Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

göra kemisk sprit. för enkelt för att vara sant ??

Allmänna diskussioner kring hembränning.
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

göra kemisk sprit. för enkelt för att vara sant ??

Inlägg av Blådåren »

Att bli kallad "troll" och "smartskalle" ser jag som lite svårt att bortse från, desutom känns det lite personligt...

"ta inte personligt" ok vem gällde det då ?, tomten eller???.

Bli torr bakom öronen och börja med att flytta hemifrån...
Användarvisningsbild
bonnraggarn
Föredetta moderator
Inlägg: 572
Blev medlem: tis mar 11, 2003 1:00
Ort: Heatland (Värmland)

göra kemisk sprit. för enkelt för att vara sant ??

Inlägg av bonnraggarn »

Även om temperaturen inte överstiger 80 grader så kommer det att ånga nåt kopiöst med högexplosiv etanolånga, några andra gaser har jag svårt att kunna se hur de skulle bildas.
***BONNRAGGARN***
pekkaplanet
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån dec 31, 2012 0:03

Re: göra kemisk sprit. för enkelt för att vara sant ??

Inlägg av pekkaplanet »

Jag måste kommentera i denna tråd trots att den är sex år gammal.
För längesen när det fanns en svensk undergroundtidning vid namn "Rolig teknik" så läste jag hur man skulle göra, jag minns det som igår trots att det var sisådär 28 år sedan. Efteråt så ser jag det som en av de dummare sakerna jag gjort :) Jag har ingen koll på sådan kemi idag, än mindre då.

EA + NH, 5 liter + 5 kilo beställdes hos färghandlarn i stan.
Jag hällde i EA i en hink (som placerades i en annan större hink som var fylld med kallt vatten), jag hade det på toan så jag skulle kunna tillföra mer kylvatten. Rörde sakta ner NH och rörde men inget hände, absolut ingenting. Det löste sig helt enkelt inte i EA. Mitt "fiffiga" tänkande visste att kaustisk soda reagerar med vatten, så jag tänkte att jag tillför lite och då måste något hända.
Nu stod det ju inte att man skulle göra så, men jag tänkte fritt för en stund. Nå det blev ju ingen direkt hit kan jag säga, jag satte i kanske max en halv deciliter, men satan vad det reagerade! Strunt i värmen, men de ångorna alltså, det var bara att utrymma läggan och vänta ut.

Nu hände ingen olycka eller så, men det gör jag inte om! Så jag får väl hålla med här...DONT DO IT!

By the way. Tidningen menade på att produkten skulle bara behöva blandas ut till svagare, eventuellt kola lite.
Varför jag trodde på det och ville försöka var för att på den tiden åkte vi til Norge ofta och partajade, där fanns en dealer som krängde kemisk sprit från en lokal/legal spritproduktion. Den var så stark det går att få sprit...det var målet, ja och att man ville labba lite.
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: göra kemisk sprit. för enkelt för att vara sant ??

Inlägg av MRWELDER »

pyromanzz skrev:hej på er alla =D

det är så att jag orkar inte bygga något fören jag flyttar hemifrån så jag tänkte göra kemiskt sprit.

formlen är NaOH + EtAc ==> NaAc + EtOH
jag har inhandlat natrumhydroxid och etylacetat.
men jag har en dålig känsla om att göra detta för att det känns för enkelt.
min plan var att gå ut till en sjö fixa en dunk där jag jag blandar båda ämnen och fixar så att det inte är någon chans att det kommer in något vatten och fixa en bra bok och vänta i några timmar sen dra i dunken kolla att allt är som det ska och göra liten enkel destillator för att få bort det sista natrumhydroxiden.

Gav detta recept till en kompis för ca 15 år sen och han mixa till det och det blev en sån värme rektion sa han och sen ett moln av alkohol så brandkåren kom väldigt farligt är detta att hålla på med om man inte vet exakt hur man skall göra

man måste tydligen kyla mkt så värmen inte går upp så mkt

Vet ej exakt men man bör veta hur man gör detta annars är det farligt
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: göra kemisk sprit. för enkelt för att vara sant ??

Inlägg av Blådåren »

Med tanke på att ts inte varit inloggad på 7 år , så har det antingen smällt rejält , eller så kom han på bättre tankar...

Som jag skrev då , var det några gökar som pillade med detta i trakten , gick bra ett par ggr , men lagården dom grejade i är fortfarande i omloppsbana ...

Nyckeln till detta tycks vara ventilation och ev kylning om det är större satser.
Ångmoln av alkohol är inget man vill ha inne , utan god ventilation !!
Sprit löser mycket, men inte problem..
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: göra kemisk sprit. för enkelt för att vara sant ??

Inlägg av MRWELDER »

Blådåren skrev:Med tanke på att ts inte varit inloggad på 7 år , så har det antingen smällt rejält , eller så kom han på bättre tankar...

Som jag skrev då , var det några gökar som pillade med detta i trakten , gick bra ett par ggr , men lagården dom grejade i är fortfarande i omloppsbana ...

Nyckeln till detta tycks vara ventilation och ev kylning om det är större satser.
Ångmoln av alkohol är inget man vill ha inne , utan god ventilation !!

Jo MKT kylning så skall det fungera bra men jag vill ej testa :)
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: göra kemisk sprit. för enkelt för att vara sant ??

Inlägg av Blådåren »

Inte jag heller....

Räcker med att åka dit och kolla på grunden till lagårn som står kvar, för att tappa eventuell lust för dylika experiment .. :thumbdown:
Sprit löser mycket, men inte problem..
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster