Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Behöver nybörjarhjälp, hembränning

Allmänna diskussioner kring hembränning.
Glasklar
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jun 07, 2009 21:09

Behöver nybörjarhjälp, hembränning

Inlägg av Glasklar »

har fått lite hembrännar grejjer i present så tänkte testa att bränna, men har inte den minsta arning om hur jag ska gå till väga, har 2 st 25l dunkar(1 att bränna i och en att hälla över till när jag ska rensa ut botton slasket?), alkohål mätare, socker mätare, en hävert och ett jästkitt med jäst och något stop jäst samt 2 sörjor jag inte hunnit lista ut vad det är än. behöver jag något mer? och finns det någon guide någonstans där dem beskriver allt extrent genomförligt så jag slipper fråga här hela tiden jag får problem?

tack på förhand.
Användarvisningsbild
Chubb
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: lör jun 06, 2009 0:38
Ort: Göteborg

Behöver nybörjarhjälp, hembränning

Inlägg av Chubb »

Mitt tips är att läsa igenom gamla trådar här på forumet, så gjorde jag innan jag satte mitt första päronvin för 2 dagar sedan. Finns otroligt mycket kunskap i de gamla trådarna och tar inte många timmar innan man hunnit lära sig mycket och fått idéer på vad det är man egentligen vill göra.
Glasklar
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jun 07, 2009 21:09

Behöver nybörjarhjälp, hembränning

Inlägg av Glasklar »

mm hittade väldigt bra fakta i gamla trådar :) suttit och läst sen ajg skapade tråden. Fast har som sagt lite mer frågor men jag skriver la dem här då och hoppas på svar:
Kan man använda en doppvärmare för att hålla mäsket på runt 17 grader hela tiden? finns det soppas advancerade doppvärmare?
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Behöver nybörjarhjälp, hembränning

Inlägg av Odqvist »

Flytta bort den här tråden dit den hör hemma, tack.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
RadarEnt
Bryggmästare
Inlägg: 210
Blev medlem: tor apr 26, 2007 2:00

Behöver nybörjarhjälp, hembränning

Inlägg av RadarEnt »

Jag undrar om inte "Glasklar" kanske har blandat ihop begreppen en aning. Kan det vara så att du har fått "hembryggargrejer"? Och att du vill testa att brygga i stället för bränna.
Och att det är "musten" som ska hållas på 17 grader?

Jag tycker det verkar så med tanke på vad påsen innehåller. De oidenifierade sörjorna antar jag är kiselsol och gelatin. Klarningsmedel alltså. Är det möjligen ett blad med vinrecept med där också?
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Behöver nybörjarhjälp, hembränning

Inlägg av scaryeyes »

Ja nog bättre att skriva ner utförligt exakt vad du fått för nåt. Å tala om vad det är du vill göra. Öl, cider, vin, brännvin.... Har du fått dunkar eller jäshink?

Ett kanon tips är att sitta ner å läsa i trådarna här ett par dar å fundera.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Glasklar
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jun 07, 2009 21:09

Behöver nybörjarhjälp, hembränning

Inlägg av Glasklar »

Har som sagt inte ens en arning om vad skillnaden på brygga och bränna är.

Saker jag har:
2 hinkar på 30L
2 jäsrör
sockerhalts mätare
alkoholhalts mätare
en hävert
en påse med jäst och näring
en påse med jässtopp
två påsar superselvike/snabbklarning
en påse citron syra

Antar att detta är till för att jäsa? dvs Slänger i frukt, socker, vatten och jäst. Väntar 30 dagar. filtrerar ut frukt och båtten slagg med hävert sen klart för dricka? (i stora drag ?)

Aaa det är några vinrecept såg jag nu, men ifall detta är brygga, vad är då bränna?

och för att förklara så tydligt jag kan, jag vill göra vin av vatten och frukt, eller sprit/cider om man kan göra detta med det jag har.
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Behöver nybörjarhjälp, hembränning

Inlägg av scaryeyes »

Alltså... först en liten fråga.... hur gammal fyllde du? Vi kan ju ta det med vinet först. Men läs lite mer i forumet.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Behöver nybörjarhjälp, hembränning

Inlägg av aqua vitae »

Brygga är att jäsa fram alkoholhaltiga drycker såsom öl, cider, druvvin, fruktvin, mjöd osv.
Alkohol bildas när jästen "äter" sockret som finns i druvor, malt eller vad det nu är. Man använder olika sorters jäst till olika sorters drycker.

Bränna är ett slangutryck för att destillera. Så tillverkas sprit.
Först jäser man som man gör när man brygger, det man får då kallas mäsk (det vanligaste recepter för vanlig HB är vatten, socker och turbojäst). Mäsken destillerar man sedan för att avskilja vatten, jästrester och andra biprodukter.
Destillering går i grova drag till så att man kokar mäsken i ett kärl, leder iväg ångorna och kondenserar dem och samlar upp kondensatet i ett annat kärl.

Men bestämm dig om du skall brygga eller bränna/destillera, och läs på i de trådar som handlar om sådant. Finns pdf-filer med samlad info i flera av forumets avdelningar.
Tänk på att det är lagligt att brygga, men olagligt att bränna/destillera.
Om du är under 18 så gör inget av det. Då får du inte ens skriva här på forumet, enligt forumets regler: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?p=69978
Användarvisningsbild
RadarEnt
Bryggmästare
Inlägg: 210
Blev medlem: tor apr 26, 2007 2:00

Behöver nybörjarhjälp, hembränning

Inlägg av RadarEnt »

Ja du, det är allt tur att det finns någon att fråga.
Och att det finns de som läser och förstår frågeställningen innan man raljerar och svarar.

Att bränna är att destillera fram brännvin från en alkoholhaltig vätska. Det kan vara mäsk som oftast består av vatten, socker och (oftast) turbojäst.
Det är inte sådana grejer du har fått. För detta behövs lite mer sofistikerade grejer än vad du har. Läs mer om detta i därför avsedd avdelning på forumet.

Du har grejer för att brygga vin. Förutom det du har behövs lite råämnen som ger smak på det vin du vill brygga. Ok, det går att göra cider också.

Mitt tips är att du sparar alla grejer som finns i påsen. De klarar sig länge i obruten förpackning.
I stället går du och köper en vinsats av någon sort du tror att du tycker om. Följ instruktionerna till punkt och pricka första gången. Så småningom börjar du förstå vad det är som sker i processen och kan ibland gena på ett eller annat sätt.

Detta är min rekommendation. Du kan även följa något av de recept som finns här på bryggforumet. Då kan du i viss mån använda det du har i jäs-kitet. Jag tycker inte att du ska göra av färska frukter första gången du ska försöka.
Användarvisningsbild
RadarEnt
Bryggmästare
Inlägg: 210
Blev medlem: tor apr 26, 2007 2:00

Behöver nybörjarhjälp, hembränning

Inlägg av RadarEnt »

Under tiden som jag författade och rättade alla stavfel hann "aqua vitae lunaris" göra ett inlägg som i huvudsak verkar vara samma som mitt.
I övrigr vill även jag hänvisa till samma länk. och som även "scaryeyes" verkar ifrågasätta.
Glasklar
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jun 07, 2009 21:09

Behöver nybörjarhjälp, hembränning

Inlägg av Glasklar »

Börjar få koll på det hela nu tror jag, anledningen till varför jag fråga var för jag ville veta hur man gjorde i stora drag. Stämmer det jag skrev ovan? Står bara recept och vad jag behöver iprincip vart jag än kollar.

Sen "fyllde" jag inte när jag fick dem, jag fick dem i student present, men anser inte att min ålder borde ha något med detta att göra efter som det är enbart kunskap du själv kan hitta i böcker och på nätet och inget du skulle lära dig genom tiden?

det är också brygga jag ska göra. Jag ska jäsa vatten, socker och frukt tills det har alkohol och är vad vi kallar vin.

tack för länken med, ska kolla igenom den bättre senare[/img]
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Behöver nybörjarhjälp, hembränning

Inlägg av scaryeyes »

Det har visst betydelse vad man fyller om det är 13 år tex. Därför jag frågade. För kunskapen brukar vara större i 17 års åldern.

Jag har barn i 14 å 16 års ålder, och jag håller koll på hur mycket dom vet. Undanhåller inte sanningen, men framhäver vad lagen och moral säger.
Sen att jag bränner hemma mitt framför ögonen på dom hycklar jag inte med, Men är noga med att dom vet vad som gäller. Jag tycker det är viktigt även här på forumet att inte för unga barn är inne å bara vill brygga nåt att bli fulla på till helgen.

Sorry för att man är fritidspolis här, men ville bara visa min ståndpunkt.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Glasklar
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: sön jun 07, 2009 21:09

Behöver nybörjarhjälp, hembränning

Inlägg av Glasklar »

anyways, nu slutar vi kladda ner min tråd och försöker förklara hur man ska gå tillväga i stället? Jag är myndig och har inte problem att få tag på någon form av alkohol över huvud taget jag är bara intresserad om hur jag ska göra, sen ska jag iof bli dret full på det men det behöver du inte få dåligt samvete för efter som jag lika gärna skulle kunnat dra till krogen och göra det men då skulle jag inte lärt mig något, alls.

läst att svavla kommer upp lite här och där men hittar ingenstans vad det betyder mer än att det har med svavel att göra, ska man filtrera drickan i det? Dlanda i det i drickan? när ska jag göra det för att förhindra "Butylacetat"?
Användarvisningsbild
RadarEnt
Bryggmästare
Inlägg: 210
Blev medlem: tor apr 26, 2007 2:00

Behöver nybörjarhjälp, hembränning

Inlägg av RadarEnt »

[quote="Glasklar"] förklara hur man ska gå tillväga i stället? Jquote]


Som godkänd student borde du väl ha kunskapen att kunna läsa in dig på alla andra trådar om olika recept och hur man gör.

Det är din naivitet som får oss att fundera på din ålder.

Ge oss en hint på vad du vill göra, så får du svar här. Hittills verkar det bara vara fyllan du är ute efter.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster