Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Plastis som inte bränner....

Världens enklaste brännare.
sole_oggi
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tis feb 09, 2016 21:31

Plastis som inte bränner....

Inlägg av sole_oggi »

]Byggde ihop min plastis 1.0 och jäste klart Vin natur mäsk 18-20%. Tappade sedan upp 8 liter i en 10L hink och började bränna. Efter 1 dygn hade det kommit ca 1L men sedan dess har det inte hänt någonting. Doppvärmaren fungerar utmärkt och det värmer så det kan inte vara problemet. Det är en 1x2 mm springa i pluggen som doppvärmaren är kopplad igenom locket, kan det påverka processen så mycket eller vad kan vara fel? Har jäsningen av mäsken blivit fel så att det inte finns tillräckligt med alkohol i mäsken att värma upp och sedan kondensera??? Lägger upp lite bilder här på locket och springa mellan lockgenomförningen och sladden till doppvärmaren.


Kort fakta om mina produkter
Doppvärmaren är på 45-50 grader (helautomatisk).
Vin nature jäst som blandades med 8 kg socker. 18-20 % ska det bli. Jäste i 14 dagar, men jäsningen kom inte igång för än efter två dagar då temperaturen i vattnet var runt 20 grader då jag tillsatte jästen.
10.jpg
10.jpg (73.5 KiB) Visad 1707 gånger
12.jpg
12.jpg (59.5 KiB) Visad 1707 gånger
Är jätte tacksam för svar!!!
/sole_oggi
Användarvisningsbild
Purewater
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: fre jan 22, 2016 17:14

Re: Plastis som inte bränner....

Inlägg av Purewater »

Japp den där springas skall tätas (från båda håll) med foodgrade silikon. Det skall va tätt överallt.
Och för att veta att du överhuvudtaget har en fungerande mäsk skall en oechsle mätare användas redan innan du tillsätter jästen. Har du kontrollmätt din första L du har? Hur pass glipar falskbotten? Har du vatten i vattenlåset? De finns flera avgörande faktorer som kan va orsaken här..
Mvh PureWater
sole_oggi
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tis feb 09, 2016 21:31

Re: Plastis som inte bränner....

Inlägg av sole_oggi »

Tack för ditt svar.

Det är min första satts så jag trodde att mäsken var helt okej eftersom den stått och jäst i 12 dagar totalt. Falskbotten glipar 1-2 mm och jag har inte vatten i jäsröret. Jag ska mäta alkoholen som jag fick ut nu, men tyvärr köpte jag en billig mätare som inte automatiskt ställer om temperaturen.
Användarvisningsbild
Purewater
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: fre jan 22, 2016 17:14

Re: Plastis som inte bränner....

Inlägg av Purewater »

Okay, ang falskbotten, glipan är bra, lägg i vatten i röret o täta gummipackningen.
Angående alkomäteren så drar du av 0.3% för varje grad över 20c och lägger till 0.3% för varje grad under 20c så det är enkelt korrigerat.
Tror också det kan va fel på jäsningen, ett lock som inte tätar m.m en oechslemätare är som sagt billigt verktyg för kontroll över mäsken, det är där vi lägger hela grunden för slutresultatet så förarbetet är väldigt viktigt. :thumbup:
Mvh PureWater
sole_oggi
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tis feb 09, 2016 21:31

Re: Plastis som inte bränner....

Inlägg av sole_oggi »

Mätte alkoholen i den liter jag fått ut och det låg på 45%. Men ska täta till glipan idag och lägga vatten i röret så får vi se om det blir bättre. Stort tack för dina svar!!
trelleburgaren
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tor okt 20, 2016 13:32

Re: Plastis som inte bränner....

Inlägg av trelleburgaren »

Jag har också liknande problem.

1. Min mäsk stod i ca 20-25 grader hela jäsningen och fick självklarna. Detta tog ca 3 veckor totalt. Därför bör väl denna ha jäst ut ordentligt och vara en bra grund för destillation?

2. Min plastis står lutad med en genomföring längst ner för att spriten ska rinna ut i en flaska. Inne i plastisen finns en 10 liters spann med enbart isolerat lock (för ca 5 år sen var det sist jag använde apparaten och då var hela spannen isolerad, men det är på tok för jobbigt att göra om). Det finns även 2 hål för att ångorna ska komma ut och det första hålet är vid ca 8 liters gränsen och det andra i toppen på spannen på sidan.

Plastisen står i ett utrymme som med temperatur på 10 grader. Det finns även en vanlig bordsfläkt som blåser på locket och mäsken håller ca 47 grader. Jag har tryckt ordentligt på locket över 30l hinken och det är tätat med akvariesilikon kring genomföringarna.

Så min fråga är vad i hundan det är som är fel om det bara kommer ut ca 2 dl på mer än 12 timmar?
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Plastis som inte bränner....

Inlägg av ÖlBurken »

Man kan inte ha en genomföring för avtappning för då är det ju inte tätt. Alkoholen smiter ut som ånga=alkoholmissbruk!
trelleburgaren
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tor okt 20, 2016 13:32

Re: Plastis som inte bränner....

Inlägg av trelleburgaren »

ÖlBurken skrev:Man kan inte ha en genomföring för avtappning för då är det ju inte tätt. Alkoholen smiter ut som ånga=alkoholmissbruk!
Det har många, många andra också utan problem....
Den är ju under falskbottnen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Plastis som inte bränner....

Inlägg av ÖlBurken »

Vad skulle falskbotten ha med det att göra?

Har du vattenlås vid uttaget i botten? I så fall är det ok med ett uttag.
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster