Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Flutes, Bubble Caps, Perforerade plattor o.s.v.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av Toffeln »

God jul och Gott nytt år!
Vilka volymer satsar du/ni på och var kommer det gå att få tag på produkten? Antar att det i början bara säljs på närliggande bolag? Har väntat länge på att få prova din rusdryck :-)
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av smygbrännarn »

Hej Harley. Har under 2 dagar läst igenom hela din tråd och måste erkänna att jag är gruvligt imponerad. Önskar bara att du börjar bygga/färdigställa igen så man får följa dig ända in i kaklet. Några frågor efter hela tråden är: har du påbörjat mältnings utrustningen eller blir det enzymer eller färdigmältat? Har du elller någon köpare provat någon packad 8 tums kolonn och i så fall fungerde den bra och är det något du saluför? Givetvis till företag med tillstånd. I andra hand så är en kolonn med siveplates intressant om den är ordentligt testad. Mvh Smygbrännaren.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av Swedish Pride »

harley03 skrev:God Jul på er alla och ett Gott Nytt år!

Nästa år är vi i produktion, det blir mitt nyårslöfte....

Cheers från Fkp
då så, 6 månader kvar innan production börjat, hur ser det ut?
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av Swedish Pride »

bir det någon sprit måntro?
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av Swedish Pride »

kan man köpa en flarra till julnubbe måntro_
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av harley03 »

smygbrännarn skrev:Hej Harley. Har under 2 dagar läst igenom hela din tråd och måste erkänna att jag är gruvligt imponerad. Önskar bara att du börjar bygga/färdigställa igen så man får följa dig ända in i kaklet. Några frågor efter hela tråden är: har du påbörjat mältnings utrustningen eller blir det enzymer eller färdigmältat? Har du elller någon köpare provat någon packad 8 tums kolonn och i så fall fungerde den bra och är det något du saluför? Givetvis till företag med tillstånd. I andra hand så är en kolonn med siveplates intressant om den är ordentligt testad. Mvh Smygbrännaren.
Jag har till dags dato bara valt att sälja 1st komplett anläggning, made in Falköping …. å denna Fkp företagare har vunnit pris 2 gånger i England för bästa Gin producerat på denna anläggning.....

Faan.. det kommer ju så mycket annat emellan hela tiden tyvärr....Typ Zundapp....

Nu är maskinparken 100% komplett iomed att min 2meters x 5mm ursviken gradsax är uppställd, injusterad å färdig och även min amada promecam ITS 200x 50 ton kantpress Utan cnc är uppställd och injusterad utav amada service tekniker till 100% och press verktygen är nya från Hjo verktyg så det blir 100% …

Nu kan jag bygga vidare å bränneriet står på tur....

Funderar för tillfället på Mäskningen å det är egentligen min svagaste sida... men jag läser på och funderar på olika lösningar i huvet hela tiden å vi får se vad/hur det blir iomed att jag både vill kunna stegmäska som infusions mäska både med mältad maltkorn som o-mältade korn med enzymer, osv... och även slippa skyffla ut drawen… ont i kroppen som jag har... så försöker jag lösa detta från början på ett enkelt o effektivt sätt att bli av med drawen…..

2st olika långa svängkranar ihop med både 125kg som 250 kg telfer är införskaffade för att fungera ihop med mäskningen, tömningen av drawen och en värmeväxlare på 36 kw för mäsken är under tillverkning som även kommer att fungera som kylare innan mäsken kommer till jäskaren.....

Japp... bättre att tänka till innan än efter.... :idea:

Glöm inte att detta är ett Hobby projekt för mig.... även om det har blivit stort... så är det likväl ett hobby projekt som sköts 100% korrekt mot alla myndigheter osv vilket innebär även att jag INTE säljer något till någon som Inte har alla Tillstånd som behövs , om jag överhuvudtaget säljer någon utrustning innan jag själv är 100% färdig... och vederbörande kan komma och provköra anläggningarna hos mig innan så vederbörande själv får en Praktisk uppfattning innan ….

Cheers från Fkp
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverknin

Inlägg av smygbrännarn »

Tack för svaret Harley.
Kul att du tagit upp byggandet en del igen och jag väntar med spänning på fortsättning.
Givetvis ska du inte sälja till någon som inte innehar tillstånd då det skulle kunna äventyra allt du med tiden byggt upp.

Jo att du nördat in dig på zundapp har inte undgått mig då jag har gemensamma intressen. Dock köper och moterar jag endast grejor och är nöjd med vad agge och Roffe slipar till åt mej. Mvh
Kuben
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör jun 20, 2020 22:04

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av Kuben »

Har läst tråden och kan bara säga att jag är grymt Imponerad Harley!
Själv har jag kontaktat Skatteverket och fått svar på alla frågor, måste säga att det var mitt bästa telefonsamtal med Skatteverket. Inget velande och raka rör på vad som gäller. Nu gäller det att övertala gumman för att eventuellt kunna starta upp en egen laglig verksamhet.
Hur går det för dig? Man blir så sugen på att höra fortsättning av din hobby.

Ha det gott!
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

A7E6A3EF-33B0-456D-92E3-8144976D4877.jpeg
. Lagerbyggnad för brännerit till råvaror och ektunnor är under uppförande av Rana från Tråvad !
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

271C552C-5C14-4E62-ADE6-C9B42E8A8011.jpeg
C8BA049D-3684-4C7A-B7BF-5493DC2DA915.jpeg
C8BA049D-3684-4C7A-B7BF-5493DC2DA915.jpeg
Bilagor
5786907E-7096-4CC5-B5F7-2039B1A30F11.jpeg
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Vbg
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis aug 11, 2020 9:18

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av Vbg »

Hur går det mån tro?

Skickat från min Armor 8 via Tapatalk

harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

Har precis färdigställt och levererat 1 st komplett 500 liters pottstill extrautrustad för gin destillation till en kund ! Nu blir det tid över att fortsätta med bränneriet !
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

E33F59EC-8A02-4F35-9EA0-5F6C3EB4AC1E.jpeg
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
harley03
Brygguru
Inlägg: 1058
Blev medlem: fre maj 04, 2012 23:57

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av harley03 »

1CD2207F-39C3-41FE-AE4B-4CFC39EEE9B2.jpeg
ED4B3E25-A9D8-43EC-96FD-C26EF8C6D5A9.jpeg
Falbygdens Bränneri AB med tillstånd att tillverka sprit lagligt, lagra sprit och att handla med dessa varor och att innehava destillationsutrustningar för ovanstående ändamål.... Vi finns även på facebook under vårat namn, Cheers
Vbg
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis aug 11, 2020 9:18

Re: Nu börjar jakten på utrustning för småskalig tillverkning...

Inlägg av Vbg »

Vackert så det förslår! Kul att höra, du verkar ju plöjt ner åtskilliga timmar.

Skickat från min Armor 8 via Tapatalk

Skriv svar

Återgå till "Fysiska plattor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster