Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Första gången.

Världens enklaste brännare.
Connsann
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jan 18, 2016 16:44
Utrustning: Plastis 1.0

Första gången.

Inlägg av Connsann »

Mäskat och kunde hålla mig i ca 3 dagar innan jag satte igång min plastis.

Under dessa 3dagarna mätte jag upp doppvärmaren. en automatisk 45-50grader och den slog av då vid 50grader.

Nu under första dygnet med plastisen ute på balkongen (10-19 minus) så fick jag ut ca 70cl 47-48%.

Men jag kollade av tempen på mäsken då var den på 60grader.
Vad är der som kan ha påverkar doppvärmaren? Kan de vara att jag klippt kabeln när jag skulle trä den igenom locket???


Tänker att jag kö på såhär nu ett tag då jag köpte en jävla massa kol som bra ha när jag byggde plastisen 1.0



Uppdaterar. på 23timmar 1000ml 46-47%. Lyvktar för mig bara alkohol. Kan inte provsmaka nu innan jobb då jag kör lastbil.
Moony
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jan 08, 2014 4:48

Re: Första gången.

Inlägg av Moony »

Att du klippt sladden och troligtvis nära kontakten så skarven inte ligger i hinken så ska det inte ha något med saken att göra. Visar tempmätaren riktigt? kan ju vara lite si och så med en stektermometer om du använt en sådan. Kanske en ostabil doppvärmare bara att köra den en gång till i en vattenspann och kolla under lite längre period, kan ju vara ett glapp i den :idea: . Inom akvariumhobbyn har man ju haft trilskande doppisar som spökvandrat ,fungerat efter försiktig fininställning.
Connsann
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån jan 18, 2016 16:44
Utrustning: Plastis 1.0

Re: Första gången.

Inlägg av Connsann »

Nu när jag kom hem efter jobbet så mätte jag upp till 71grader. utomhus är +-0 grader.
Detta är en doppis köpt på gert strand ab, funkade skit bra under ett dygn i testvattnet.

Jag har en hög akvarium och aldrig fått skenade doppisar, vill dock inte modda mina jäger doppisar.

Men eftersom sladden är klippt så kan jag ju inte heller göra ett garantiärende av det hela heller....

Mätte upp den halvlitern jag hade fått på 11 timmar nu och den ligger på 32% och luktar apa...

Plockat ur totalr 1,6l på 45%

Så total resultatet verkar bra.

Så får ta och köra igenom hela batchen mäsk och döra en totalbetömming efter att jag sätt slutresultetet.
dilettanten
Turbojäsare
Inlägg: 26
Blev medlem: mån feb 26, 2018 11:22

Re: Första gången.

Inlägg av dilettanten »

Connsann skrev:Nu när jag kom hem efter jobbet så mätte jag upp till 71grader. utomhus är +-0 grader.
Detta är en doppis köpt på gert strand ab, funkade skit bra under ett dygn i testvattnet.

Jag har en hög akvarium och aldrig fått skenade doppisar, vill dock inte modda mina jäger doppisar.

Men eftersom sladden är klippt så kan jag ju inte heller göra ett garantiärende av det hela heller....
Visserligen extremt sent svar men ändå, någon annan kan kanske ha nytta av informationen..

Som jag beskrivet i annan tråd så fick jag 2 stycken doppisar som båda hade termostatproblem (jag kunde till och med koka vatten med dom i mindre volym vätska).

Trots samma som du (avklippt kontakt) så fick jag två nya från Gert Strand (mina videor som visade problemet hjälpte till).

Så visst kan doppisar ha problem med termostaten men Gert Strand tar det på garanti om du dokumenterar problemet ordentligt.
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster