Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Följer smakämnen över?

Världens enklaste brännare.
mad76e
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 04, 2015 14:27
Utrustning: Plastis

Följer smakämnen över?

Inlägg av mad76e »

Hmma.. Som ni alla vet har jag ett mål att göra lite moonshine whisky och undrar om smakämnena i denna maskin som ändå har ganska låg temperatur verkligen följer med över i spriten.

Målet är att först fulstrippa den med en saftmajja (försöker använda mig av lagliga/svårt att upptäcka grejjer) och sedan köra den i plastisen för att få ut ungefär 40-45% Använda spiralisen är uteslutet då denna strippar bort alldeles för mycket

Är det möjligt
Användarvisningsbild
landbier
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: mån aug 17, 2009 17:12

Re: Följer smakämnen över?

Inlägg av landbier »

Tyvärr inte. För låg temperatur för att föra med sig ämnen över.
En sup, två sup, sup allihopa!
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Följer smakämnen över?

Inlägg av aqua vitae »

Riku har tidigare använt plastis som stripper för whiskymäsk, förmodar att det inte är bästa alternativet med det går att få med lite smak.
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=23&t=2500
mad76e
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 04, 2015 14:27
Utrustning: Plastis

Re: Följer smakämnen över?

Inlägg av mad76e »

aqua vitae skrev:Riku har tidigare använt plastis som stripper för whiskymäsk, förmodar att det inte är bästa alternativet med det går att få med lite smak.
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=23&t=2500
Härligt! då är det bara att köra igång tror jag.. Men jag har förlagt några grejjer, men det kan jag lätt köpa på PGW :)

Tack grabbar för hjälpen
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Följer smakämnen över?

Inlägg av Flerpen »

Problemet är att du får med för mycket smakämnen då du inte kan ta cuts med den. Du kommer infe att få dryckesklar dricka från en plastis.
Martin73
Bryggmästare
Inlägg: 377
Blev medlem: sön sep 15, 2013 12:28
Ort: Pissekollen

Re: Följer smakämnen över?

Inlägg av Martin73 »

Jag har gjort Whiskybas med Plastisen , iofs så fuskade jag upp % med Turbojäst och socker men basen som jag fick ur var tydlig smak från Ölmalten (Coopers Stout)som jag använde.
Nu vet jag inte till 100% hur basen ska smaka när man påbörjar lagringen men Whiskytonerna finns där absolut.
Tidigare så försökte jag destillera ur Whisky ur en "vanlig" Coopers lager ölsats vilket resulterade i dålig % och knapp smak så omdestillering gav liten mängd och obefintlig smak.
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster