Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

göra kemisk sprit. för enkelt för att vara sant ??

Allmänna diskussioner kring hembränning.
pyromanzz
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån jul 21, 2008 14:17

göra kemisk sprit. för enkelt för att vara sant ??

Inlägg av pyromanzz »

hej på er alla =D

det är så att jag orkar inte bygga något fören jag flyttar hemifrån så jag tänkte göra kemiskt sprit.

formlen är NaOH + EtAc ==> NaAc + EtOH
jag har inhandlat natrumhydroxid och etylacetat.
men jag har en dålig känsla om att göra detta för att det känns för enkelt.
min plan var att gå ut till en sjö fixa en dunk där jag jag blandar båda ämnen och fixar så att det inte är någon chans att det kommer in något vatten och fixa en bra bok och vänta i några timmar sen dra i dunken kolla att allt är som det ska och göra liten enkel destillator för att få bort det sista natrumhydroxiden.
Användarvisningsbild
Lullen
Bryggmästare
Inlägg: 314
Blev medlem: fre sep 08, 2006 2:00

göra kemisk sprit. för enkelt för att vara sant ??

Inlägg av Lullen »

Det pratades om detta förut och det verkar fungera och fördelen är ju att man inte får något finkel. Jag tänkte själv testa det lite men jag hittade aldrig etylacetat någonstans. Men det kommer ju bli väldigt varmt så jag har för mig att det sades att man inte skulle använda någon plastdunk eller om det var någon annan anledning, minns dock inte helt. Men testa och återkom med resultat! :)
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

göra kemisk sprit. för enkelt för att vara sant ??

Inlägg av Blådåren »

Det var väl alla dessa "etylacetat/soda" fabrikörer som hade "lite" problem med explotioner???.
Det bildas , var det vätgas? vid reaktionen mellan ämnena??.
Det var väl tvunget att hållas rätt varmt dessutom..
Ett knäpp på ljusknappen så ...boom!!
MRTIGMASTER
Bryggmästare
Inlägg: 826
Blev medlem: ons apr 16, 2008 4:30
Kontakt:

göra kemisk sprit. för enkelt för att vara sant ??

Inlägg av MRTIGMASTER »

testat detta
farligt om man ej vet vad man håller på med
Lägg ner detta :!:
pyromanzz
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån jul 21, 2008 14:17

göra kemisk sprit. för enkelt för att vara sant ??

Inlägg av pyromanzz »

Blådåren skrev:Det var väl alla dessa "etylacetat/soda" fabrikörer som hade "lite" problem med explotioner???.
Det bildas , var det vätgas? vid reaktionen mellan ämnena??.
Det var väl tvunget att hållas rätt varmt dessutom..
Ett knäpp på ljusknappen så ...boom!!
det är därför jag inte kommer göra det hemma =P

för om man låter det flyta ut i en sjö så kommer man ha kylningen och risken för att skadas är minimal(eller omöjlig).

nu undrar jag bara om det skapas någon gas även om temperaturen inte når kokpunkten ?? alltså att jag skulle kunna skruva på korken på dunken och sätta fast några stenar och låta den sjunka för att få ännu bättre kylning?
mEdensky
Bryggmästare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör mar 28, 2009 0:05
Ort: Ängelholm

göra kemisk sprit. för enkelt för att vara sant ??

Inlägg av mEdensky »

Se till att ha vattenlås på dunken bara, ifall gaser bildas.
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

göra kemisk sprit. för enkelt för att vara sant ??

Inlägg av Blådåren »

det funkar inte i en dunk...
Du måste tillsätta värme och se till att gasen som bildas ( det bildas MYCKET gas!!!) försvinner.
Sen finns det fler faktorer som spelar in!!.
Tipset är att ge upp!!.
Vet du inte EXAKT vad du gör så går det åt skogen på ena eller andra sättet!!
Även för dom som visste small det för ibland...
pyromanzz
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån jul 21, 2008 14:17

göra kemisk sprit. för enkelt för att vara sant ??

Inlägg av pyromanzz »

Blådåren skrev:det funkar inte i en dunk...
Du måste tillsätta värme och se till att gasen som bildas ( det bildas MYCKET gas!!!) försvinner.
Sen finns det fler faktorer som spelar in!!.
Tipset är att ge upp!!.
Vet du inte EXAKT vad du gör så går det åt skogen på ena eller andra sättet!!
Även för dom som visste small det för ibland...
men om du är så smart så kan du väll berätta vad som kan gå åt skogen och hur du skulle göra det istället för att leka smart.

jag vet att man måste vara försiktig för den erfarenheten har man fått när man var intresserade av pyroteknisk. och som jag har förståt det rätt så bildas värme av att blanda båda ämnena och att det inte behövs någon startvärme. sen så kan du förklara vilken gas som skapas ?

NaOH + EtAc ==> NaAc + EtOH alla de här ämnena har en kokpunkt över 80grader så om det inte blir över 80 grader så kommer det inte skapas några gaser, tror jag. länge sen man gick på en kemi lektion.
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

göra kemisk sprit. för enkelt för att vara sant ??

Inlägg av Blådåren »

Vi kan börja med att använda en trevlig ton gentemot varandra!!..
"Om du är så smart" "leka smart" osv kan vi hoppa över i fortsättningen, TACK.. (det är lättare att få trevliga svar om man själv är trevlig..)
pyromanzz
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån jul 21, 2008 14:17

göra kemisk sprit. för enkelt för att vara sant ??

Inlägg av pyromanzz »

Blådåren skrev:Vi kan börja med att använda en trevlig ton gentemot varandra!!..
"Om du är så smart" "leka smart" osv kan vi hoppa över i fortsättningen, TACK.. (det är lättare att få trevliga svar om man själv är trevlig..)
förlåt men jag fick för mig att du är ett litet troll för allt i ditt föra inlägg stämmer inte med det jag har läst och du har skrivit massa text utan att förklara varför det inte funkar, vilket har gjort att jag har fått känslan att du inte har någon uppfattning om vad du snackar om.

OBS jag kan ha fel, jag känner inte dej jag drar bara min slutsats av dina inlägg så ta det inte personligt och om du kan så skulle det vara snällt om du kunde övertyga mig varför jag inte ska göra det, för jag vill ha all fakta innan jag börjar mixa med några kemikalier, för det är en läxa jag har lärt mig av mina andra intressen :wink:

men det jag har läst är att man inte ska göra det i metall utan i plast för att det blir frätande. och om jag tänker till logiskt så drar jag slutsatsen att det inte blir någon gas så länge det är under 80 grader och det nollgradiga vattnet i stockholm borde fixa det 8)

sen undrar jag vilka faktorer som spelar roll. och såklart vet jag inte exakt hur jag ska göra det men som jag har förklart i mina förra inlägg så ser jag ingen säkerhetsrisk.
MRTIGMASTER
Bryggmästare
Inlägg: 826
Blev medlem: ons apr 16, 2008 4:30
Kontakt:

göra kemisk sprit. för enkelt för att vara sant ??

Inlägg av MRTIGMASTER »

lite info

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=1541


men tat lungt, farliga saker om man ej vet hur man gör
MRTIGMASTER
Bryggmästare
Inlägg: 826
Blev medlem: ons apr 16, 2008 4:30
Kontakt:

göra kemisk sprit. för enkelt för att vara sant ??

Inlägg av MRTIGMASTER »

lite till

KEMISK SPRIT

Att tillverka sin egen sprit har alltid legat svenskarna varmt om hjärtat. De flesta som sysslar med detta, och även de som dricker av slutprodukten, tror att det bara finns ett sätt att tillverka alkohol. Nämligen från en brygd som först ska jäsa och sedan destilleras. Detta är helt fel.
Lätt att framställa
Stora mängder av den sprit som smugglas in i Sverige idag är tillverkad på kemisk väg. Det låter väldigt krångligt, men det är betydligt lättare än att hålla på med mäsk, och resultatet blir oftast bättre - speciellt för en amatör! Man måste dock vara försiktig vid framställning av kemisk sprit. Det blir varmt, och kan stänka, så skyddsglasögon är ett måste.

Vad man behöver är följande
Kemiskt ren natrumhydroxid och dito etylacetat. Detta finns i närmaste färgbutik. Dessa två produkter ska nu blandas försiktigt med varandra. Lämpligtvis blandas detta i en ren hink. Häll ca 5 liter etylacetat i en ren hink som ställs ned i ett vattenbad (för kylningens skull). Tillsätt under omrörning ca 6 kg natriumhydroxid. (originalreceptet är 5 kg, men det är säkrare att ta 6 kg i början). En reaktion sker nu mellan de två ämnena varvid salt-natriumacetat bildas. En vätska bildas också! Det kan väl aldrig vara etylalkohol? Jomenvisst, sån som man dricker på lörda!

Värmeutveckling
Det är viktigt att all etylacetat omvandlas till alkohol, annars är det svårt att rena alkoholen. Det är här det extra kilot kommer in, det blir då lättare att få processen att bli bra. Vid reaktionen mellan de två ämnena bildas värme, varför blandningen bör kylas ned. Detta gör man enklast genom att ställa hinken i ett vattenbad fyllt med isbitar medan man blandar ämnena.

99% alkohol
Man kan också blanda natriumhydroxiden med vatten, men då blir alkoholhalten inte lika hög. Detta spelar egentligen inte någon större roll då man för det mesta destillerar eller fryser fram ren alkohol.
Själva reaktionen tar ca en timme, och efter det är den klar att renas. En enkel destillationsutrustning kan användas. Det finns inga finkeloljor o.dyl. så den är mycket enkel att rena. Har man tillgång till en stor frys med kyla ned till 30 minusgrader kan man frysa fram alkoholen. Ju renare kemikalier, ju renare slutresultat. Av 5 liter etylacetat blir det ca 5 liter 99% alkohol.
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

göra kemisk sprit. för enkelt för att vara sant ??

Inlägg av Blådåren »

Vilken trevlig prick...
"troll" och "smartskalle" , kul ...

Två juveler höll på i "grannskapet" med just detta , lagårn finns numer delvis i omloppsbana...
2 år senare rök även ett uthus i samma verksamhet, men detta är såklart helt ofarligt!!...
Kör hårt och blås åt h......
pyromanzz
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån jul 21, 2008 14:17

göra kemisk sprit. för enkelt för att vara sant ??

Inlägg av pyromanzz »

Blådåren skrev:Vilken trevlig prick...
"troll" och "smartskalle" , kul ...

Två juveler höll på i "grannskapet" med just detta , lagårn finns numer delvis i omloppsbana...
2 år senare rök även ett uthus i samma verksamhet, men detta är såklart helt ofarligt!!...
Kör hårt och blås åt h......
som jag sa, ta det inte personligt och om du baserar dina argument på några "juveler" så kan du hålla dina fördomar till dej själv och om du inte kan tillföra något till ämnet så har du ingen orsak att skriva i min tråd. det är så att jag frågar efter hjälp och råd från intelligenta personer och jag letar inte efter en ny kompis. ha en bra dag.

hehe spännande saker det där mrtigmaster förslog måste nog prova någon gång men problemet är att jag har inte rum för att jäsa så det är därför jag gick över till kemisk sprit som bara tar några timmar och inte dagar. men också om jag lär mig prossesen så kommer det vara mycket enklare än att bränna och renare. men såklart så kommer jag fixa en sprit sprutande kvinna när man hittar en chans att flytta hemifrån :wink:

men kanske någon som skulle kunna svara på denna fråga som jag frågade i en annan tråd
men det är så att jag har läst om hur man ska tillverka kemisk sprit istället. behöver inte bygga något och det blir utan någon finkel. men det är så att jag inte vill starta en ny tråd så jag frågar här istället.

efter man har gjort spriten så finns NatriumHydroxiden fortfarande kvar på botten så jag behöver fotfarande bränna och jag undrar om det skulle funna att bara ta en hink och stoppa ner en doppis och göra ett hål i hinken och sättas dit ett plaströr och låta vatten från kranen kyla röret. ??
blev många och =P

och om det går skulle någon kunna länka till något rör som finns på CO eller ÖB tack
och finns det någon kemist som skulle kunna svara på min fråga om det skapas några gaser om temperaturen är under 80 grader ?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster