Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vattenmantlad plastis som whiskystripper

Världens enklaste brännare.
Användarvisningsbild
Vector
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: mån aug 21, 2017 10:34
Utrustning: FOA/Kolonn (glas)

Vattenmantlad plastis som whiskystripper

Inlägg av Vector »

Jag hsr strippat vetemäsk med plastis med dåligt resultat. Även relativt klarnad mäsk bränner fast som fan.

Min plan är att ställa en glasburk/glasrör fyllt med vatten i innerhinken. I denna glasburk ligger doppvärmaren. Mäsken ligger som vanligt i innerhinken runtom.

Glasburken "tätas" med ett plastlock el. Dyl som hindrar vattnet att ånga bort från burken och späda spriten.
Med glasröret kan man istället göra hål i plastisens lock, köra ned röret och täta med silikon kant-i-kant. Röret sticker nu ned i mäsken men kan fyllas med vatten utifrån och doppvärmaren släpps i röret.
Man kan då fylla på ev. Vatten efter behov.

Nu lär det aldrig bli problem med bränd mäsk.
Vad tror ni?
FOA + Kolonn (Glas)
Plastis (Original)
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Vattenmantlad plastis som whiskystripper

Inlägg av Mrbsod »

Glas leder ju värme väldigt dåligt, kanske för dåligt för ditt effektbehov? Det är ju förvisso förhållandevis lågt effektbehov i en plastig från början.

Har du funderat på element med riktigt hög effekt istället? De brukar ju ha större yta på elementet. Seriekopplar du sedan elementen, eller begränsar effekten med t.ex. en ssvr så borde effekten per m2 yta sjunka så lågt att tempen på elementet borde vara så lågt att det inte bränner fast?

Har sett att ölbryggare använder specialelement, med väldigt låg effekt per m2, och ibland även med teflonbeläggning, just för att minska risken för fastbränning...

Sorry att du inte fick några lågbudgettips...
Användarvisningsbild
Vector
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: mån aug 21, 2017 10:34
Utrustning: FOA/Kolonn (glas)

Re: Vattenmantlad plastis som whiskystripper

Inlägg av Vector »

Tack för input.
Vill förtydliga att det inte är en snabb stripper jag söker, utan vill ha plastisens funktion dvs. Att den tassar på under fem dagar med lpg temp.

Därmed behöver jag låg effekt och låg yttemp.

Problemet är såhär just nu; doppvärmaren är en vanlig akvariumdoppis. Termostaten i denna sitter i ena änden.
När det börjar bildas slam på doppisen längre ut från termostaten isoleras doppisen av slammet och temperaturen under slammet ökar. Det börjar kristalliseras och mer slammar på, isolerförmågan ökar alltså och temperaturen längst in mot doppisen blir så hög att slammet förkolnar och bränner fast.
Doppisen slår inte av för vid termostatens placering slammar det inte fast då termostaten bryter innan det kristalliserar precis där.

Hoppas min förklaring går att fatta.

Om man däremot mantlar doppisen med ett rör av plast/glas eller metall och fyller detta med vatten kommer doppisen alltid vara ren. Termostaten styr vattnets temperatur som i sin tur värmer mäsken genom glaset. Glaset kan aldrig bli varmare än termostattempen och således bränner inget fast på glaset. Inget kan heller bränna på doppisen då den ligger i rent vatten.

Principen blir det samma som att värma mäsken med vattenbad, fast inifrån.
FOA + Kolonn (Glas)
Plastis (Original)
Användarvisningsbild
Vector
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: mån aug 21, 2017 10:34
Utrustning: FOA/Kolonn (glas)

Re: Vattenmantlad plastis som whiskystripper

Inlägg av Vector »

Nu har vi något på gång.
Fick slänga hela gamla plasrisen för den luktade död kedjerökarkärring efter att doppisen bränt fast senaste gången. Bygger nu en ny, vattenmantlad. Bilder kommer.
FOA + Kolonn (Glas)
Plastis (Original)
Användarvisningsbild
Vector
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: mån aug 21, 2017 10:34
Utrustning: FOA/Kolonn (glas)

Re: Vattenmantlad plastis som whiskystripper

Inlägg av Vector »

Så. Efter många om och men fick jag tid att bygga. Så ser härligheten ut. Ska testa nu och se hur hon fungerar.

Det är en vanlig plastis där doppisen är vattenmantlad.
Borrade ett hål och placerade ett 250 cl mätrör ned i innerhinken 1 cm ovan botten. Doppisen är i röret och röret är fullt med vatten till en nivå något under plastisens lock. Röret är löst tätat med alufolie för att inte bibehålla tryck men hindra att vattnet dundrar bort.
Bilagor
rps20171230_181734.jpg
rps20171230_181734.jpg (50.33 KiB) Visad 1576 gånger
FOA + Kolonn (Glas)
Plastis (Original)
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Vattenmantlad plastis som whiskystripper

Inlägg av ÖlBurken »

Du har mer möjlighet att lyckas om du isolerar en del av ytterhinken. Du behöver ännu nån kall yta som ångorna kondenserar på men jag är rädd att du kanske inte får ut tillräcklig värmeeffekt från din glasburk annars.
Gällande tätningen med alufolie så funkar det inte att släppa ut tryck men behålla vatten. Det tryck som släpps ut är ju vattenånga...
Hade jag varit du hade jag istället vänt på processen och byggt en bain marie.
Användarvisningsbild
Vector
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: mån aug 21, 2017 10:34
Utrustning: FOA/Kolonn (glas)

Re: Vattenmantlad plastis som whiskystripper

Inlägg av Vector »

Ja som sagt detta är en bonnalösning än så länge, för att kunna strippa vetemäsk utan att det bränner.
Doppisen slår av vid 65 så förångning genom kok kommer ej att ske. Den oisoleradd glastoppen kommer dessutom att kondenserad vattenånga som stiger pga. Avdunstning till följd av värme.
Det finns ingen mening att försöka hålla tryck i glasröret. Det enda relevanta är att där alltid finns vatten.

Jag har räknat med lägre effekt än plastis original men tid är inget problem. Det får tassa på.
Men ska ta ditt tips om isolering i beaktning.
FOA + Kolonn (Glas)
Plastis (Original)
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Vattenmantlad plastis som whiskystripper

Inlägg av Kusken »

För att strippa mäsk som lätt bränner fast, som mäsk på spannmål och frukt, är en steamer bäst. I princip bara en stor thumper.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Vattenmantlad plastis som whiskystripper

Inlägg av Swedish Pride »

kan så vara att en plastis has sina begränsningar när mäsk e gjord på spannmål.
har noll koll på det iom att jag bara jobbat med mitt öl fat sen jag började köra
Användarvisningsbild
Vector
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: mån aug 21, 2017 10:34
Utrustning: FOA/Kolonn (glas)

Re: Vattenmantlad plastis som whiskystripper

Inlägg av Vector »

Man tar vad man har. Nu droppar det på fint i plastisen i alla fall.
Ska köra igenom tre omgångar vetemäsk nu och är jag nöjd kör jag vidare.
Annars har jag en plan b med ett fulbygge av min elektriska bryggryta och en glasdamejanne.
FOA + Kolonn (Glas)
Plastis (Original)
Användarvisningsbild
Vector
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: mån aug 21, 2017 10:34
Utrustning: FOA/Kolonn (glas)

Re: Vattenmantlad plastis som whiskystripper

Inlägg av Vector »

Gick som en dröm. Mäsken brände inte, vattnet dunstade inte alls och vi fick 1,5 l fin råsprit på 8 l vetemäsk.
Det tog någon dag längre än vanligt men det räknade vi med.

Uppmanar de som är intresserade att pröva.
Bilagor
rps20180106_113004.jpg
rps20180106_113004.jpg (57.42 KiB) Visad 1534 gånger
FOA + Kolonn (Glas)
Plastis (Original)
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Vattenmantlad plastis som whiskystripper

Inlägg av Mrbsod »

Kul att det funka och kul att du återrapporterade försöken :)

Fint bygge också. Är det ett vanligt 250ml mätglas du använder?
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Vattenmantlad plastis som whiskystripper

Inlägg av Swedish Pride »

Bra där!
Med den setuppen så kan du säkert ha i veter slopp i den lilla hinken så slipper du hålla på att separera vete från vädska
Användarvisningsbild
Vector
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: mån aug 21, 2017 10:34
Utrustning: FOA/Kolonn (glas)

Re: Vattenmantlad plastis som whiskystripper

Inlägg av Vector »

Tackar. Ja det är ett helt vanligt 250 ml mätglas i pyrex. Går nog att ha vad som helst som är inert mot vätskan men leder värme hyfsat.
Mäsken mörknar i färgen men bränner inte. Råspriten smakar helt okej.

Jag kör vetet i BIAB-påse så lyfter bort skiten innan strip. Men nu spelar det ingen roll hur klarnad mäsken är vid strip.

Dock har min batch vetemäsk som står redo drabbats av infektion troligen hinnjäst eller annan skit för surt var det. Prövar en 8 l strip. Blir det dåligt så slänger jag och gör ny mäsk.
FOA + Kolonn (Glas)
Plastis (Original)
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Vattenmantlad plastis som whiskystripper

Inlägg av Swedish Pride »

men det kan ju finns sprit kvar i veten :lol:
jag får nästan jämnt infection i min mäsk, spelar inte ngn roll bara att köra, för virre å liknande så e den många som vill ha en infection för att det ger en extra vinkel på spriten.
kanske inte det bästa för vodka men strippa å gör en sprit körning ändå, e det för mycket smak så släng ner det i nästa virre körning
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst