Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Plastspannar

Världens enklaste brännare.
mad76e
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 04, 2015 14:27
Utrustning: Plastis

Plastspannar

Inlägg av mad76e »

Hittills har jag alltid använt en transparent 10 liters hink utan färgämnen (material = PolyPropen även kallad PP), men det ser ut som om jag får köpa ny spann då ungarna använt denna ute och av någon anledning är den nästintill omöjlig att få ren. Problemet är nu att det finns fullt av spannar precis överallt, dock inga transparenta grådassiga utan hinkar fullproppade av färgämnen. vanliga färger är svart, röd, blå och vit. Någon som har bra erfarenhet av att använda färgade tioliters spannar.
Senast redigerad av mad76e, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
landbier
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: mån aug 17, 2009 17:12

Re: Plastspannar

Inlägg av landbier »

Jag har använt livsmedelsgodkänd vit plasthink utan problem. Tror inte gifterna i plasten förgasas i dom låga temperaturerna som blir i en plastbrännare (sålänge den är livsmedelsklassad).

// mvh
En sup, två sup, sup allihopa!
mad76e
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 04, 2015 14:27
Utrustning: Plastis

Re: Plastspannar

Inlägg av mad76e »

landbier skrev:Jag har använt livsmedelsgodkänd vit plasthink utan problem. Tror inte gifterna i plasten förgasas i dom låga temperaturerna som blir i en plastbrännare (sålänge den är livsmedelsklassad).

// mvh
Ja vanlig PolyPropen tål det mesta, både bensin och andra kemikalier, men saker och ting händer när färgämnen blandas i.. smaker av plast, mjukgörande ämnen etc kan följa med i spriten, därför undrade jag
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster