Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Följ Dr.Peppers resa - första HB-satsen

Världens enklaste brännare.
Dr.Pepper
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör jun 14, 2014 17:27

Följ Dr.Peppers resa - första HB-satsen

Inlägg av Dr.Pepper »

Hejsan alla glada! Sitter nu på kvällen och klurar på att köra första HB-"satsen". Kan verkligen ingenting om detta men får väl lära mig under resans gång var det tänkt. Ska bygga en plastbrännare.

Jag har redan två 25 liters jäskärl. En ska jag bygga om till en plastbrännare och den andra ska jag ha för att jäsa mäsk i. Nu har jag lite frågor:

- Vilken turbojäst skulle ni rekommendera?
- Hur mycket socker ska jag ha i? Jag antar att mäsken ska bli 20%ig, annars gärna starkare om det går.
- Räcker det med att ha en doppvärmare på 100W eller krävs det en på 200W?
- Kommer det lukta mycket finkel när jag väl destillerar?
- Hur borrar jag hål dit slangen ska sitta? Har nämligen ingen borrmaskin till hands. Tänkte först sätta en sådan där slangnippel och sedan ta en slang från en gammal hävert. Det lär väl la fungera?
- Hur gör jag bäst hål på locket där wokpannan ska sitta? Tänkte sedan täta med akvariumsilikon.

Kommer inte på några fler frågor nu men fyller väl på under resans gång :)

Det jag har gjort idag är: Tagit ned bägge jäskärlen från vinden och rengjort dem med rengöringsmedel (super-rent). Även locken har rengjorts. Tanken är att köpa en sådan där wokpanna på Ikea och göra ett hål i locket på en av kärlen. Sedan ska jag vika upp kanterna så där bildas en slags ränna dit den destillerade spriten "fastnar". Eftersom att kärlet även kommer att lutas kommer allt rinna ned på ena sidan där en slang som leder till en dunk fångar upp allt. Imorgon får jag väl se om jag hinner köpa något. Kommer även beställa doppvärmare när jag får klartecken på att 100W räcker.

Må väl!
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Följ Dr.Peppers resa - första HB-satsen

Inlägg av Flerpen »

-Finns ett turbojäst test här på sidan där du kan läsa om dom flesta sorterna.
-så många kilon som jästpacketet anger. Jag skulle dock rekommendera Max 6kg för renare mäsk.
- vet ej, läs någon byggtråd.
- nej det luktar inte speciellt mycket då kokaren är ett slutet system.
-köp en skruvdragare.
-mha en metallborr och tidigare inköpta skruvdragare.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Följ Dr.Peppers resa - första HB-satsen

Inlägg av latmasken »

Vill bara inflika att det du tänker bygga är inte en "plastis" utan en "super-plastis".

Och jag skulle nog överväga att bygga en spiralbrännare istället för en superplastis. De byggtrådar jag sett så har det varit mycket problem med att få tätt mellan kupolen och locket.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Re: Följ Dr.Peppers resa - första HB-satsen

Inlägg av bonkeman »

Hur går det? Det är lite dålig fart på forumet nu för tiden.

Min åsikt om jäst. Ta en välkänd turbojäst som jäser ut 8 kilo socker. Hisab (Häxan) brukar finnas på Citygross om du har det i närheten. Annars har vi Vikingturbo, Willes eller Turbo Pure. Inte för att dissa Flerpen, han har hjälp mig med bra tips förut, men bygger man en apparat som ändå ger dålig sprit så behöver man inte tänka så mycket på att jäsa rent. Plastisen vill ha stark mäsk för att fungera bra då den är inte så bra på att "krama ur" det sista. Det är inte den effektivaste apparaten direkt. Dock bör man ta sig tiden att klarna mäsken ordentligt så att det inte fastnar en massa bös på doppvärmaren.

100W doppis bör räcka för att komma upp i rätt temp. Dock kan det vara gött att ta en 300W och använda dimmer. Då kan du köra på lite högre effekt under själva uppvärmningen. En 300W-dimmer kan köpas ganska billigt hos t.ex Clas Ohlson.

Mitt bygge: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=14991
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster