Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ännu en tråd om för svag sprit. Tips!?

Världens enklaste brännare.
forosyntesen
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre okt 18, 2013 2:40

Ännu en tråd om för svag sprit. Tips!?

Inlägg av forosyntesen »

Så, jag har kört med en "vanlig" plastis 1.0 i kanske 2 år nu, Har dock bara gjort kanske 5 omgångar totalt. Första gången blev allt perfekt. Jag kör med Turbo Pure 48 Hours med denna doppis:
http://hembryggning.se/doppvarmare-hemb ... rmare.html

Hur jag gjorde första gången:
8 KG socker, rör om till en sockerlag osv som det står på förpackningen.
En påse jäst rör om.
Lät allt jäsa i lite mer än en vecka.
Använder mig av willes superklarning efter jäsning.
Häller i 8 liter i 10-liters hinken, in med 10-liters hinken i 25 liters o i med doppisen grader. (Har hinken i vanlig rumstemp)
Avbryter när jag fått ca 2 - 3 liter i hinken (när jag mätte styrkan med denna: http://hembryggning.se/alcoholmeter-0-100-30-cm.html Så visade det ca 58% orenat.
Efter reningen så blev det nästan precis 42-45% vilket räcker gott o väl för mig. Jag var mycket nöjd! Smakade och luktade hur bra som helst. Detta var för ca 1 år sen, Nu fick jag för mig att plocka upp allt igen o köra några nya omgångar. den här gången tänkte jag testa en annan metod för att få "starkare", Så jag köpte en ny doppis då förra strulade lite: http://hembryggning.se/heater-doppvarma ... -240v.html Gjorde allt som jag gjorde innan bara att jag satte doppisen på 55 grader (Dubbelkollade tempen med en kökstermometer) och tog ut 1 - 2 liter ist för 2 - 3. Jag har även KALLARE i rummet än jag hade senaste gången, Nu får jag ut ca 18% orenat (Detta 4 omgångar i rad) och jag gissar på att det lär sjunka till 14% om jag renar.

Det enda jag kan tänka mig är ifall jästen har gått ut i datum (gick ut för nån månad sen) och att jag får svagare mäsk, men det borde väl inte påverka detta såhär mycket? Om jag destilerar igen så lär det antagligen bli bra styrka, men jag föredrar att ha det som förr, en destillering o det blev perfekt. Jag vet inget sätt som jag kan mäta styrka på mäsken utan speciell utrusning, om det går utan så säg gärna till hur! Det enda jag kan säga om mäsken är att det bränner till härligt i näsan när det är färdigjäst.

Märkte också ett MINIMALT hål vid proppen, häller jag i vatten på locket så rinner det INTE igenom, så jag kan väl säga att hinken är 99.8% tät, Om det nu skulle vara en läckning nånstans, hade det kunnat påverka styrkan såhär mycket? o då menar jag en LITEN läckning.

Vad tror ni att detta kan bero på? Mvh!
Cadenza
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons jan 20, 2016 13:08

Re: Ännu en tråd om för svag sprit. Tips!?

Inlägg av Cadenza »

Smakar mäsken nåt sött? Gör den det är den inte färdigjäst.
Pettson
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jan 10, 2016 13:36
Utrustning: flera

Re: Ännu en tråd om för svag sprit. Tips!?

Inlägg av Pettson »

På min plastis.( iof en variant av u-rör med kylning) så var optimala värmen 47grader.
Över så vart det bara lägre %.
Vid 55grader kom låg % och massa orenheter med.
Warning: Consumption of alcohol may cause an influx in the time-space continuum, whereby small (and sometimes large) gaps of time may seem to literally disappear.
Cadenza
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons jan 20, 2016 13:08

Re: Ännu en tråd om för svag sprit. Tips!?

Inlägg av Cadenza »

Pettson skrev:På min plastis.( iof en variant av u-rör med kylning) så var optimala värmen 47grader.
Över så vart det bara lägre %.
Vid 55grader kom låg % och massa orenheter med.
Intressant, hur kan detta stämma? Alltid fått höra att högre temp = mer alkohol men av sämre kvalitet.

Finns det nån teoretisk förklaring?
forosyntesen
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre okt 18, 2013 2:40

Re: Ännu en tråd om för svag sprit. Tips!?

Inlägg av forosyntesen »

Cadenza skrev:Smakar mäsken nåt sött? Gör den det är den inte färdigjäst.
Ska kolla ifall den gör det ikväll! Tacksam för svar.
forosyntesen
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre okt 18, 2013 2:40

Re: Ännu en tråd om för svag sprit. Tips!?

Inlägg av forosyntesen »

Pettson skrev:På min plastis.( iof en variant av u-rör med kylning) så var optimala värmen 47grader.
Över så vart det bara lägre %.
Vid 55grader kom låg % och massa orenheter med.
Låter väldigt konstigt, Högre temp brukar oftast betyda starkare sprit, det går fortare, men inte lika rent. dock så finns det säkert en gräns. Kör man på 80 grader så lär det väl bli skit av allt (ren gisning). Men det finns väl någon logisk förklaring till varför 47 grader är optimalt för din apparat!
Pettson
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jan 10, 2016 13:36
Utrustning: flera

Re: Ännu en tråd om för svag sprit. Tips!?

Inlägg av Pettson »

Ja bra fråga varför jag fick dom resultaten..
Har oxå hört högre % vid högre värme.
Men gick jag upp mot 55 grader så vart skiten grumlig och svagare. runt 30-35% :thumbdown:
Vid 47 grader ren och runt 55-60% :thumbup:
Nästan lika varje körning.
Warning: Consumption of alcohol may cause an influx in the time-space continuum, whereby small (and sometimes large) gaps of time may seem to literally disappear.
forosyntesen
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre okt 18, 2013 2:40

Re: Ännu en tråd om för svag sprit. Tips!?

Inlägg av forosyntesen »

Har nu destilerat 2 gånger, o det ligger på 30% ORENAT. förstår inte vad som kan vara fel, Mäsken smakade inte sött så den borde ha jäst klart..
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster