Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Flutes, Bubble Caps, Perforerade plattor o.s.v.
Germanjacker
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: mån aug 14, 2006 2:00
Ort: Södra Dalarna

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av Germanjacker »

När kan man tänkas få lägga vantarna på en flaska Falbygdens brännvin?
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

Germanjacker skrev:När kan man tänkas få lägga vantarna på en flaska Falbygdens brännvin?
Förhoppningsvis 2017 iomed att du söker brännvin....

Nu håller vi på och ändrar om nästan allt i resterande del av denna fastighet för att få in ett antal större maskiner för plåtbearbetning i dom grövre dimensionerna och då står det still med Bränneriet.... :oops:

Vår målsättning är att ha allt under samma tak, utprovning/utveckling, tillverkning av all typ av destilleringsutrustning och även "prov/test destillering".... samt en mindre egen produktion av olika typer av destillat :thumbup:

Ja ... jag har "snöat in" lite på detta med att utveckla och tillverka utrustning, så det kommer att prioriteras framför egen massproduktion av olika destillat.... :thumbup:



Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av Toffeln »

Hur fungerar detta med laglig produktion? Får du destillera som du vill och dricka eller ge bort? Är det inte rätt hårda kontroller på vad som produceras och skatt som ska betalas?
Tänkte på din utvecklarverkstad. Att bygga nya apparater o dyl. Är det tilåtet eller ansöker man om flera tillstånd. Vad innebär tillståndet?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av latmasken »

Toffeln skrev:Hur fungerar detta med laglig produktion? Får du destillera som du vill och dricka eller ge bort? Är det inte rätt hårda kontroller på vad som produceras och skatt som ska betalas?
Det står en hel del om detta tidigt i tråden.

Det är inte tillåtet att dricka själv eller ge bort hur som helst, allt måste säljas via distributionskanaler som har rätt tillstånd.
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

Dagens investering blev en gammal excenter press av modell tung...

Kunde inte låta bli när jag fick köpa denna fullt fungerande gamla excenterpress för 1 kr kg... ja den väger ca 2 ton...

Har sökt efter en mindre modell till ett hörnklipp verktyg som jag skall använda till att klippa ett sågtandat mönster i 1,5mm kopparplåt när jag gör egna "bubbelcaps"...

Blev ca 4 mil med lastmaskinen för att hämta hem detta monster.....

Nu "fattas" det bara en motordriven rullmaskin som klarar av 100cm gånger 2mm i rostfritt och en plåtsax / gradsax modell äldre som klarar av att klippa 200cm och 2mm rostfritt....

Migsvets Kemppi puls 3000 kempact är införskaffad och den fungerar perfekt på alu, skall prova av den både i koppar som rostfritt senare!
Även en gammal metallbandsåg i stående modell är införskaffas nyligen
Även ett blästerskåp är införskaffat och det fungerar över förväntat!
Snart är maskinparken komplett… fast med många gamla och elektronik befriade maskiner som jag klarar av att sköta…

När maskinparken är uppdaterad och komplett, ja då är det dags att fortsätta med mitt eget hobby bränner
och jag har fått ett antal förfrågningar om tillverkning av destillerings utrustning från andra lagliga tillverkare, osv.. men detta ligger på is tills vidare….

Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av AirQ »

harley03 skrev:Dagens investering blev en gammal excenter press av modell tung...

Kunde inte låta bli när jag fick köpa denna fullt fungerande gamla excenterpress för 1 kr kg... ja den väger ca 2 ton...

Har sökt efter en mindre modell till ett hörnklipp verktyg som jag skall använda till att klippa ett sågtandat mönster i 1,5mm kopparplåt när jag gör egna "bubbelcaps"...

Blev ca 4 mil med lastmaskinen för att hämta hem detta monster.....

Nu "fattas" det bara en motordriven rullmaskin som klarar av 100cm gånger 2mm i rostfritt och en plåtsax / gradsax modell äldre som klarar av att klippa 200cm och 2mm rostfritt....

Migsvets Kemppi puls 3000 kempact är införskaffad och den fungerar perfekt på alu, skall prova av den både i koppar som rostfritt senare!
Även en gammal metallbandsåg i stående modell är införskaffas nyligen
Även ett blästerskåp är införskaffat och det fungerar över förväntat!
Snart är maskinparken komplett… fast med många gamla och elektronik befriade maskiner som jag klarar av att sköta…

När maskinparken är uppdaterad och komplett, ja då är det dags att fortsätta med mitt eget hobby bränner
och jag har fått ett antal förfrågningar om tillverkning av destillerings utrustning från andra lagliga tillverkare, osv.. men detta ligger på is tills vidare….

Cheers från Fkp
Låter som ditt destileri gör allt annat än kokar sprit ;)
Men är alltid kul med nya leksaker, samt skönt o ha bra prylar när man ska göra något istället för att leja bort det

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

Vi tillverkade utrustningen lokalt här i Fkp tidigare och framöver så tillverkar vi allt i våra egna lokaler och inom våra egna väggar där vi har alla Tillstånd för detta.... :thumbup:

Mycket snack om Lokaltillverkade produkter idag.. men utrustningen majoriteten av dessa så kallade lokaltillverkare använder sig av är från Fjärran länder med materialsammansättning som få känner till, osv... :roll:

Så mycket var deras Lokaltillverkning värd.... :idea:

Dvs, det är mycket snack och liten verkstad hos majoriteten av dessa "Lokaltillverkare" idag och det gäller inte enbart inom alkohol industrin...........

Ska det vara Lokaltillverkat så skall det vara det. punkt slut...å då kräver det en redig maskinpark så man klarar av det också... :thumbup:

Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av Flerpen »

Vart tillverkas metallerna du använder till utrustningen?
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

Flerpen skrev:Vart tillverkas metallerna du använder till utrustningen?
Bra fråga...
Anslutningarna i clamps version är tillverkade i Kina och importerade av mig själv så jag har kontroll påt, och större plan/bult anslutningar är laserskurna i Skaraborg från rostfritt inköpt från Tibnor....

Rostfri plåt och även kopparplåt som är inköpt ifrån Tappers i Fkp/Tibnor är troligen tillverkad i Sverige och Finland när man läser på plåten....

Tillsatsmaterialet som används vid sammanfogning är inköpt i Sverige med allt som detta innebär med kontroller osv...

Sedan vart plåten/ metallen är smält och om det är från återvunnet eller nytt material vet jag inte men den verkar vara valsad i Norden utifrån texten på alla plåtar...

All tillverkning av utrustning sker i Fkp och snart inom mina egna väggar iomed att jag håller på och köper dom maskiner som behövs för att bearbeta plåten och även sammanfoga den!

Så ser det ut och man kan säkert kontrollera ytterligare vart metallerna kommer ifrån genom kontakt med Tibnor....

Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av Flerpen »

Kul att höra att du verkligen verkar ha koll på grejerna. Är ju rätt många där ute med "100% svensktillverkade" grejer som det visar sig att dom bara är ihopplockade i Sverige och sen har man ingen aning om varifrån dom kommer egentligen.
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

Äntligen har vi köpt oss en rundvals...

Blev en ny som fanns i Sverige och klarar av ,rekommenderad max tjocklek med 90 valsar och 125cm bred plåt : 2,0mm rostfritt, 2,5mm svartplåt och 3,0mm kopparplåt och rundvalsen medger konisk rullning så man kan rulla gavlar....
G8AMGimg-1346.jpg
Snart är maskinparken komplett och då fortsätter vi på bränneriet…..


Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
JonnyD
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre maj 05, 2017 7:18
Utrustning: på g

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av JonnyD »

något för dig?? Stora rostfritt stål tankar
Online Auction 24675
Online auction of a Syrup Production company do to the closure of their company in Sweden.

https://www.troostwijkauctions.com/uk/s ... /01-24675/
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

Många undrar varför vi ännu inte är i drift och producerar sprit.....

Det är så Enkelt att vi driver detta som Hobby och väljer att inte ha en enda krona i lån utan allt är till 100% betalt och vi finansierar allt själva "kontant" så bolaget har inga banklån utan det är Stabilt och det får helt enkelt ta den tid det tar innan vi är igång iomed att vi inte har några Fasta utgifter till Bankerna och vi prioriterar Lokaltillverkat hela vägen vilket även innebär utrustningen .... 8)

Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

Det går sakta men säkert framåt och snart är svets och löd hörnan färdig att tas i bruk!
GA56Bimg-2747.jpg
Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

God Jul på er alla och ett Gott Nytt år!

Nästa år är vi i produktion, det blir mitt nyårslöfte....

Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Skriv svar

Återgå till "Fysiska plattor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster