

"STFU" och liknande påhopp hoppar vi över fortsättningsvis !.
Du (Longjohnsilver) får nog finna dej i att bli lite ifrågasatt när du kommer med påståenden som härrör ur en 40 år gammal bok,
Och dessutom hävdar att det är "din metod" ...

MVH
blådåren
Moderator
chpe21
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis jul 05, 2011 22:59

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av chpe21 »

Var kan man köpa gummikycklingar ?
//C
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enklaste sättet att bli av med finkel

Inlägg av latmasken »

longjohnsilver skrev:Blir irriterad av att bli ifrågasatt av personer som inte ens vill testa själva
Och jag blir lite konfunderat av personer som talar om att något kan fungera, när det inte finns nån vetenskaplig grund till att det skulle fungera.

Varför krånglar folk med aktivt kol om det hjälper precis lika bra att hälla det i PET-flaskor och sen ta bort det översta?

Är det alla som använder aktivt kol som blivit grundlurade eller är det du som blivit det?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster