Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Utspädningsuträknare

Allmänna diskussioner kring hembränning.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Utspädningsuträknare

Inlägg av aqua vitae »

Utspädningsuträknare
https://bryggforum.nu/download/upload/ ... atten.html
Använd denna om du vill veta hur mycket vatten du ska tillsätta till en viss mängd sprit med känd styrka på, för att späda till önskad alkoholstyrka.


Drinkberäknaren (av Attackbever)
https://bryggforum.nu/download/upload/ ... nkcalc.php
Använd denna för att räkna ut vilken alkoholstyrka du får om du blandar flera olika drycker med kända alkoholstyrkor.

Dessa finns nu att hitta på forumets startsida under Verktyg
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Utspädningsuträknare

Inlägg av stillton »

praktiska och bra hjälpmedel som fungerar till de flesta applikationer. Det kan dock vara bra att veta att de inte stämmer exakt, eftersom de inte tar hänsyn till att densiteten är olika vid olika styrkor.

om du exempelvis har 10liter 80% sprit så känns det logiskt att blanda ut den med 10liter vatten för att få 40% sprit, men i verkligheten måste man fylla på med 10.4 liter vatten.

här finns en tabell för den som känner för att vara petnoga: http://alcbevtesting.com/wp-content/upl ... table1.pdf
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Utspädningsuträknare

Inlägg av aqua vitae »

Skall man vara ännu mer petnoga så mät temperaturen på vattnet och spriten för att inte tillsätta för mycket/lite vatten.

Exempel: blandas 5 liter ren etanol med 5 liter vatten erhålles:
vid 0°C; 9,59 liter 52,3%
vid 25°C; 9,65 liter 51,7%
vid 50°C; 9,67 liter 51,3%.

Men då är det kanske lite väl överkurs :wink:
fullkastrull
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jul 12, 2018 15:19
Utrustning: Under construction.

Re: Utspädningsuträknare

Inlägg av fullkastrull »

Användbar sida med flertalet uträknare på:

https://www.hillbillystills.com/distill ... -s/265.htm
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re:

Inlägg av latmasken »

aqua vitae skrev:Skall man vara ännu mer petnoga så mät temperaturen på vattnet och spriten för att inte tillsätta för mycket/lite vatten.
Är det inte enklare att väga dem istället för att mäta temperaturen? För det är väl volymen som påverkas av temperaturen, inte massan?

(Oj, ser att det är en jättegammal tråd)
NeoOhm
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: ons aug 21, 2019 9:32

Re: Re:

Inlägg av NeoOhm »

latmasken skrev:
aqua vitae skrev:Skall man vara ännu mer petnoga så mät temperaturen på vattnet och spriten för att inte tillsätta för mycket/lite vatten.
Är det inte enklare att väga dem istället för att mäta temperaturen? För det är väl volymen som påverkas av temperaturen, inte massan?

(Oj, ser att det är en jättegammal tråd)

Svarade nyss på en tråd från 2010 :idea: :lol: men kemin är nog den samma.
Klotiris
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön apr 05, 2020 23:26
Utrustning: Ingen

Re: Utspädningsuträknare

Inlägg av Klotiris »

Hehe jag ska peta till det en gammal tråd jag åsså.

Vi får inte glömma att det finns både volym och vikt %.

I Ryssland räknas sprit i gram tex
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Utspädningsuträknare

Inlägg av MurvSneaker »

Jag kanske tänker helt galet... Men enligt dessa galna tankar så...
Om man vill ha en volymprocent, vilket de flesta vill, borde det vara helt rätt att blanda 1 liter 80% sprit med 1 liter vatten för att få 2 liter 40% sprit.
Jag förutsätter då att den 80%-iga spriten har samma temperatur som vattnet.

Viktprocent är det väl inte så många som använder längre?

Om man sen kyler ned den färdiga blandningen, skulle volymprocent kanske ändras något men jag gissar att man inte känner så stor skillnad när den i tages en kväll i goda vänners sällskap. :D
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Utspädningsuträknare

Inlägg av ranald »

Du har provat att kolla på https://www.hillbillystills.com/distill ... -s/265.htm (som fanns länkad längre upp i tråden)?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Utspädningsuträknare

Inlägg av latmasken »

MurvSneaker skrev: ons jul 08, 2020 16:25 Om man vill ha en volymprocent, vilket de flesta vill, borde det vara helt rätt att blanda 1 liter 80% sprit med 1 liter vatten för att få 2 liter 40% sprit.
Tyvärr blir det inte 2 liter om du blandar 1 liter sprit med 1 liter vatten.

Det har att göra med hur molekylerna går in i varandra.

Det är det som är problemet med volym-procent.

Det är därför kemister alltid jobbar med vikt-procent.

Vi kan t.ex. ta om man blandar socker och vatten. Tar du 1000 g vatten (d.v.s. 1 liter) och blandar det med 1000 g socker så blir volymen ungefär 1,6 liter. Men du vet att du har 50:50 socker och vatten i den blandningen om du tittar på vikten.
Gallon
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: fre aug 07, 2020 8:49

Re: Utspädningsuträknare

Inlägg av Gallon »

Orkar inte leta runt längre på telefonen så frågar istället.

Mäter man volym eller vikt-procent med en hydrometer?

Är du inte väldigt säker, avstå från att svara!
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Utspädningsuträknare

Inlägg av temp_wricko »

Gallon skrev: lör aug 15, 2020 11:30 Orkar inte leta runt längre på telefonen så frågar istället.

Mäter man volym eller vikt-procent med en hydrometer?

Är du inte väldigt säker, avstå från att svara!
Jag har hydrometrar som mäter både volymprocent och viktprocent. Någon är kalibrerad till 20°C en annan till 25°C.
Ja, jag är väldigt säker på detta då de är mina.

Vad din hydrometers skala är och vid vilken temperatur den är kalibrerad kan jag inte svara på.
Det vanliga är volymprocent och 20°C om de är till för alkohol/vatten. Men nu är detta ett antagande eftersom du kan sitta med en som mäter hur väl ditt bly/syra-batteri är laddat.
/Wricko
Gallon
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: fre aug 07, 2020 8:49

Re: Utspädningsuträknare

Inlägg av Gallon »

Tack så mycket för svar.

Jag köpte den enklaste möjliga https://www.noblegrape.ca/products/hydrometer
Kan inte utläsa på förpackningen om den vid rätt temp, vinden i ryggen, planeternas placering visar volym- eller vikt-procent.
Generellt på forumet så slänger sig alla med "procent" utan att specificera om vilken procent som åsyftas. Därav min fråga.

Så vad tror ni att den enklaste formen i länken ovan är meningen att visa?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Utspädningsuträknare

Inlägg av Toffeln »

Gallon skrev: sön aug 16, 2020 13:08 Tack så mycket för svar.

Jag köpte den enklaste möjliga https://www.noblegrape.ca/products/hydrometer
Kan inte utläsa på förpackningen om den vid rätt temp, vinden i ryggen, planeternas placering visar volym- eller vikt-procent.
Generellt på forumet så slänger sig alla med "procent" utan att specificera om vilken procent som åsyftas. Därav min fråga.

Så vad tror ni att den enklaste formen i länken ovan är meningen att visa?
Det beror på vilken formel du använder dig av. Den i länken ovan visar hur mycket "socker" det finns i vätskan och genom att ta flera mätvärden (ett vid start av jäsning (og) och ett vid färdigjäst (fg) ) så kan du beräkna hur mycket alkohol som har producerats i vätskan.
Gallon
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: fre aug 07, 2020 8:49

Re: Utspädningsuträknare

Inlägg av Gallon »

Ok,

Jag har INTE en oechslemätare(stavning) utan den billigaste formen av alkoholmätare genom densitet. Kollade bara på bilden i förra länken och trodde det var den jag har. :doh:
Men nu har jag hittat den jag har exakt https://www.mixhuset.se/pub_images/larg ... linder.jpg

Frågan kvarstår; är värdet vikt- eller volym-procent som jag ser?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster