Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kondensera strippad mäsk

Världens enklaste brännare.
Användarvisningsbild
Giz
Bryggmästare
Inlägg: 276
Blev medlem: tis aug 24, 2010 0:29

Kondensera strippad mäsk

Inlägg av Giz »

Hallå igen alla bryggvänner!
Efter ett ganska långt uppehåll både från sidan och själva hobbyn så är jag tillbaka. Har läst en del av allt nytt som tillkommit sen jag var här sist. Men inget svar på frågan jag ställt tidigare, har dykt upp.
Frågan löd: Finns det någon på detta forum som kört strippad mäsk i sin plastis, och isåfall, hur var resultatet om man jämför med vanlig plastis sprit? Har ju iofs svaret på det själv inom en vecka. Men nyfikenheten är ju stor ska erkännas :). Jag har kört en Guld turbo 6 kg socker mäsk i en labmaster. Fick ut 8,5 liter 40%ig sprit. Spädde ner det till 30% å nu går jag in på 2a dygnet med plastisen. I vanliga fall när jag kör enbart plastisen så tycker jag spriten blir helt okej. Luktar knappt något alls efter en rening. Så nu blir det å kondensera labmastersprit. Har ganska höga förväntningar kan jag säga. Den labmastern jag fått tag i har jag gjort extra kylgenomgångar på, så nu är dom totalt 8st. Kolonnröret är fyllt med rostfria skurbollar. Ingen optimal brännare på nå vis, men tyckte mig ändå känna en viss skillnad på lukten på denna sprit jämfört med en traditionell labmastersprit. Hur som helst. Vore kul å höra om nån mer än jag, som har gjort detta förr och hur resultatet blir i jämförelse med vanlig plastissprit?
Användarvisningsbild
Giz
Bryggmästare
Inlägg: 276
Blev medlem: tis aug 24, 2010 0:29

Re: Kondensera strippad mäsk

Inlägg av Giz »

Har nu svaret på min egen fråga.. Det vart ingen större skillnad alls. Varken i styrka, smak eller lukt.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Kondensera strippad mäsk

Inlägg av AirQ »

Även om labmastern är en dålig brännare så bör den väll iaf va bättre än plastisen, så jag ser inte poängen med att strippa med en labbe(som bör klara 80-90%) för att försöka bränna med en brännare som ger runt 50% som bäst.
Learning by doing is the shit
Användarvisningsbild
fridolf
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: sön okt 15, 2006 2:00
Ort: Bultbo

Re: Kondensera strippad mäsk

Inlägg av fridolf »

Prova att köra pastisen först å labben efteråt.Samla i lite och gör ett storkok sen :wink:
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster