Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandling

Bli av med finkel med hjälp av kaliumpermanganat & pH behandling
slutbit
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: ons maj 26, 2010 1:25

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av slutbit »

latmasken skrev:Är inte kaliumpermanganat sånt som det är restriktioner kring numera eftersom man kan göra sprängämnen av det?
Jag var på krauta idag, rusade runt två varv o letade febrilt. Hittade ingenting. En dam i kassan berättade att hon inte kunde hitta någonting i datorn som började med kalium... el liknande. :(

Jag är i behov av det nu och funderar på följande butiker:
http://www.dammbutiken.se/index.php?mai ... cts_id=151
http://www.vvs-boden.se/hohvattenteknik ... -6107.html

Finns det på krauta? Är jag sämst på att leta? Har någon hittat det där på sistone? Eller ska man beställa det från dammbutiken? Tips, tricks?
För böveln
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av Blådåren »

Det finns på en vanlig välsorterad vvs-affär !!!.
Det används i vattenfilter (järn/mangan) när man regenererar filtermassan !!.
Knalla in och säg att du köpt en sommarstuga där det sitter ett järn/manganfilter, och att du behöver nåt som säljaren av sommarstugan kallade kalium nånting och kanske se lite frågande ut, så får du hjälp med vad du ska ha och hur man gör i ett vattenfilter, för det är ju nåt du vill ha reda på !, eller hur ?? ;-).
Kostar 3-400 för 1.5 kg.
Sprit löser mycket, men inte problem..
slutbit
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: ons maj 26, 2010 1:25

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av slutbit »

Blådåren skrev:Det finns på en vanlig välsorterad vvs-affär !!!.
Det används i vattenfilter (järn/mangan) när man regenererar filtermassan !!.
Knalla in och säg att du köpt en sommarstuga där det sitter ett järn/manganfilter, och att du behöver nåt som säljaren av sommarstugan kallade kalium nånting och kanske se lite frågande ut, så får du hjälp med vad du ska ha och hur man gör i ett vattenfilter, för det är ju nåt du vill ha reda på !, eller hur ?? ;-).
Kostar 3-400 för 1.5 kg.
Varför måste det vara så hemligt? Vill de inte bara sälja sina varor även om jag ska bygga hembränningsapparater, bomber eller utföra kärnvapenexperiment? Har du erfarenhet av att de har ställt sig misstänksamma till vad det ska användas för? Det här känns som när man var 15 och man fick förklara att man köpte snuset till pappa.
För böveln
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av latmasken »

Det är väl faktiskt så att de som säljer kemikalier som kan vara potentiellt farliga är skyldiga att fråga vad sakerna skall användas till? Och att de dessutom är skyldiga att neka köp om de tror att det skall användas till nåt olagligt?
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av Blådåren »

eftersom kmno4 är så hysteriskt giftigt lär ingen handlare vilja ha det ute i butiken utan tillsyn.

Men nej , jag knallade in och sa att jag hade fått ett begagnat vattenfilter och hade fått med säckar med filtermaterial, (sant faktiskt !!) men behövde en kemikalie som man behövde till detta filter, (för järn/mangan, vanligt problem i grävda brunnar för övrigt.)
Såg lite oskyldig ut när jag sa att den hette " nåt med kaliumnånting" och han tog fram vad som behövdes och förklarade tillvägagångs-sättet, (för vatten-filter) .

Använder detta till vatten-filtret också :wink: , går åt ca 1.5 hg varje gång jag ska back-spola skiten...


Kan ju tänka mej att det blir lite mer frågor i en storstad där man oftast har kommunalt vatten, men det finns ju sommarstugor :D, där vill man ju ha fint vatten med!, eller hur :wink: .
Sprit löser mycket, men inte problem..
12345
Bryggmästare
Inlägg: 379
Blev medlem: fre dec 18, 2009 18:08

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av 12345 »

finns annars på ebay
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av Kabben »

Gick fint att betala till ebaysäljaren (betrodd) men inte fan kom det kmno4 till mig.
12345
Bryggmästare
Inlägg: 379
Blev medlem: fre dec 18, 2009 18:08

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av 12345 »

kan ta 30 dagar ibland om han bor i kina, annars så ge han dålig omdöme om du inte får tillbaka pengarna eller nytt paket annars fortsätter dem att lura folk
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av Kabben »

Han bodde i polen och det skulle ta upp till 60 dagar eller vad det var, sedan hade han nå betala tillbaka tjosan via ebay, men den tiden han gå ut.

men seriöst så tror jag inte att jag behöver det, det blir nog rent och den lilla mängd som jag gör så spelar det ingen roll.
sheriffen i ryd
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:19

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av sheriffen i ryd »

Slog ihop två strippade satser och pH-behandlade, finkörde sedan och tog undan 1L heads och 5L body, slängde resten och kolade men det luktar fränt ur dunkarna av den kolade spriten (sticker i näsan). Körde med kol från öob vilket inte verkar vara den bästa men man tager vad man haver.. är det lönt att testa kola igen eller bör man helt enkelt bränna om det en tredje gång?
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av stillton »

sheriffen i ryd skrev:Slog ihop två strippade satser och pH-behandlade, finkörde sedan och tog undan 1L heads och 5L body, slängde resten och kolade men det luktar fränt ur dunkarna av den kolade spriten (sticker i näsan). Körde med kol från öob vilket inte verkar vara den bästa men man tager vad man haver.. är det lönt att testa kola igen eller bör man helt enkelt bränna om det en tredje gång?
det blir väldigt stark lukt av att lukta ur dunken på det viset. ta några droppar och gnid in i handflatorna och lukta. eller späd ner lite till 35% och provsmaka.
du tog ingen tails?
om du har kolat långsamt så är det nog ingen mening att kola det mer med samma typ av kol.
då får du bränna om eller prova annat kol.
Användarvisningsbild
RS_jenssen
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: mån jun 14, 2010 18:45
Kontakt:

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av RS_jenssen »

Kjørte du varmt vatten igjennom før spriten? Det utgjør en stor forskjell (skillnad) :)
sheriffen i ryd
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:19

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av sheriffen i ryd »

stillton skrev:det blir väldigt stark lukt av att lukta ur dunken på det viset. ta några droppar och gnid in i handflatorna och lukta. eller späd ner lite till 35% och provsmaka.
du tog ingen tails?
om du har kolat långsamt så är det nog ingen mening att kola det mer med samma typ av kol.
då får du bränna om eller prova annat kol.
Nej jag stängde av när jag hade krämat ur fem liter (sex liter inkl. heads). Hade tio totalt (två strippade satser), tycker det borde ha varit en ganska ren body då i och med att jag tog undan första litern som kom. Prövade ta några droppa och gned lite och det luktar avsevärt mindre än direkt från dunk.

Tänkte låta spriten stå och luftas ett par dagar förs, annars tänkte jag pröva ett annat kol.
sheriffen i ryd
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:19

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av sheriffen i ryd »

RS_jenssen skrev:Kjørte du varmt vatten igjennom før spriten? Det utgjør en stor forskjell (skillnad) :)
Om jag spädde ut spriten med varmt vatten eller om jag körde varmt vatten i kolet först? :roll:
Användarvisningsbild
RS_jenssen
Bryggare
Inlägg: 151
Blev medlem: mån jun 14, 2010 18:45
Kontakt:

Kemisk finkelbekämpning, kaliumpermanganat & pH behandli

Inlägg av RS_jenssen »

om du körde varmt vatten i kolet först? Det gir bedre sluttresultat :)
Skriv svar

Återgå till "Kemisk finkelbekämpning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster