Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vad ska man förvänta sig av en U-böj plastis?

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk men kräver fläkt eller vattenkylning
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Vad ska man förvänta sig av en U-böj plastis?

Inlägg av jokkman »

Har hjälpt en kompis att få ihop en U-böj plastis av 50mm rör och med vatten kylning.
Pga att han reser i jobbet föll valet på en plastis eftersom den kan lämnas oövervakad ett par/flera dagar utan problem.

Vattenkylningen är av 6mm kopparrör, lindad som en spole i röret. fallhöjden mellan rören ca 3-4cm.
Det är ca +14 grader i "uthuset" var plastisten står, slutet kylsystem på ca 2,5-3 liter och en pump som driver detta. 100w doppvärmare som ger ca 45-46 grader mätt med termometer i locket.
Vinhinken är isolerad med liggunderlag och en vinterjacka är "påknäppt". Själva plastisen är byggd i stort sett som "Lövmeifter" modell http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12911
Allt är tätt osv och kylvattnet blir inte varmt, kylvattnet håller i stort sett samma temp hela tiden.

Använder en mäsk gjord på 6kg socker med cobra turbo, fullt utjäst

Resultat/producerar
ca 8dl 40+%/dygn

En sak som överraskade mig var kvalitén på produkten, hade aldrig trott att den skulle vara så bra i en U-böj plastis. Hjärtat behöver bara "poleras lite" med kol ..... fattar inte att den kan presterar så pass bra produkt.

Har försökt att läsa mig till resultat med U-böj modellerna med det variera ganska mycket så därför tänkte jag fråga direkt i forumet istället :-)
Så, vad ska han förvänta sig i mängd och kvalité på produkt?
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: Vad ska man förvänta sig av en U-böj plastis?

Inlägg av volvo740ftt »

eftersom du bara kör på 45grader så blir det bra kvalité på spriten, finkel har svårare att följa med ångerna vid lägre tempraturer, tyvär så går det relativt sakta och låg % så man måste ev koka om det om man inte tycker om att dricka låg %ig sprit
Brännaren
Bryggmästare
Inlägg: 348
Blev medlem: tor jul 17, 2008 9:25

Re: Vad ska man förvänta sig av en U-böj plastis?

Inlägg av Brännaren »

Jag brukar alltid köra två gånger! Andra gånger hamnar jag på över 70 % som jag sedan späder ner till c:a 42!.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Vad ska man förvänta sig av en U-böj plastis?

Inlägg av jokkman »

Tack för svaren.

Kan nämna att vi testade den först utan vattenskylning och då var temperaturen "i locket" ca 49 grader så det betyder att vattenkylningen säkte tempen "i locket" med ca 4 grader.
Doppvärmare som används: http://allt-fraktfritt.se/heater-100w-5 ... -plug.html

Vad tror ni om mängden dvs ca 8dl/dygn?
Det tar ca 10 dagar innan en sats är klar, han hade som vision att få det klart på ca 5-6dagar. (+ uppvärmning)
Hans mål är att en körning ska bli klar på en arbetsvecka!

Funderar på att rekommendera han att skaffa en kraffullare doppvärmare/vattenkokarelement med reglering så tempen höjs 5-10grader, kanske rent av till 60 grader....
Med en högre temp borde det väl inte vara omöjligt att få ut närmare 1,5 liter/dygn eller rentav lite mer per dygn?

% på produkten kan bero på att det var en mäsk på 6kg socker som användes så man kan ju göra en "starkare" mäsk dvs baserad på 8kg socker.
Det borde höja slutprodukten i %
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: Vad ska man förvänta sig av en U-böj plastis?

Inlägg av volvo740ftt »

Brännaren skrev:Jag brukar alltid köra två gånger! Andra gånger hamnar jag på över 70 % som jag sedan späder ner till c:a 42!.
vad får du ut på första kokningen totalt?
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: Vad ska man förvänta sig av en U-böj plastis?

Inlägg av volvo740ftt »

jag skulle köra på en ställbar doppvärmare som finns på tex hembryggning.se och allt-frakt-fritt.se, kö på 50c, borde få upp hastigheten och etanolhalten utan att försämra kvalitén så himla mycket
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Vad ska man förvänta sig av en U-böj plastis?

Inlägg av Michael »

jokkman skrev: % på produkten kan bero på att det var en mäsk på 6kg socker som användes så man kan ju göra en "starkare" mäsk dvs baserad på 8kg socker.
Det borde höja slutprodukten i %
Det gör det inte. Du kan däremot få ut en större volym. Det är kylningen som är den stora boven, är inte kylningen tillräckligt kondenseras inte alkoholen så bra och du får en utspädd sprit.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Vad ska man förvänta sig av en U-böj plastis?

Inlägg av jokkman »

Michael skrev:
jokkman skrev: % på produkten kan bero på att det var en mäsk på 6kg socker som användes så man kan ju göra en "starkare" mäsk dvs baserad på 8kg socker.
Det borde höja slutprodukten i %
Det gör det inte. Du kan däremot få ut en större volym. Det är kylningen som är den stora boven, är inte kylningen tillräckligt kondenseras inte alkoholen så bra och du får en utspädd sprit.
Kan du utveckla ditt svar lite mera?
Jag har tyvärr bara erfarenhet av kolonn brännare och FO'er...
Att man med högre kylning kan man få ut mer produkt i tex en plastis hänger jag med på.... men att procenten blir högre får jag "liksom inte ihop"...

Saxat från "orginal plastis PDF"
saxat
saxat
pdf_amazing.JPG (40.41 KiB) Visad 750 gånger
(Det är beställt kraftfullare värmeelement med reglering).

Tack för tips och trix och god jul på er alla :-)
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Vad ska man förvänta sig av en U-böj plastis?

Inlägg av Michael »

Det var just det jag reagerade på, starkare mäsk ger inte starkare slutprodukt, bara större mängd.
Det är ju val av maskin som avgör hur stark slutprodukten blir, men inte mängden.

Det går ju att bränna lättöl, det går åt en hel del och man får inte ut så mycket sprit. Men det går :)
Användarvisningsbild
EtaNolA
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tis dec 16, 2014 3:16
Utrustning: Superplastis

Re: Vad ska man förvänta sig av en U-böj plastis?

Inlägg av EtaNolA »

Michael skrev:Det var just det jag reagerade på, starkare mäsk ger inte starkare slutprodukt, bara större mängd.
Det är ju val av maskin som avgör hur stark slutprodukten blir, men inte mängden.

Det går ju att bränna lättöl, det går åt en hel del och man får inte ut så mycket sprit. Men det går :)
Fast starkare mäsk ger väl starkare sprit? Petar du in 40%-igt destillat i maskinen kommer du ju få ut en mycket starkare produkt än om du häller i 14%-ig mäsk.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Vad ska man förvänta sig av en U-böj plastis?

Inlägg av ranald »

Starkare mäsk ger starkare sprit. Det är ju det som kolonndestillation bygger på. Om du har en mäsk med X procent etanol kommer ångan att innehålla Y procent alkohol, och Y kommer att vara större än X. 14% i mäsken ger 61% i ångan, 18% i mäsken ger 66% i ångan. Sen är det ju så att "plastisen" är en riktigt sugig destillator, så spriten du får ut blir viss c.a hälften eller mindre av det...

Kolla på http://homedistiller.org/calcs/calc, under stycket "Vapour-Liquid Equilibrium".
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Vad ska man förvänta sig av en U-böj plastis?

Inlägg av jokkman »

#Uppdatering#
Nu har han satt in ett större/kraftigare värmeelement (med reglering) och kör på 57-58grader i vätskan (ångan ca 53-54 grader, temometer i locket)

Producerar nu ca 1,4liter/dygn 40%+, fortfarande med över förväntan på produkten.
Dock så räcker inte kylsystemet riktigt till när tempen höjdes så det byggas ut till ett 10 liters slutet system dom närmaste dagarna.

Han är riktigt nöjd med resultatet som det är nu och det kommer tom att bli lite bättre efter att kylningen är utbyggd :-)
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Skriv svar

Återgå till "U-böj plastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster