Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Utfällningar i spriten

Allmänna diskussioner kring hembränning.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Utfällningar i spriten

Inlägg av bonkeman »

Jag har ett par gånger stött på problem med utfällningar i spriten när den har fått stå några veckor. De blir som små vita tussar som flyter omkring om man skakar flaskan. Det faller ner till botten annars. Ungefär som en sådan snöglob man har som prydnad till jul, fast inte fullt så illa :)

Vad kan detta bero på? Det har inte med min apparatur att göra, det vet jag. Jag har använt olika metoder och fått samma problem. Det enda jag kan ringa in är faktiskt kolet. Detta har bara hänt med PGW's egna kol. De gångerna jag har använt detta har spriten fått en skarpare smak men har ändå varit OK. Det skall tilläggas att jag också har slutat att skölja och rengöra mitt kol enligt PDF'en och det kanske är här skon klämmer? Jag har bara kört vatten genom kolanläggningen istället för att rengöra på riktigt. Kan det finnas nåt skit i kolet som efter en tid fälls ut?

Nästa omgång, långt i framtiden, ska jag återgå till mitt ursprungsrecept. Prestiges egna kol (0,42-0,85) och dessutom rengöra det ordentligt innan. Men är det någon annan som har fått liknande fenomen? Eller har spriten tagit slut innan :wink:
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Utfällningar i spriten

Inlägg av Andy »

Jag tror att det kan ha att göra med hur "hårt" vatten du har.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenh%C3%A5rdhet
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Utfällningar i spriten

Inlägg av Mr_President »

Jag får oxså vit utfällning om jag spär med (hårt) brunnsvatten. Nu använder jag Konsums bordsvatten.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Utfällningar i spriten

Inlägg av bonkeman »

Har för mig att jag för länge sedan också fått utfällningar när jag spätt ut spriten efter kolning. Detta kan jag förstå, men det borde ju inte ske när utspädningen sker innan kolningen?

Hur som helst, nästa gång blir det riktigt finlir med kolningen så får vi se hur det går. Jag får helt enkelt acceptera att slabba med blött kol åter igen. Detta gjorde jag alltid i början av min karriär och det var också då jag fick bäst resultat. Jag pysslar i princip med detta en gång om året så det gör inget att det tar lite extra tid.
qvistus
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor jul 17, 2008 20:12

Re: Utfällningar i spriten

Inlägg av qvistus »

Tror du kan släppa det där med kolet, sedan jag slutade spä med kranvatten och började köra på köpevatten har jag aldrig haft problem med utfällning. (Hade detta problem några gånger)

/Qvistus
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Utfällningar i spriten

Inlägg av bonkeman »

Fast grejen är att jag inte spär ut. Jag kör min lilla apparat tills jag har rätt % på grejerna, sen kolar jag. Alltså är det rent destillat jag häller i min kolningsmackapär.
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Utfällningar i spriten

Inlägg av Mr_President »

Inte för att det svarar på vad fällningen är men ett sätt att komma runt problemet vore kanske att du låter spriten stå i en stor "bunke" efter kolning. Sedan tappa på flaska utan att ta med fällningen.

Jag låtar alltid min sprit stå på rostfritt kärl i några veckor där jag luftar den några gånger då och då med diffusionssten. Kan bli lite fällningar, framför allt när jag körde min 2" kopparkolonn (iofs mörka fällningar). Jag kolar samtidigt statiskt om det är sprit som skall kolas.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Utfällningar i spriten

Inlägg av Flerpen »

När man plockar ut produkt tills sent i kokningen och dom låga procenten så kommer det med en del orenheter, spriten kan bli dimmig, få oljiga fällningar och liknande så problemet är nog att du tar för breda cuts.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Utfällningar i spriten

Inlägg av bonkeman »

Flerpen skrev:När man plockar ut produkt tills sent i kokningen och dom låga procenten så kommer det med en del orenheter, spriten kan bli dimmig, få oljiga fällningar och liknande så problemet är nog att du tar för breda cuts.
Så skulle det kunna vara. Jag brukar köra tills jag har en vettig total procent på slutprodukten. Det innebär att det sista jag krämar ur är ganska låg procent och innehåller mycket skit. Kanske ska jag bryta tidigare och spä ut med vatten till rätt procent även om det innebär lite mindre slutprodukt.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Utfällningar i spriten

Inlägg av Flerpen »

Det tycker jag att du ska göra. Smakar bättre då med.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster