Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandling

Bli av med finkel med hjälp av kaliumpermanganat & pH behandling
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandling

Inlägg av aqua vitae »

Det finns mycket information om hur man på kemisk väg minimerar finkel, men utspridet i många olika, ofta gamla trådar.
Här kommer lite samlad information, stulet från höger och vänster.

Kortfattat och förenklat kan man säga att tillsätta kaliumpermanganat (KMnO4) oxiderar man de högre alkoholerna (tails) till bl.a. karboxylsyror med ännu högre kokpunkt vilket gör att de är lättare att fraktionera bort.

Genom att höja pH på råspriten (strippad sprit, low wines) hydrolyserar man estrar (heads) till etanol och salter med hög kokpunkt vilket gör att även de stannar i dranken.

Dessa tekniker är helt oberoende av varandra så om man av någon anledning inte kan/vill tillsätta kaliumpermanganat kan man med lika lyckat resultat pH-behandla den strippade spriten.

Här kommer en sammanfattning av dessa gamla trådar:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=1442
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=1888
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=2432
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?p=49591
(Samt 1, 2 & 3 från ett annat forum...)

Vid jäsning bildas många ämnen förutom etanol och koldioxid.
Vissa av dem kan man genom tillsats av kaliumpermanganat (KMnO4) oxidera, såsom butylalkohol som blir till smörsyra samt amylalkohol som blir till valeriansyra. Dessa båda karboxylsyror har betydligt högre kokpunkter än motsvarande alkoholer, det blir då betydligt lättare att fraktionera bort karboxylsyrorna än alkoholerna.
Det bildas även aldehyder, som av kaliumpermanganat även de oxideras till karboxylsyror.

Estrar som bildas under jäsningen har både lägre och högre kokpunkt än etanol. Den ester som bildas i störst mängd är etylacetat som har kokpunkten 77,1 grader, jämför med etylalkohol (etanol) med 78,4. Detta gör att den kan vara svår att avskilja med en enklare destillationsapparat.

Det är här pH behandlingen kommer in, genom att med tillsats av bikarbonat (natriumvätekarbonat) hydrolyserar man estrar (främst etylacetat) som sönderfaller i etanol och salter (främst natriumacetat). Natriumacetat har en kokpunkt på 120 grader och stannar därmed kvar i kokkärlet vid destillation.

OBS! Höj inte pH på mäsken, då bildas ammoniak (ammoniumhydroxid). Ammoniak luktar starkt av gammalt urin och följer med vid destillation, och i kontakt med kopparhydroxid som finns på kopparn i apparaten bildas kopparammoniumhydroxid vilket gör destillatet blåfärgat. Här skriver Sauron mer utförligt om ammoniakbildning i sprit.

Tilläggas bör att det bildas betydligt fler ämnen än dessa och det går inte att får bort all finkel på detta vis, men man kan minska mängden betydligt!


Kemisk finkelbekämpning
Baserat på information uppsnappat från flertalet olika personer.

1. Jäs ut mäsken helt, använd helst inte mer än 6kg socker i en 25 liters sats för så ren jäsning som möjligt.

2. Lös 3 ml (3 kryddmått, ca 3 gram) kaliumpermanganat (KMnO4) i lite vatten och tillsätt i mäsken. Detta minskar främst mängden tails. Dosera 3ml/25l mäsk.
Mäsken bli starkt lila i någon minut för att sedan bli brunaktig. Det bruna sjunker så småningom till botten och kan avskiljas medelst hävert.

3. Strippa mäsken utan att avskilja heads eller tails. Koka tills det kommer ut nollprocentig produkt.

4. Tillsätt en bas till råspriten för att höja pH värdet tills det blir basiskt, ph 8-10.
3-4 msk (45-60 ml) bikarbonat brukar vara tillräckligt för råsprit från en sats. Detta minskar mängden heads i råspriten. Luftning och ljus förvaring under någon veckas tid sägs ge ännu bättre resultat.

5. Gör sista findestilleringen, en beskrivning hur man gör detta finner du här.


Faror med kaliumpermanganat (KMnO4), från Wikipedia.org (Läs mer här)
"Kaliumpermanganat är oxiderande och får inte förvaras med brännbara vätskor. Saltet är skadligt för miljön, speciellt för vattenlevande organismer, och irriterar hud och ögon. Vid kontakt med saltsyra bildas giftig klorgas och vid kontakt med koncentrerad svavelsyra bildas starkt oxiderande ämnen som ozon och Mn2O7. Vid hudkontakt ska huden sköljas med vatten."

En av de största farorna med att tillsätta KMnO4 är att det bildas mangan, vilket är dödligt giftigt i tillräckligt hög dos.
Men mangan är en metall och stannar i dranken och därför går det trots sin giftighet att använda KMnO4.
Kaliumpermanganat används i små mängder som vattenrening i bl.a. fiskdammar och mycket utspädd som munskölj, då det dödar bakterier.

Men iaktag säkerhet, drick inget du behandlat med KMnO4 innan du destillerat det, tvätta noga ur kärl där KMnO4 har befunnit sig innan du fyller dem med något du skall dricka och använd ej destilleringsapparat där det finns risk för att KMnO4 behandlad vätska följer med i produkten.

Oxiderande
25px-Hazard_O.svg.png
25px-Hazard_O.svg.png (576 Bytes) Visad 1950 gånger
Hälsovådlig
25px-Hazard_X.svg.png
25px-Hazard_X.svg.png (554 Bytes) Visad 1950 gånger
Miljöfarlig
25px-Hazard_N.svg.png
25px-Hazard_N.svg.png (873 Bytes) Visad 1950 gånger

NFPA_704: 203OX

LD50: 1090 mg/kg (oralt)


Ansvarsfriskrivning
Det är olagligt att tillverka destillationsapparater i Sverige, det är olagligt att inneha delar till destillationsapparater och det är olagligt att destillera sprit. Det som beskrivs i den här texten får inte utföras i Sverige, se Alkoholförordning (1994:2046), Alkohollag (1994:1738) samt Alkohollag (2010:1622). Straffpåföljden kan innebära fängelse i upp till två år. Texten är ämnad till svensktalande i länder där det är lagligt att tillverka alkohol. Författarna och Bryggforum.nu tar avstånd från all verksamhet och handlande som kan bryta mot Sveriges lagar.
Senast redigerad av aqua vitae, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
donk
Bryggare
Inlägg: 186
Blev medlem: sön apr 04, 2004 2:00

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av donk »

Lysande sammantällning!

Nu till frågan, vart får man tag på kaliumpermanganat?

Och kan det fungera med andra oxidanter som är enklare att få tag på, t.ex natriumpersulfat?
toxodude
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: mån maj 25, 2009 18:21

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av toxodude »

donk skrev:Lysande sammantällning!

Nu till frågan, vart får man tag på kaliumpermanganat?

Och kan det fungera med andra oxidanter som är enklare att få tag på, t.ex natriumpersulfat?
http://www.vvs-boden.se/hohvattenteknik ... -6107.html
EcoWater 800
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av aqua vitae »

Skall även finnas på K-rauta (bakom disk, fråga. Ange att det är till poolfilter).
Används även till rening av fiskdammar
http://www.dammbutiken.se/index.php?mai ... cts_id=151
Samt används som regenerering filter för vattenrening och finns därför i en del VVS-butiker.
Användarvisningsbild
donk
Bryggare
Inlägg: 186
Blev medlem: sön apr 04, 2004 2:00

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av donk »

Hmm... Dammbutiken hade slut i lager och vvs-boden, 625:- för ett kilo känns lite överflödigt...

Vad tror ni om natriumpersulfat då?
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av trippp »

Som alltid när det är svårt att få tag på grejer: eBay!

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0372989013
25g KMnO4 för under 40kr, inklusive frakt. Samma säljare har även större kvantiteter till bättre jämförspris, men 25g borde vara lagom för den som vill testa ett par satser.
Användarvisningsbild
Lullen
Bryggmästare
Inlägg: 314
Blev medlem: fre sep 08, 2006 2:00

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av Lullen »

Tack för tipset trippp, la en order idag på två st 25g x 3. Troligtvis lär jag aldrig göra slut på dessa :)
Användarvisningsbild
Bubbelpower
Finjäsare
Inlägg: 73
Blev medlem: tis apr 17, 2007 2:00

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av Bubbelpower »

Funkar finfint! Se bara till att använda HELA handskar när ni handskas med KMnO4, fina bruna fläckar på fingrarna annars 8)
Användarvisningsbild
Kulfeldt
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 10, 2010 1:28

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av Kulfeldt »

trippp skrev:Som alltid när det är svårt att få tag på grejer: eBay!

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0372989013
25g KMnO4 för under 40kr, inklusive frakt. Samma säljare har även större kvantiteter till bättre jämförspris, men 25g borde vara lagom för den som vill testa ett par satser.

Tog 3-4 veckor att få hem några burkar och då fick man även bara hälften av allt man beställde...
Användarvisningsbild
Lullen
Bryggmästare
Inlägg: 314
Blev medlem: fre sep 08, 2006 2:00

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av Lullen »

När beställde du? Jag har inte fått mina som jag beställde den 2a...
Användarvisningsbild
rednud
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: tor aug 13, 2009 18:39
Ort: Västkusten

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av rednud »

Är det någon som vill ha några gram så pma mig har hemma :D
Senast redigerad av rednud, redigerad totalt 1 gång.
MITT LIV MITT VAL
Användarvisningsbild
Kulfeldt
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 10, 2010 1:28

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av Kulfeldt »

Lullen skrev:När beställde du? Jag har inte fått mina som jag beställde den 2a...
beställde 1a mars tror jag. Fick idag i brevlådan, väntar dock på några burkar fortfarande.
Användarvisningsbild
Lullen
Bryggmästare
Inlägg: 314
Blev medlem: fre sep 08, 2006 2:00

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av Lullen »

Hur mycket beställde du? jag fick mina sex burkar idag och fan va smarrigt det såg ut med det lila. Får göra nån lila bål nångång! Då var det dags att börja täta stödplåten på vinlocket sen så! :)
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av trippp »

Lullen skrev:Får göra nån lila bål nångång!
Jag hoppas att du inte tänker färga din bål med kaliumpermanganat. Det är hälsovådligt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaliumpermanganat
Användarvisningsbild
Lullen
Bryggmästare
Inlägg: 314
Blev medlem: fre sep 08, 2006 2:00

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av Lullen »

Nej så korkad e jag inte, såg bara väldigt gott ut. Måste ju finnas något som har samma lila nyans som går att dricka
Skriv svar

Återgå till "Kemisk finkelbekämpning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster