Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Plastis 1.0, Hur gör ni med termometer?

Världens enklaste brännare.
forosyntesen
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre okt 18, 2013 2:40

Plastis 1.0, Hur gör ni med termometer?

Inlägg av forosyntesen »

Nu har jag pajat 5 olika kökstermometer..

Jag har "staven" helt doppad i mäsken, har även testat att ha den ovanför/inte helt doppad. Men samma problem uppstår.

Den får fnatt och visar en temperatur på 80 - 110 grader. Jag gissar på att det har med att vätska/ångor kommer in i själva staven som gör att allt blir konstigt. Men hur löser jag detta? Ber om ursäkt ifall det här är fel tråd. isf så kan gärna en admin flytta den.

Tack på förhand!
Brewdog
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: fre dec 12, 2014 13:30

Re: Plastis 1.0, Hur gör ni med termometer?

Inlägg av Brewdog »

Samma problem med min superplastis. Men har nu tänkt beställa en lab termometer från ebay. Denna sänker jag helt enkelt ned en bit snöre i samma hål som doppvärmaren. Sen fiskar man bara upp snöret och tar tempen.

Ex: http://www.ebay.com/itm/Glass-thermomet ... 4d290bfc42
forosyntesen
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre okt 18, 2013 2:40

Re: Plastis 1.0, Hur gör ni med termometer?

Inlägg av forosyntesen »

Brewdog skrev:Samma problem med min superplastis. Men har nu tänkt beställa en lab termometer från ebay. Denna sänker jag helt enkelt ned en bit snöre i samma hål som doppvärmaren. Sen fiskar man bara upp snöret och tar tempen.

Ex: http://www.ebay.com/itm/Glass-thermomet ... 4d290bfc42

Smart! Men blir det inte lite jobbigt, den verkar inte vara digital. Hur ser du tempen när den e igång? (Lite trög här hehe)

Mvh.
Brewdog
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: fre dec 12, 2014 13:30

Re: Plastis 1.0, Hur gör ni med termometer?

Inlägg av Brewdog »

Den är inte digital och för att kolla temperaturen fiskar du helt enkelt bara upp termometern som i detta fall är fäst i ett snöre. Om detta är smidigt eller inte beror till stor del på hur din genomföring av doppvärmaren ser ut.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Plastis 1.0, Hur gör ni med termometer?

Inlägg av Flerpen »

Hur läser du av temperaturen genom hinken?
Brewdog
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: fre dec 12, 2014 13:30

Re: Plastis 1.0, Hur gör ni med termometer?

Inlägg av Brewdog »

Nej jag läser inte av den genom hinken, utan jag fiskar upp den ur hinken via hålet för doppvärmaren när jag behöver kontrollmäta.
forosyntesen
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre okt 18, 2013 2:40

Re: Plastis 1.0, Hur gör ni med termometer?

Inlägg av forosyntesen »

Låter lite jobbigt, jag letar helt enkelt efter nån "stav" som klarar av att vara i mäsken. Som man kan koppla till en digital termometer o ha på hinken så man slipper fiska upp något. Bara o gå fram o kolla om man vill se tempen.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Plastis 1.0, Hur gör ni med termometer?

Inlägg av Flerpen »

Hur får du upp den genom doppvärmarhålet om det är lufttätt?
forosyntesen
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre okt 18, 2013 2:40

Re: Plastis 1.0, Hur gör ni med termometer?

Inlägg av forosyntesen »

forosyntesen skrev:Låter lite jobbigt, jag letar helt enkelt efter nån "stav" som klarar av att vara i mäsken. Som man kan koppla till en digital termometer o ha på hinken så man slipper fiska upp något. Bara o gå fram o kolla om man vill se tempen.
Edit:

Har nu testat att täta "hålet" till staven med silikon. Får se ifall det hjälper.
forosyntesen
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre okt 18, 2013 2:40

Re: Plastis 1.0, Hur gör ni med termometer?

Inlägg av forosyntesen »

Flerpen skrev:Hur får du upp den genom doppvärmarhålet om det är lufttätt?
Gissar på att han tar bort proppen, fiskar upp termometern o kollar, sen sätter tillbaka den.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Plastis 1.0, Hur gör ni med termometer?

Inlägg av jokkman »

Jag hjälpte en kompis att bygga en plastis nyligen och då använde vi en "gummiplugg", den som sitter som std på en vinhinken för jäsröret.
Hårdlödde ett 10mm kopparör i ena ändan, måttade så att det stack upp en bit ovanför locket innan vi kapade röret (botten på hinken och lite ovanför locket).
10mm kopparrör passar perfekt i gummipluggen för ett jäsrör, och det blir tätt!

Tryck dit röret genom "gummipluggen, nu kan du bara släppa ner termometerns givare i röret och den håller mer eller mindre för evigt :-)
(Troligen funkar det också att bara "nypa ihop" ena rörändan, knacka kanterna lite och sedan siliconera)
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Brewdog
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: fre dec 12, 2014 13:30

Re: Plastis 1.0, Hur gör ni med termometer?

Inlägg av Brewdog »

Använder en lockgenomföring i toppen på kupolen.
Lockgenomföring från hembryggning.se
Lockgenomföring från hembryggning.se
32999-lockgenomforing_pvc_f_28_mm_hal.jpg (11.28 KiB) Visad 1010 gånger
Användarvisningsbild
Santas Little Helper
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis aug 19, 2014 1:32

Re: Plastis 1.0, Hur gör ni med termometer?

Inlägg av Santas Little Helper »

Har använt en vanlig digital inne/utetermometer och använt samma hål som doppvärmarkabeln för utegivarkabeln (gummigenomföringen ovan) plus lite silikon.
Trodde den skulle haverera rätt omgående, men den är inne på sitt tredje år nu...
Visserligen något anfrätt, men inte värre än att det går att gnugga bort!
forosyntesen
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre okt 18, 2013 2:40

Re: Plastis 1.0, Hur gör ni med termometer?

Inlägg av forosyntesen »

Santas Little Helper skrev:Har använt en vanlig digital inne/utetermometer och använt samma hål som doppvärmarkabeln för utegivarkabeln (gummigenomföringen ovan) plus lite silikon.
Trodde den skulle haverera rätt omgående, men den är inne på sitt tredje år nu...
Visserligen något anfrätt, men inte värre än att det går att gnugga bort!

Vad menade du med "och använt samma hål som doppvärmarkabeln för utegivarkabeln (gummigenomföringen ovan) plus lite silikon."?

Skulle du kunna förklara lite mer för den tröge? hehe :)

Mvh.
Användarvisningsbild
Santas Little Helper
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis aug 19, 2014 1:32

Re: Plastis 1.0, Hur gör ni med termometer?

Inlägg av Santas Little Helper »

Jag köpte gummigenomföringen som finns på bild några inlägg upp och tryckte båda kablar genom samma hål.
Sedan fixerade jag kablarna med silikon (och tätade samtidigt) och drog upp termometerkabeln en bit så att den hänger fritt i vätskan och inte kommer i kontakt med doppvärmaren.
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst