Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

PID

Allmänna diskussioner kring hembränning.
heden
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: ons maj 15, 2013 21:03

Re: PID

Inlägg av heden »

Vet du om det sitter en triac i den?
Användarvisningsbild
slatt
Alginatmoderator
Inlägg: 677
Blev medlem: sön nov 16, 2008 23:04

Re: PID

Inlägg av slatt »

Jag har min ssr utanför den styrs av pulser från PIDen dvs startar utan pulser
men ju närmare setvärdet man kommer ju mer pulser får man.
Det är ju det som är avsikten med proportionell reglering alltså
motsatsen till on/off reglering.
heden
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: ons maj 15, 2013 21:03

Re: PID

Inlägg av heden »

Precis. Men när du startar så kommer ju PIDen vilja ösa på för fullt för att det är så långt ifrån setvärdet. Och i och med att sonden ligger utanför badet så kommer den få fortsätta ösa på för fullt. Alltså blir ju den proportionella/derivativa/integrativa styrningen irrelevant, i och med att den bara kör på för fullt och aldrig närmar sig setvärdet.

Så, om du då begränsar uteffekten till 50% så får du väl helt enkelt en apparat som står och switchar på och av strömmen, och kommer fortsätta göra det utan förändring?

Eller så missförstår jag dig totalt, sorry i så fall.
MRTIGMASTER
Bryggmästare
Inlägg: 826
Blev medlem: ons apr 16, 2008 4:30
Kontakt:

Re: PID

Inlägg av MRTIGMASTER »

det borde ju funka så som du säger slatten,, hmmmm detta var intressant
kolla om detta funkar med en simpel watt mätare

skissat lite på hur jag menar
exemple-914.JPG

PS : Heden vet ej om det sitter det i denna,, skall kolla senare
heden
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: ons maj 15, 2013 21:03

Re: PID

Inlägg av heden »

Tveksam till om wattmätare kommer funka, men det beror kanske på frekvensen som PIDen slår av och på med. För vi pratar ju om genomsnittseffekt, i praktiken blir det ju full effekt, och sedan noll effekt under olika tidsperioder. Är det tillräckligt hög frekvens kanske mätaren visar ett genomsnittsvärde, annars tror jag bara den kommer hoppa upp och ner.

heden
MRTIGMASTER
Bryggmästare
Inlägg: 826
Blev medlem: ons apr 16, 2008 4:30
Kontakt:

Re: PID

Inlägg av MRTIGMASTER »

okej detta med el är inte min grej , men vet lite m det,, men om man får ner frek/hz med piden så borde det ju funka som en dimmer eller hur?
heden
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: ons maj 15, 2013 21:03

Re: PID

Inlägg av heden »

Jag är inte heller någon expert, men jag tror inte att ett SSR (som min och slatts PIDar styr) kan jobba så snabbt att det skulle kunna funka som en dimmer. I vilket fall tror jag inte att någon PID är gjord för att ge sådan styrning till ett SSR, att begränsa effekten med en så hög frekvens.

Tror det är en triac (bland annat, säkert) som jobbar på det viset du beskriver.

Förresten, jag antar att du menar "om man får upp frekvensen" borde det funka som en dimmer. :)
heden
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: ons maj 15, 2013 21:03

Re: PID

Inlägg av heden »

Okej, nu har jag provkört. Med ca 23 liter vatten och ett kokarelement på ca 2 kW få jag hyfsat jämn kokning ner till ca 75%. Lägre än så, och i synnerhet när jag är nere på 50% så märker man till- och frånslaget som skillnader i kokningen. Alltså, kokningen hinner gå upp och ner i styrka eftersom frekvensen är ca två sekunder. Synd, men kommer nog funka för mig ändå, jag kan strippa på full fräs, och sedan köra finkokning med ett element på 900 W som sitter bredvid.

Förresten, nu fick jag en idé! Jag skulle kunna köra med två 900-wattselement istället, ett som är kopplat direkt till strömkälla, och ett som styrs av PIDen. Då borde jag få jämnare kokning, och kunna styra mellan 900 och 1800 watt hyfsat bra. Ska testas vid tillfälle.
MRTIGMASTER
Bryggmästare
Inlägg: 826
Blev medlem: ons apr 16, 2008 4:30
Kontakt:

Re: PID

Inlägg av MRTIGMASTER »

verkar väldigt konstigt pga denna är gjord för exakt matlagning och temp skall bi behållas exakt
heden
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: ons maj 15, 2013 21:03

Re: PID

Inlägg av heden »

Nja, egentligen inte så konstigt. När man väl kommit upp i temperatur i ett sous videbad (säg 60 grader) så bibehålls den temperaturen genom att PIDen duttar på lite ström då och då. I mitt bad slår den på ström 0,1 till 0,2 sekunder varannan sekund (i mitt fall motsvarar det en genomsnittseffekt på 100-200 watt). I och med att badet rymmer ett antal liter vatten blir det en sådan tröghet i systemet att temperaturvariationerna orsakade av detta blir helt omärkbara, kanske någon hundradels grad. Sedan klarar systemet kanske att hålla på en tiondels grad när, men de variationerna beror inte på att PIDen inte lämnar helt jämn effekt, utan hade dykt upp även om den gjorde det.

Kan lova att temperaturen på det kokande vattnet i mitt test nyss inte heller varierade ens en tiondels grad under till- och frånslag, men att kokningen går upp och ner i intensitet är en annan sak, det har inte med temperatur utan energitillförsel att göra. Och en PID används ju inte normalt till att hålla en jämn kokning vid någons sorts matlagning.
MRTIGMASTER
Bryggmästare
Inlägg: 826
Blev medlem: ons apr 16, 2008 4:30
Kontakt:

Re: PID

Inlägg av MRTIGMASTER »

Du har ju bra sak där :wink: den skall du vara rädd om
heden
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: ons maj 15, 2013 21:03

Re: PID

Inlägg av heden »

Javisst, det är jag! Lagar löjligt mycket mat på det sättet, riktigt nöjd med den.

heden
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: PID

Inlägg av MRWELDER »

Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster